Gå til innhold

Skal Ha Ny PC. Usikker På Oppsett. 20k


Anbefalte innlegg

Hallo der ute i cyberspace,

 

Tenkte det var på tide med ny PC, ettersom den jeg har nå starter å slite på nyere spill.

Oppsettet jeg foreløbig har satt opp; (Stor takk til Modzona som har hjulpet meg så langt)

2x Asus Radeon 4870x2 (Evt. SLi?)

Asus P6T Deluxe V2

Corsair HX 1000W/MIST 1000W (Usikker)

Intel Core i7 940 (2933 MHz)

Lian Li Modular Cube Case

2x OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB (3 x 2 GB) (Må byttes, Amentio tar dem ikke inn mer.)

Link til handlevogn

 

PCen skal koste rundt 20,000,- da følgene komponenter jeg har spesifisert være inkludert.

Skal også ha vannkjøling på alt som kan vannkjøles utenom RAM-brikkene, men det tar jeg til sist.

 

Takker for alle innlegg.

 

Mvh. Wixicy

Endret av Wixicy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har planer om å bruke PCen til noe annet enn spill en time om dagen eller mer, så er SSD et must i denne prisklassen. Da vil jeg nesten sette Ci7 920 + Intel x25-M (2700kr 80GB SSD) over Ci7 940. Du kan alltids klokke Ci7 920 lett til 3,5++ når du har vannkjøling, og da er skjermkortet igjen flaskehalsen for gaming.

 

Har du SSD til OS og programmer vil selve maskinen oppføre seg mange ganger mer responsivt, og du vil sitte der med et glis om du sammenligner din rigg med en maskin med Ci7 940 side om side.

Lenke til kommentar
SSD er fortsatt uaktuelt for meg, med tanke på at prisen pr/GB er dyr sammenlignet med Raptor, da forskjellene ikke er så fryktelig store.

"By Oliver B.

Posted: 6/16/2008"

Jeg vil påstå at en år gammel benchmark (som ikke tar for seg på langt nær hele spektret, og ikke har noen real world tester) ikke er pålitelig for vurdering av SSD kjøp i dag. Ytelsen på x25-M er ca 2-3x det av den som er testet der, og prisen er mye lavere.

Pris pr GB er ikke det som er relevant for om man burde kjøpe SSD, det er behovet for plass på OS-disk og smertegrensen for innkjøpskostnad, selvfølgelig forutsatt tilstrekkelig ytelse på alle punkt. x25-M har 200-250MB/s sekvensiell les (sustained), 70-80MB/s sekvensiell skriv (sustained), 0,1ms les og <1ms skriv accesstime i "brukt" tilstand, ca 10.000 4kb random read IOPS, og ca 3000 wk random write IOPS. Til sammenligning har en 300GB Velociraptor 130-70 MB/s les og skriv (som faller fra 130 til 70 ut over platen), 5,7(?)ms accesstime, og ca 200 4k random les/skriv IOPS. Jeg har selv velociraptor, men den får grundig bank av SSDene mine ;)

Sjekk Anandtec om du vil se noen fine benchmarks av x25-M. Her er en rett etter den kom ut (jeg hoppet rett til benchmarkene, siden det er mye tom tekst i starten). Den har fått en firmware revisjon siden det, så sustained ytelse både for sekvensielt og tilfeldig er høyere nå, og forskjellen på "fresh" og "brukt" tilstand er ikke lenger stor. Spesielt multitask resultatene skal være bedre nå. Pluss at prisen er omtrent halvert. :)

 

Bare av kuriositet, hva TRENGER du de 270mhz ekstra fra 940 til? Og hvis du har vannkjøling, får du ikke nokk CPU kraft når du klokker 920?

Lenke til kommentar

Mus: Logitech G5 - Perfekt grep, veldig bra, og koster 450 kr

Tastatur: G19 - Veldig godt tastatur, tastenene er veldig komfortable å bruke

 

Og som de andre sier, kjøp SSD. 920 holder i massevis (for now, kan du oppgradere senere hvis det blir behov for en raskere prosessor, men da snakker vi flere år frem i tid.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...