nordin Skrevet 24. mai 2009 Skrevet 24. mai 2009 Jeg driver nettstedet newutd.no og vurderer å lage en supporterklubb ut av det. Det vil eventuelt være snakk om en medlemsklubb med kontigent, i bytte mot effekter, premierte konkurranser, medlemsblad og så videre. Jeg er ny med denne type "business" og har i den anledning noen spørsmål som jeg håper at noen kan ta seg tid til å besvare. - Slik jeg har forstått det er MVA-omsetningsgrensa på 50.000 kr. Hva skjer om man omsetter for 52.000? Må man plusse på MVA for de overskridende 2000 kronene eller for hele beløpet på 52k? - Hvis jeg registrerer bedriften i juli, vil denne grensa på 50k gjelde ut året, eller et helt kalenderår fra oppstarten av klubben? - Kan jeg skrive av hva som helst så lenge det er delvis eller helt nødnvendig for driften (om overskuddet blir skattbart)? - Kan jeg ansette min mindreårige lillebror til å ta seg av småoppgaver, og dermed minske noe av overskuddet ved å betale han lønn? Spørsmålet høres vel kanskje litt suspekt ut, men jeg bor på andre siden av jordkloden og er avhengig av assistanse hjemmefra for å få sendt ut medlemskort osv - Er det noe hokuspukus å fikse regnskapet selv om man bare setter seg litt inn i det? Er det korrekt at man bare trenger å levere inn bokføringsrapporten (?) én gang i året? Beklager om det er mange dumme spørsmål her, men har som sagt minimal peiling på dette. Takker for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå