Gå til innhold

Canon EOS og manuell fokus


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har noen gamle objektiver med manuell fokus jeg ønsker å bruke på mitt Canono 450D med adapter. Har lest at man kan bruke noe man setter på søkeren hvor man har to halvsirkler som skal ha lik farge når fokus er best. Får man dette til mitt kamera og er det enkelt å fikse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få de to halvsirklene (splittprisme om jeg husker rett?) må man skifte mattskive. Med rett adapter får du dog fokusbekreftelse uten å bytte mattskive - fokuspunktlysene vil lyse når noe er i fokus, akkurat som når man har autofokus-objektiver i manuell modus.

 

Søk på ebay etter eos focus confirm adapter eller lignende - de ligger vanligvis på 30-40 dollar ink. frakt. Legg til navnet på fatninga på de objektivene du har i søket for å slippe å lete gjennom de som er irrelevante.

 

edit: kan ikke uttale meg om hvilken mattskive som er mest kurant, da jeg ikke har erfaring med det.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Det er noen Pentax og Nikkor objektiver jeg har liggende.

HVis jeg forstår deg rett, finnes det 2 alternativer.

1. Mattskive med splittprisme

2. Annet adapter som gir fokusbekreftelse i kameraet? Fokuslyset+beep (på mitt kamera er det nederst til høyre i søkeren) vil bli operativt.

 

Alternativ 1 høres litt stress ut også, hvis man må bytte mattskiven hver gang man bytter objektiv.

Lenke til kommentar

Er ikke nødvendig å bytte mattskive hver gang man bytter objektiv - den fungerer uavhengig av objektivet. Tror dog både autofokus og lysmålig kan påvirkes av mattskiva (her må noen andre bekrefte, er ikke sikker selv).

 

Med chippet adapter vil fokuslys+beep bli operativt :)

 

Man kan også ha begge deler om man vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...