Gå til innhold

PC til redigering av film.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det berre sjølve PCen du skal ha, eller trenger du skjerm, eller andre 'eksterne' komponentar?

 

Har mykje å si for budsjettet. ;)

 

Ellers så ville eg fokusert mykje på ein god CPU, samt ein god og stor HD. Dersom det lar seg gjere ville eg gått for i7, men dette blir kanskje for dyrt dersom skjerm o.l. er på lista over nødvendige komponentar. RAM er kanskje også viktig?

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Bare PCen ikke noe skjerm.

 

Men er det stor forskjell på en 3.0 ghz dual core og en 3.0 ghz quad core?

Prisen er jo ganske stor forskjell på, men kom med annbeflninger.

 

Og vil det holde med 4gb ram, eller trenger jeg 8gb?

 

Og harddisker er ikke så viktig, de er såpass billige nå så om det er en god og rask en under 500gb gjør det ingenting.

 

Men hva med skjerm kort? Har det noe å si på hvor rask PCen er? Eller er det bare kvaliteten på oppløsningen eller noe? Trenger jeg en 1gb eller holder det med 512mb?

 

Sett gjerne opp en liste over komponenter som er viktige.

Lenke til kommentar

om du trenger å legge penger i et skjermkort vil komme ann på om programmet du bruker støtter aksellerering fra GPU. Hvis det ikke gjør det burde det nesten holde med det integrerte man finner på hovedkort eller billig-kort til 200-300 dersom det ikke er noe integrert på hovedkortet du kjøper.

Med budsjett på 10.000 regner jeg med at du ikke er noen profesjonell, men en som driver med videoredigering som hobby. Derfor blir ikke nødvendigvis skjerm og skjermkort noen viktig faktor for å få så virkelighetsnært bilde som mulig.

 

En 3.0 Ghz quad vil yte 1,5-2x bedre enn en 3.0 ghz dualcore for videoredigering. Alle nye slike programmer er optimalisert for multicores. (og Ci7 har hyperthreading, som gir enda bedre skalering)

 

Uten å vite noe mer om hva du planlegger å bruke av programmer, eller lengde og kvalitet på videoene du vil redigere, så vil jeg anbefale:

 

Uten program som støtter GPU-aksellerasjon:

Hovedkort: X58 (har ikke mye peil på intel hovedkort, så en annen får tipse deg der)

Cpu: Core i7 920 (som du klokker opp til 3,4-3,6 eller noe sånt)

Ram: 6Gb 1333 mhz RAM

Skjermkort: Integrert i hovedkort, eller Radeon HD 3450/4350 (billigste HD 3000 eller 4000 du finner) om det ikke er skjermkort integrert.

Harddisk: en standard harddisk i den størrelsen du synes du trenger. WD caviar black? Kan oppgraderes senere til bedre, RAID, eller SSD om det viser seg lagring er en flaskehals. Det du da vil ha er en scratch-disk.

Kabinett: Antec x00 (300?) eller Sharkoon Rebel.

PSU: Corsair eller Chill Innovation 500W

Grovt beregnet pris: 8000-9000 avhengig av hvor du kjøper, og merke på HK RAM og PSU.

 

Med program som støtter GPU-aksellerasjon:

Hovedkort: X58 (har ikke mye peil på intel hovedkort, så en annen får tipse deg der)

Cpu: Core i7 920 (som du klokker opp til 3,4-3,6 eller noe sånt)

Ram: 6Gb 1333 mhz RAM

Skjermkort: nVidia 275?

Harddisk: en standard harddisk i den størrelsen du synes du trenger. WD caviar black? Kan oppgraderes senere til bedre, RAID, eller SSD om det viser seg lagring er en flaskehals. Det du da vil ha er en scratch-disk.

Kabinett: Antec x00 (300?) eller Sharkoon Rebel.

PSU: Corsair eller Chill Innovation 700W

Grovt beregnet pris 9000-10500.

 

 

Vet du hvilke programmer du skal bruke, om disse støtter GPU-aksellerasjon, kvalitet på video, og lengde på klippene du skal redigere?

 

Tips til mulig Scratch-disk: 2-3 OCZ Vertex/Supertalent ultradrive i RAID-0 fra ICH10R (hovedkortet). 30GB eller 60GB avhengig av hvor mye arbeidsplass som trengs. Eventuelt en WD velociraptor.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

CS4 støtter GPU aksellerering.

Kilde 1. http://www.pcgameshardware.com/aid,682328/...miere-Pro/News/

Kilde 2. http://www.pcper.com/comments.php?nid=6283

Kilde 3. http://fireuser.com/blog/category/gpgpu/

 

Bare et par ting jeg fant i farta.

Det ser ut som du trenger et quadro kort for å få aksellerering fra Nvidia, men bare et HD 3000 eller HD 4000 fra ATI, så da vil jeg heller anbefale deg HD 4770. Det er det første ATI kortet produsert på 40nm, og er billig, kjølig, og forholdsvis kraftig. Og det har HDMI ;)

 

Anbefalingen min til en PC til videoredigering blir da:

HK: x58 (noen andre får anbefale spesifikt kort)

CPU: Ci7 920 (som du klokker opp litt)

RAM: 6GB DDR3 1333 (for å holde prisen nede og ha nokk RAM)

Skjermkort: Radeon HD 4770

Harddisk: WD caviar black 1TB? + scractch-disk eventuelt senere.

Kabinett: Antec 300 / Sharkoon Rebel 9

PSU: Corsair / Chill innovation 700W

Grovt regnet pris: ca 9000.

 

Tips til scratch-disk: Start med en Supertalent Ultradrive 30GB (ca 1300kr) eller 60GB (ca 1800kr), og legg til 1-2 til senere i RAID-0 om du trenger mer plass eller ytelse. Dette er da for filer du arbeider med, og om du ønsker (og har nokk plass) kan du også legge CS4 på disken for å gjøre programmet mer responsivt.

 

Mulig handleliste fra komplett:

Gigabyte GA-EX58-UD4P, X58, Socket-1366 (2095kr)

Intel Ci7 920 (2550kr)

Corsair DDR3 1333 CL9 6GB tri-channel (939kr)

PowerColor Radeon HD 4770 (929kr)

WDCB 1TB (995kr)

Antec 300 (675kr)

Corsair 750W black (1165kr)

SUM: 9348kr.

En scratch-disk kan du kjøpe senere om du føler for det.

Tips: Del 1TB disken i 2 partisjoner der den første er ca 100GB og den siste er resten, og legg windows og programmer (og eventuelt en temp mappe for aktive videofiler du jobber på) på den første partisjonen. Da får du short-stroke effekt som vil gjøre systemet litt raskere. Eventuelt kan du lage 3 partisjoner der du har 2 på 100GB, den tredje er resten. Så bruker du den andre 100GB partisjonen som scratch-disk for å sikre at du har god hastighet og får en short-stroke effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...