Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap SAM 3016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først leser jeg teksten, så kopierer jeg det som kan være brukbart for meg i morgen i et Open Office dokument sammen med dato og lenke til teksten eller dokumentet.

 

 

Jeg sliter også med å finne noe fast stoff om vennegjengens rolle i sosialiseringa i tenåra.

 

Ellers må jeg si at dette er utrolig kult! Over 200 ungdommer samles og samarbeider fram til eksamen i en diskusjon.no-tråd

Lenke til kommentar
Først leser jeg teksten, så kopierer jeg det som kan være brukbart for meg i morgen i et Open Office dokument sammen med dato og lenke til teksten eller dokumentet.

 

 

Jeg sliter også med å finne noe fast stoff om vennegjengens rolle i sosialiseringa i tenåra.

 

Ellers må jeg si at dette er utrolig kult! Over 200 ungdommer samles og samarbeider fram til eksamen i en diskusjon.no-tråd

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: En av de store endringene i oppvekstmiljøet for ungdom siden 1970-åra er mulighetene til kommunikasjon, eller TEKNOLOGI om dere vil.

 

Facebook og andre nettsamfunn er en spennende tilnærming til vennegruppers rolle i sosialiseringa i tenåra!

 

Dette kan være en kilde til denne tilnærminga: http://www.forskning.no/artikler/2008/mai/181065

Endret av starman76
Lenke til kommentar

Notatark

 

Jeg har skrivd et notatark om forskjellige teorier knyttet til rusmissbruk.

 

Det er for det meste stikkord. Men kan sikkert brukes til noe bra.

 

 

 

 

Forandringer i oppveksten fra 1970 tallet.

* Rike \ Fattige før - økonomien til foreldrene hadde mye å si før

* Rike \ Fattige nå - økonomien til foreldrene har lite å si nå, barn får samme muligheter uansett økonomien

* Kvinner \ Menn før - kvinner måtte være hjemme og passe på barna, menn jobbet

* Kvinner \ Menn nå - kvinner og menn er likestilt og jobber mens barnet går i barnehagen. (vennegjenger starter i barnehagen? )

* Mobilisering før og nå - verden er mye mer mobilisert nå enn det var for 40 år siden.

* Antall barn før og nå - har vel litt å si det og? Ferre barn i dag per par enn for 40 år siden.

* By \ gård - forskjell der og. Større sjanse for at en fra byen begynner med f.eks narkotika enn fra gård.

 

Teorier til å forklare rusmissbruk:

Mikro

 

Sykdomsteorier

Tar utgangspunkt i en medisinks forklaring av rusmissbruk.

- Risiko for avhengighet arves ( summen av flere gener)

- Gjennom smertebehandling med narkotiske stoffer kan avhengighet og misbruk utvikles

- Narkomane ser seg selv som syke og trenger medisin for å holde seg friske fra abstinenser osv (gi erstatningsmedisin (substituter) som reduserer abstinenser uten å gi rus)

 

Psykologiske symptomteori

Den psykodynamiske teorien

- Rusmisbruk skyldes traumer fra barndom

- Rusen gjør det lettere å fortrenge traumene

- Rusmidlene kan bidra til å forvri virkligheten og gjøre den lettere å tåle på kort sikt

- Behandling er psykoterapi og samtaleterapi

 

 

 

Den humanistiske og eksistensielle psykologien

- Misbruket blir midler til å skape mening til et meningsløst liv

- Misbruket skaper nye problemer og forsterker meningsløsheten

- Behandling er psykoterapi og samtaleterapi

 

 

Atferdsteori

Klassisk betinging

- Kosedager generaliseres til hverdager

- Man lærer å drikke alkohol i en situasjon som overføres eller generaliseres til lignende situasjoner

- Atferd som læres gradvis inn, ved positive opplevelser ved bruk av alkohol

Operant betinging

- Knytter innlæring til forsterkning eller belønning av rusatferd; drikking forsterkes fra lite til mer og mye drikking

- Positive opplevelser øker sansynlighet, fysiske, psykiske og sosiale.

- Behandling: Avlæring

- Sosial arv

 

 

Stemplingsteori

G .H. Mead

- Omgivelsene gir negative reaksjoner på mennesketo

- Negative stempler fører til at individet selvoppfatting og identitet formes

- Stemples fordi du er fra en viss familie, eller gjeng.

- Skolen stempler barn som dumme

- Gjør det vanskligere og komme ut av miljøet

 

Makro:

 

Tilgjenglihet/konsum/mulighets-teori

- Stor tilgjenglihet fører til stort forbruk

- Løsning: høye avgifter på alkohol på legale stoffer. Økt kriminalpoliti på illegale stoffer

- Lett tilgjengelig billig alkohol for folk som bor nærme svergie eller har jobber hvor de reiser mye så de er innom tax-free’n ofte.

- Mulighet for å kjøpre smuglersprit/hjembrent

- I Norge er det kultur for å drikke store mengder, men sjeldent ”Flatfylla” ( franrike->ofte men lite)

-

Endret av Zeelot
Lenke til kommentar

Er sant det starman76.

 

Du kan skrive fra din egen opplevelse av det å, ikke bare grafer og tabeller du finner rundt om på nettet.

Oppveksten på 70 tallet var sikkert mer primitiv iforhold til dagens standard. Skoler og ungdomsklubber(?) eller andre diverse ting var sikkert mer sentralt med ungdom på den tiden, derimot nå så er det facebook, sms, internett generelt osv. Ungdommer blir mer utsatt for diverse ting enn det som skjedde på den tiden, på grunn av teknologien. Tenk på alt det dumme drittet som folk lærer nå til dags over alt iforhold til før? det er en del.

Lenke til kommentar
Har folk med veldig mye notater osv eller? Bare lurer egentlig, for det er jo tross alt sosialkunnskap.

Man skal vel ta frem sine egne synspunkter på ting liksom....

 

"Finn fram til og sett deg inn i kilder om..." lyder oppgaven, så man bør jo ha noe. Vår lærer sier at vi bør anvende

minimum fem pålitelige kilder.

 

Er jo også greit å backe opp egne meninger med teorier, kilder eller lignende, bare for å vise at man faktisk har litt

piling:)

 

Jeg har med meg mye.... litt fo mye...:p

Lenke til kommentar

Har printet ut og sortert kildene mine ettersom hvilke oppgave de passer til. Er snart ferdig med å lese og har merket av det viktige med markeringspenn. Har også lagd et lite sammendrag av teorier jeg tror vil bli nyttige: Eriksons åtte aldrer, Urie Bronfenbrenners "økologiske miljømodell" og Maslows behovspyramide. Står også utrolig mye nyttig i læreboka om årsaksteorier, oppvekstmiljø rusmidler.

Lenke til kommentar

@Zeelot og andre

 

Oppgaven min bruker følgende terminologi "narkotikamisbruk"

Da er det viktig at man fokuserer på narkotika og ikke alle rusmidler. Alkohol går IKKE under narkotika (selv om mange narkotikamisbrukerne driver blandingsmisbruk og drikker mye alkohol).

Det skal sies at det er en del sammenhenger og man kan sammenligne teorier... Men det er viktig å huske at det er snevra inn til narkotika.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...