Gå til innhold

Amon Düül II / Big Robot @ Cosmopolite 19.06.09


zeuhl

Anbefalte innlegg

AMON DÜÜL II:

 

AmonDuul2_midlertidig.jpg

 

Amon Düül II ble startet allerede i 1968 og regnes for å være en av grunnleggerne av den tyske rockscenen, samt en essensiell inspirasjon for krautrockens videre utvikling utover 70-tallet. Opprinnelig het bandet kun Amon Düül, og omfattet en større gruppe musikere, kunstnere og andre frie sjeler preget av epokens kreative og livstilsmessige bevegelse. Etterhvert som ambisjonene til de mer dedikerte musikerne i bandet steg på slutten av 60-tallet, ble de uten interne motforestillinger delt opp i en to enheter: Amon Düül I og Amon Düül II. Mens de gjenværende i den opprinnelige konstellasjonen var lite opptatt av profesjonalitet og musikalske ferdigheter, og etter hvert hadde et dalende aktivitetsnivå, fortsatte Amon Düül II ferden mot nye høyder og ble snart Tysklands første etablerte navn på rockescenen utenfor hjemlandets grenser. Den fantastiske debuten "Phallus Dei" (som kuriøst nok betyr Guds penis) fra 1969 anses med rette for å være en milepæl innen tysk rock, og med den like briljante "Yeti" som fulgte året etter, fikk Amon Düül II sitt gjennombrudd også på det britiske markedet. På denne tiden forlot bassist Dave Anderson besetningen til fordel for en plass i Hawkwinds rekker, men bandet kunne notere seg nok en triumf med dobbeltalbumet "Tanz Der Lemminge" (1971), som den dag i dag regnes som deres ubestridte mesterverk, i godt selskap med utgivelser som "Wolf City" ('72) og "Vive La Trance" ('73). Med "Made In Germany" fra 1975 forsøkte de seg på en noe mer kommersiell tilnærming, men de fant snart tilbake til sine eksperimentelle røtter. Fra begynnelsen av 80-tallet ble det stille rundt Amon Düül, mens medlemmene valgte å fokusere på solokarrierer og andre prosjekter, før de til stor begeistring fra fansen returnerte i full vigør med både nye utgivelser og nyutgivelser av de gamle klassikerne på 90-tallet.

 

Bandet fremstår i 2009 som like kompromissløse og utforskende i sitt uttrykk som noen gang, noe som forsikrer om at opptredenen 19. juni vil bli en forrykende live-opplevelse. Det er også litt av en imponerende besetning som entrer scenen på Cosmopolite denne kvelden:

 

 

 

Line-up:

 

Chris Karrer:

Fiolin, gitar, saksofon, synth, vokal

 

John Weinzierl:

Gitar, vokal

 

Renate Krotenschwanz:

Vokal

 

Lothar Meid:

Bass, vokal,

 

Danny Fichelscher:

Trommer

 

Jan Kahlert:

Perkusjon

 

 

 

BIG ROBOT:

 

27728565.jpg

 

Big Robot er et musikalskt kollektiv og bandets hovedkjerne består av Per Sjøberg og Ole Christensen. Tydelig inspirert av band som The Residents, Coil, Neu! og Kluster lager Big Robot lydbilder som lett får tankene til å sveve tilbake til den elektroniske musikkens gullalder. Musikken til Big Robot har vært forsøkt beskrevet som "avant-garde free-jazz meets industrial ambient", men bandet selv foretrekker å operere med den noe enklere betegnelsen "Cosmic Industrial".

 

På den første utgivelsen, som slippes på Karisma Records i begynnelsen av juni; "Aquafit", har bandet med seg Joakim Langeland fra Oslo og den legendariske kult-skikkelsen Conrad Schnitzler (født Dusseldorf 1937), og Schnitzlers filosofi og kompromissløse uttrykk er byggesteinene i denne særdeles spennende utgivelsen. Schnitzler startet legendariske Zodiak club i 1969 og var et tidlig medlem av Tangerine Dream og grunnlegger av bandet Kluster. Siden den gang har han hatt en mangslungen og fascinerende solokarriere, og han er fortsatt i høyeste grad et navn å regne med når det gjelder banebrytende musikk.

 

På miniturnéen sammen med Amon Düül II vil også Kjetil Manheim stille på trommer, originalmedlem fra Mayhem, som i senere tid har gjort seg bemerket som noisemusikerog samarbeidet med blant andre Lasse Marhaug, Kjartan Slettemark og duoen Fe-Mail. En kuriositet i denne sammenhengen er at Conrad Schnitzler også bidro på Mayhem's viktige førstealbum "Deathcrush", en ubestridt klassiker innen black-metal-genren, med låta "Silvester Anfang".

 

Og, hold dere fast, folkens: Jonas Almqvist fra ikke så lite legendariske Leather Nun vil også gjøre en helt unik gjesteappearance sammen med Big Robot på Cosmopolite denne kvelden. Almqvist og hans Leather Nun var pionérer på industrialfronten da de i 1979 ga ut EP'n "Slow Death", hvor også Genesis P-Orridge fra Throbbing Gristle medvirket, og han vil benytte anledningen til å vende tilbake til sine musikalske røtter.

 

Så som om ikke Amon Düül II i seg selv var grunn nok til å vende snuten mot Cosmopolite 19. juni, vil publikum også få med seg noe av det mest spennende innen ny, norsk grensesprengende musikk, i skjønn forening med noen av avantgardens allerede godt etablerte herremenn. Dette blir sinnsykt!

 

Tickets

http://www.billettservice.no/html/artist.h...+II+-+BIG+ROBOT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...