Gå til innhold

Svindel på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Forhåndsbetaler man, så bør man ha råd til å tape pengene. Dette er jo tatt opp 1million ganger før, og enda så forhåndsbetaler folk.

 

Alltid kjedelig når folk kommer med etterpåklokskap, men men.

 

Man må faktisk slutte å være naiv her på bruktmarkedet og internett generellt. Personlig oppmøte og oppkrav er det eneste som fungerer for meg iallefall. Dog å kjøpe nytt eier alt da :p

 

Helt enig, Forbrukerrådet sier akkurat det samme.

 

Så har man også muligheten til å bruke PayEx betalingsgaranti. Om ikke selger godtar dette, da vet man i utgangspunktet at det er svindel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forhåndsbetaler man, så bør man ha råd til å tape pengene. Dette er jo tatt opp 1million ganger før, og enda så forhåndsbetaler folk.

 

Alltid kjedelig når folk kommer med etterpåklokskap, men men.

 

Man må faktisk slutte å være naiv her på bruktmarkedet og internett generellt. Personlig oppmøte og oppkrav er det eneste som fungerer for meg iallefall. Dog å kjøpe nytt eier alt da :p

 

Helt enig, Forbrukerrådet sier akkurat det samme.

 

Så har man også muligheten til å bruke PayEx betalingsgaranti. Om ikke selger godtar dette, da vet man i utgangspunktet at det er svindel.

 

 

Det er jo litt dumt for folk som faktisk ønsker å selge varer på ærlig måte. Nå har ikke jeg satt meg inn i PayEx, men tror jeg skjønner poenget med det.

Men det er veldig kjekt å handle med ærlige folk uten å alltid måtte være ekstremt skeptisk.

 

Synes man burde straffe svindlere hard bare for å sette en standard som hjelper ærlige folk!

Lenke til kommentar

Har selv solgt varer som det ble brukt Payex. Payex favoriserer kun kjøper. Husker jeg satt med hjertet i halsen, helt til kjøper aksepterte varen og var fornøyd. I verste fall kunne han herpet varen, og siden gitt beskjed til Payex om at den ikke tilfredstilte hans forventninger.

 

Hadde ikke vært moro å fått en ødelagt vare i retur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis du gikk på det så fortjener jo han som svindla deg penger ! Verden trenger ikke flere trangsynte personer, og det er du perfekt eksempel på. lol ?

 

Ja, pokker og. Samme med de som setter opp skimmingmaskiner på minibanker. Man burde vite bedre enn å ta ut penger.

Får de tak i pengene dine, er de ærlig fortjent, basta!

Selv sover jeg med sparepengene sydd inn i hodeputa. Alt er i tjuekronersmynter, slik at det blir vanskelig å stjele.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Hvis du gikk på det så fortjener jo han som svindla deg penger ! Verden trenger ikke flere trangsynte personer, og det er du perfekt eksempel på. lol ?

 

Ja, pokker og. Samme med de som setter opp skimmingmaskiner på minibanker. Man burde vite bedre enn å ta ut penger.

Får de tak i pengene dine, er de ærlig fortjent, basta!

Selv sover jeg med sparepengene sydd inn i hodeputa. Alt er i tjuekronersmynter, slik at det blir vanskelig å stjele.

Nå er det litt forskjell på de to eksemplene der. En minibank med skimmingutstyr kan være tilnærmet umulig å oppdage. Det å betale flere tusen kroner til en vilt fremmed person, som man ofte ikke en gang har personalia på, er derimot uaktsomt. Det er rett og slett naivt.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke relevansen i forhold til naivitet. Hvorfor hiver folk seg over den skadelidende part? Er ikke rart vi har lav oppklaringsprosent på slik kriminalitet om dette er gjengs holdning.

 

Du er naiv = du fortjener å tape?

 

Nå er det ikke noe galt i litt realisme, men om vi skal til et system hvor vi fysisk må ta på produktene før en kjøper noe er vi tilbake til steinalderen.

 

Handel avhenger av tillit, om ene parten er useriøs bør en ha et regelverk som håndheves. Usikkerheten er også som allerede nevnt i tråden nesten umulig å unngå.

 

Jeg selger/kjøper stort sett bare produkter om de/jeg forhåndsbetaler, gidder rett og slett ikke oppkrav og anna dritt for en vare til 1000 kr.

 

Men jeg er da sikkert naiv, stjel varene mine!

 

Fryktelig trist at du tapte pengene dine, håper det finnes en løsning.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar
Skjønner ikke relevansen i forhold til naivitet. Hvorfor hiver folk seg over den skadelidende part? Er ikke rart vi har lav oppklaringsprosent på slik kriminalitet om dette er gjengs holdning.

 

Du er naiv = du fortjener å tape?

 

Nå er det ikke noe galt i litt realisme, men om vi skal til et system hvor vi fysisk må ta på produktene før en kjøper noe er vi tilbake til steinalderen.

 

Handel avhenger av tillit, om ene parten er useriøs bør en ha et regelverk som håndheves. Usikkerheten er også som allerede nevnt i tråden nesten umulig å unngå.

 

Jeg selger/kjøper stort sett bare produkter om de/jeg forhåndsbetaler, gidder rett og slett ikke oppkrav og anna dritt for en vare til 1000 kr.

 

Men jeg er da sikkert naiv, stjel varene mine!

Oppklaringsprosenten er ikke lav pga holdningen til folk som blir svindlet. Det er fordi det er noe som krever store resurser. Resurser som politiet heller bruker på mer alvorlig kriminalitet. Det er dog en annen diskusjon.

 

Ja, du må nærmest ta på produktet før du kan være sikker på at du ikke blir lurt, og nei vi er ikke i steinalderen. Det finnes andre løsninger, om enn ikke alltid like hensiktsmessig for begge parter, som f.eks. PayEx. Du sier at du alltid forhåndsbetaler, og det er for så vidt greit, men det du samtidig da sier er at du syntes det er greit om du skulle bli svindlet. Du har ingen garantier på at du ikke blir det, og du må derfor være forberedt på at pengene er tapt allerede når du overfører dem. Selv om jeg har råd til å tape 1 000 kroner, så kommer jeg aldri til å forhåndsbeale dette til en person jeg ikke kjenner eller har minimalt med informasjon på. Det er rett og slett snakk om sunn fornuft. Du legger ikke fra deg mobiltelefonen din på bordet, mens du går og bestiller deg en pils. Ikke med mindre du er forberedt på at den ikke er der når du kommer tilbake. I de fleste tilfellene går det greit, men så er det denne ene gangen det ikke går greit. Det er det man må ta høyde for. Det er en risikovurdering som med alt annet i livet. Dessverre så er altfor mange mennesker for dårlig på dette.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Dersom du har både telefonnummer og kontonr til denne personen burde det vel være mulig å finne en addresse? Anmeld saken til politiet først, henlegger de den går det alltids an å ta seg en tur bort for å snakke med vedkommende (nei jeg mener ikke trusler om vold etc), er typisk en 15-åring som prøver å få tak i noen letttjente penger.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet voldsomt mye på nettet og forhåndsbetalt. Dette er første gang jeg blir lurt. Som regel sjekker jeg nøye før jeg betaler, men kanskje en blr sløv da alt går bra over en lang periode?

 

Duden hadde et lite barn på armen da jeg snakket med ham i tlf. Kanskje en blakk fyr som virkelig trengte penga :)

 

jeg har tlf nr og kontonummer, og skal til politiet på mandag. Selv om akkurat det ikke gir meg noen forhåpninger, er det verdt et forsøk. Kanskje fyren har flere anmeldelser på seg. Politiet har jo sånne oppsamlingsheat på personer av og til, så kanskje begeret til fyren er fullt.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Man må faktisk slutte å være naiv her på bruktmarkedet og internett generellt. Personlig oppmøte og oppkrav er det eneste som fungerer for meg iallefall. Dog å kjøpe nytt eier alt da :p

 

Heisann.

 

oppkrav virker såfremst det er en melding på pakken hva den skal inneholde.

Hvis det står f.eks laptop på pakken å ikke en haug med steiner å du åpner pakken på postkontoret du hentet pakken ifra så har du rett til å reklamere for dette. Da har du også vitner til at du ikke har fått hva det beskrevne inneholdet i pakken er.

Handler du med postoppkrav ifra usikker kilde bør du åpne pakken på postkontoret for å sjekke at du har fått det du har kjøpt samt å sjekke varen for skader.

Tar du pakken hjem før du gjør dette vil stort sett all reklamasjons rett frafalle da mangel på vitner vil gjøre saken vanskelig å fremme.

Lenke til kommentar

@lucky666

 

Når du tar en tur innom politiet, ta med utskrift av samtlige mail og den slags, samt bevis på overføring av pengene til denne personen (ville vært fint om du har tatt være på sms'ene også). Det er viktig at du har håndfaste bevis. Svært mange saker her her i landet blir henlagt fordi offerets beviser er ikke beviser i politiets øyne. Gjør politiet hvertfall oppmerksom at du har ovennevnte.

Hvis du har derimot ingen dokumentasjon på korrespondansen mellom deg og ham så står du meget svakt (hvordan skal ellers politiet vite at du ikke er en gærning som overfører penger til vilt fremmede folk for så å saksøke dem?)

 

Videre så synes jeg at du bør underrette administrasjonen av bruktmarkedet om at en svindler opererer på deres sider (jeg ser at annonsene hans ennå er oppe og det er fullt mulig at noen i dette øyeblikket forhåndsbetaler for noen elektriske komponenter fra han).

Lenke til kommentar
Forhåndsbetaler man, så bør man ha råd til å tape pengene. Dette er jo tatt opp 1million ganger før, og enda så forhåndsbetaler folk.

 

Alltid kjedelig når folk kommer med etterpåklokskap, men men.

 

Man må faktisk slutte å være naiv her på bruktmarkedet og internett generellt. Personlig oppmøte og oppkrav er det eneste som fungerer for meg iallefall. Dog å kjøpe nytt eier alt da :p

 

Takk for at du gjør oss oppmerksomme på tullebukker her på bruktmarkedet :D

 

PayEx betalingsgaranti er din venn - både som kjøper og selger. De er en 3.parts escrow-tjeneste. Dessuten har jo Paypal etablert seg i Norge, og de har jo også escrow-tjenester.

 

Med escrow (PayEx/Paypal) er prosessen slik:

1) Kjøper og selger blir enige om pris

2) Kjøper betaler inn beløp til escrow (PayEx)

3) PayEx sender melding til selger om at penger er mottatt og instruerer selger om å sende varen

4) Når kjøper mottar varen undersøker han og gir beskjed til PayEx at alt er OK

5) PayEx betaler selger

 

Dersom kjøper _ikke_ er enig i at vare er OK i pkt 4 må man gjøre dette gjeldende ovenfor PayEx. Da låses pengene til man enten er enige eller at kjøper returnerer varen og selger kvitterer på at dette er gjort. Pengene kan ikke overføres tilbake til kjøper uten at dette også godkjennes av selger.

 

Mvh,

Code#

Lenke til kommentar

@Code#

 

Joda Payex er vel det nærmeste vi kan kalle sikkert gjennom privatkjøp på nett.

 

Bare en liten hake for selger: kjøper kan vente inntil en uke før han bestemmer/ombestemmer seg for å kjøpe varen. I løpet av en uke er det utrolig mye morsomt kjøper kan gjøre med varen.

 

Som selger kan du få en ødelagt vare i retur. Kjøper trenger bare å melde fra til Payex at varen ikke tilfredstilte hans forventninger, og sende varen tilbake.

 

@PzMan

 

Jeg har rapportert hans annonser til hw.

 

Jeg har slettet noen sms, men har beholdt noen. Betalingen ligger inne på nettbank, så det skal gå greit.

 

Edit: Har nå plutselig fått sms fra selger, hvor han sier at han skal tilbakebetale pengene når han får lønning. Jeg ga ham frist til å betale i løpet av uka som kommer. Leser han her inne mon tro?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

har solgt mye på nettet samt kjøpt endel brukt fra utlandet for videresalg brukt i norge og 90% godtar forhåndsbetaling uten spørsmål om noe referanse eller bekrefte identitet som nok setter de ganske åpne for svindel.

 

har ikke testet payex men har brent meg på bruke paypal sin "mellom mann" tjeneste hvor kjøper endte opp med både pengene og varen etter de godtok hans ord på at den var returnert og ikke mente en 3uker gammel serviceraport fra min side garanterte at tilstanden fortsatt var samme.

 

har opplevd i ettertid når avvist henvendelse angående ting hvor kjøper bare ville bruke lignende tjenester som mellom mann få mail tilbake om at da måtte jeg være svindler, men så mye som kjøper ikke ønsker miste pengene har ikke jeg som selger noe større ønske om miste varen uten noe penger.

at jeg var uheldig med paypal og at de generelt er til og stole på er godt mulig, men jeg unngår nå slike tjenester.

Lenke til kommentar
@PzMan

 

(...)

Edit: Har nå plutselig fått sms fra selger, hvor han sier at han skal tilbakebetale pengene når han får lønning. Jeg ga ham frist til å betale i løpet av uka som kommer. Leser han her inne mon tro?

 

Skal sende deg en PM (Du skjønner hvorfor når du leser den).

Lenke til kommentar
Jeg har rapportert hans annonser til hw.

Når man skal selge noe på bruktmarkedet, så må man verifiseres ved bruk av sms. HW har derfor telefonnummeret hans, eller i alle fall nummeret på telefonen han brukte. Ser at en annen forumbruker skal sende deg en PM angående personen det gjelder. Slik jeg oppfatter det så har han flere annonser ut, og det er flere personer han har lurt. Personlig ville jeg ha gått langt i å få han utestengt fra bruktmarkedet. Ville også fremlagt all informasjon til politiet. Om mulig ville jeg gått sammen med andre personer som har blitt svindlet. Håper HW viser seg interessert i å ta dette på alvor. Personer som driver med svindel har jeg særdeles lite til overs for.

Lenke til kommentar
F... blit svindela av den fyren jeg å! Slik folk trenger juling.

 

Se her ja. her strømmer det til av nye folk som har blitt svindlet. hva var det jeg nevnte for noen poster siden ? Jo at dette må det gjøres noe med fort, slik at flere slipper å bli svindlet først , så lese om det her etterpå.

 

Slett å amatørmessig arbeid av hw.no . Nå får dere faen meg se til å få rææva deres i gir

Lenke til kommentar

Skal gjøre et forsøk på å stoppe denne fyren. Tar kontakt med et advokatfirma til å drive inn pengene. Koster masse tusinger i salær, men det slipper jeg å betale. Det er det banditten som skal få gjøre.

 

Jeg driter i kronene jeg ble lurt for, men tror han trenger en lærepenge.

 

@Fatboy130 når skjedde dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...