Gå til innhold

Load sharing mellom tre cisco switcher


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvordan konfigurere load balancing mellom flere switcher.

 

Når det blir satt opp flere tilkoblinger mellom to switcher blir det satt opp på denne måten på begge switchene:

interface FastEthernet0/23
 switchport mode trunk
 channel-group 1 mode active
 channel-protocol lacp

interface FastEthernet0/24
 switchport mode trunk
 channel-group 1 mode active
 channel-protocol lacp

 

Hvordan blir det da når en switch skal kjøre load balancing/failover

mellom to andre switcher? (som igjen er koblet sammen)

 

Alle switchene er 2960, hvor to av de er G

 

 

En feil i illustrasjonen under, switch1 og switch3 er knyttet sammen med fiber.

post-30852-1242628396_thumb.jpg

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte ikke helt problem stillingen. Loadbalansing med etherchannel kan kun gjøres direkte mot en switch eller en logisk switch (stacked). Den balanserer default source mac og ser på de siste bit i mac addresse headeren (Antall bit varierer etter hvor mange koblinger du skal bundle). Du bør huske at du balanserer downstream og upstream, så du bør balansere på destinasjon ip/mac downstream om dette er mye trafikk fra servere til klienter.

 

Skal du balansere mot andre switcher (ditt tilfelle) bør du tune SPT og HSRP/GLBP. Det spørs på toplogogien. Hvis du har to lag 3 switcher i core/dist kan du balansere på oddetalls lan og partall lan. Bare husk at feks spt roota for ett vlan er også activ hsrp slik at traffikk fra klinter kun går til en av lag 3 boksene og ikke innom begge.

 

Config guide:

http://www.cisco.com/en/US/docs/switches/l...e/swethchl.html

 

Off topic: En interesant feature er noe som heter link state tracking. Kan være aktuelt på feks 31xx switcher mot blades.

 

Design guide:

http://www.cisco.com/en/US/docs/solutions/...h/Overview.html

 

Hvordan du tuner spt og hsrp, nederst i dokumentet:

http://www.cisco.com/en/US/docs/solutions/....html#wp1108489

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Glemte paint tegningen min.

 

Da tenkte jeg nok mer på failover, slik det er i dag er det fiber mellom switch 1 og switch 3.

Nesten all trafikk går gjennom denne linken.

 

Hvis fiberen linken blir brutt tar det switchen en stund å finne ut at den kanskje skal bruke linken til switch 2 via TP.

 

Er det mulig å gjøre noe slik at den "stunden" blir kortet ned på, eller helst fjernet?

 

EDIT: Som sagt i første posten er ikke dette layer 3 switcher, det er layer 2 - 2960

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Er enig med VictorOsborn i at å lastbalansere gjennom å tune spanning-tree med ulike svitsjer som root er den mest elegante løsningen her, forutsatt at du har flere seperate VLAN.

 

Knopfix har også rett i att LACP skal automatisk detektere når en link går ned, og ta all trafikk over den fungerende i stedet. Og verifiser at du kjører rapid spanning tree, den konvergerer som oftest på under ett par sekunder.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lacp på noen interface mellom de tre switchene, da jeg er usikker på hvordan dette skal gjøres?

 

Er det bare å sette channel-protocol til lacp på alle de interfacene som kobler switchene sammen?

 

Hvis jeg drar ut fiberkabelen på switch1 oppstår det et brudd på linjen før switchen oppdager; "å, der er det jo en TP jeg kan bruke for å sende trafikk videre", det er det bruddet jeg ønsker å unngå.

 

Nå er ikke jeg noe guru på cisco (heller det helt motsatte) og jeg hadde satt stor pris på om dere kom med nybegynner svar hvis dere skjønner hva jeg mener ;)

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Eksempel på PAGP

 

Intreface port-channel {channel-group-number}

Channel-protocol pagp ( PAGP er Cisco sin egen løsning mens LACP er IEEE standard }

Channel-group 1 mode ( Statisk eller forhandling av etherchannel }

 

Verifiser

 

Show interfaces fastethernet 0/1 etherchannel

Show etherchannel 1 port-channel

Show etherchannel 1 summary

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Velger du noe sted hvilke porter som skal bruke dette?

Skal dette settes opp på alle de tre switchene?

 

I dag er det bare satt opp trunk mellom switchene, skal trunk fjernes når det blir satt på link aggregation?

 

Slik er det satt opp på switchene på de interfaces som går til de andre switchene.

interface GigabitEthernet0/23
description ### TRUNK ###
switchport mode trunk
!
interface GigabitEthernet0/24
description ### TRUNK ###
switchport mode trunk
!

Lenke til kommentar

Det skal gå fint å aggregere trunker også men jeg mener å huske at man må bruke fra Interface 1 - 12 eller fra 13 - 24 i samme bundle for at det skal fungere.

Hvis du har en 24 porters switch. Har også opplevd at en reboot må til får at Etherchannel skal fungere ved feilmelding under konfigurasjon.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

La oss ta det hele fra starten av....du aggrerer linker kun direkte imellom to bokser. (en fysisk eller logisk switch bestående av flere switcher). Her har du tre fysiske switcher med kun en link imellom. Ingenting å bundle. Du kan sef bundle dine linker til en logisk trunk..men kun imelllom switchene. Feks hvis du har to stk fiberlinker imellom switch 1 og 3. Skal du balansere traffiken jevnt over alle tre switchene må du tune SPT. Men dette blir vansklig når dine uplinks er av forskjellige hastighet.

 

Nå er to av svitsjene Giglinker, imellom switch 1 og 3? Er det en lag 3 boks knyttet til switch 3? Hvis switch 3 er rot for alle vlan så vil traffiken gå over gig linken, pga lavere cost. SPT til være i blocked state imellom switch 1 og 2 (Fast ethernet). Ingen vits å tune før du har giglinker overalt. Her trenger du ikke å lage etherchannel. Bare sørg for at riktig switch er rot av SPT.

 

 

Det er uklart hvor du har din ruter. Hvor er den i topologien?

Finnes det en lag 3 switch?

 

 

 

Hvis man skal bundle linker:

 

Når man gjør etherchannel config er "order of operation" viktig, pga av hvordan den logiske interfacet arver config fra fysiske portene. Gjelder spesielt om man lager lag 3 etherchannel.

 

Letteste måten er å kun melde ett blank fysisk interface (eller flere med interface range kommandoen) i portchannel og gjøre all konfigen på den logiske. Skal man lage lag 3, så må man skrive no sw før man legger det til etherchannel.

 

Gjør du dette i produksjon og linkene ikke blir brukt sørg alltid for å shutte remote end. (Om du har to bein å stå på). Dette er perfekt måte å lage SPT loops på, ikke morrosomt når millionene tikker.

 

Skal du legge til linker for allerede konfiguert etherchannel, se på de andre fysiske portene og kopier configen til den nye fysiske porten så meld den inn i port channel. (Den må sef være lik fysiske interface og logisk som de andre i gruppa). Så må ha huska på shutte remote end (Kun den ene nye linken sef).

 

Gjør man på denne måten så ungår man å kutte beinet man står på eller reboote switch. En fin måte å kutte beinet man står på er å gjøre konfig på den fysiske interface som er den eneste medlemet av en portchannel. Det har jeg aldri gjort *kremt*, men har sett andre gjøre det.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Gigabitlink mellom alle switchene.

 

Switch1 - 2960G

Switch2 - 2960 (Med to gigabit uplink)

Switch3 - 2960G

 

Altså, alle switchene er L2

Det er en L3 router som er koblet til Switch3 og Switch2 og ut mot internett.

 

Litt spørsmål;

1. Hva er forskjellen mellom en fysisk og en logisk switch?

2. Bundle? (slå sammen linker? Det er vell ikke mulig mellom 3 switcher med en link mellom hver?)

3. Logisk trunk?

4. Tune SPT?

5. Lavere cost?

6. SPT - blocked state?

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Logisk switch er stackete switcher feks 3750 bundlet. Den blir sett av andre som en switch. Da kan man kjøre etherchannel som går til to forskjellige fysiske bokser. VSS er annen måte å gjøre det på.

 

Bundle: slå sammen linker som feks etherchannel.

 

Logisk trunk: Fysiske linker som er bundlet til en logisk som etherchannel gjør, vil switchen se kun som EN trunk og ikke mange trunker. Altså EN logisk for SPT.

 

Tune SPT: Spanning Tree, protokollen får å unngå loop i nettverket. Egentlig den du bruker for å styre traffik flow.

Lavere cost, blir brukt til algoritmen til SPT for å se hvilke porter/linker bør være blokkert(Blocked state) eller åpent. Tregere linker har høyere cost.

 

Kan komme med forslag senere med de opplysningene du gav meg. Hva slags ruter er det som er koblet til switchene og har du config på de linkene opp til ruter?

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

La oss si du bruker int g0/21 og g 0/22 på 2960G og g0/1 og G0/2 på 2960 som trunk. Tilføy dette for å kjøre Cisco`s Etherchannel løsning på trunkene.

 

2960G(config)#interface range g0/21 -22

2960G(config-if)#channel-group 1 mode on

2960G(config-if)#channel-protcol pagp

2960G(config-if)#switchpport mode trunk

2960G(config-if)#switchpport trunk vlan allowed xxx-xxx

 

2960(config)#interface range g0/1 -2

2960(config-if)#channel-group 1 mode on

2960(config-if)#channel-protcol pagp

2960(config-if)#switchpport mode trunk

2960(config-if)#switchpport trunk vlan allowed xxx-xxx

 

2960G(config)#interface port-channel 1

2960G(config-if)#switchport mode trunk

 

2960(config)#interface port-channel 1

2960(config-if)#switchport mode trunk

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Okey beklager. Så kun på tegningen(Så ut som fysisk topologi). 2G bundlet imellom switch 1 og 3. 200mbit bundling imellom switch 3 og 2. Skal du loadbalanse bra, skriver du på switch 3:

 

SW3(config)#port-channel load-balance dst-mac

 

Slik får du spredt traffiken over linkene som går mot samme switch. Default last balanserer du på source mac, dumt når traffiken fra serveren bruker samme source mac adresse. Du sprer trafikken over linkene med å bruke destinasjon mac mot klientene.

 

Jeg hadde også sørget for at switch 3 er rot for SPT:

SW3#(config)#spanning-tree vlan 1-1001 root primary

SW2#(config)#spanning-tree vlan 1-1001 root secondary

 

Så får du riktig traffik flow generelt.

 

Jeg spurte hvor lag 3 boksene var (switcher eller rutere) fordi du vil ha rota av SPT nærmest disse. Om edge switchen blir rot..så ber du om trøbbel.

 

Du kan ikke tune SPT per vlan fordi du har så forskjellig båndbredde på uplinkene.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...