Gå til innhold

Feminisme, likestilling og samfunnet


Anbefalte innlegg

Dette er jo en evig debatt, men som jeg ønsker å opplyse meg litt på. Ut fra flere inntrykk jeg har i samfunnet, er jeg ikke helt imponert egenlig. Jeg skal begynne med å understreke at jeg er for likestilling, like rettigheter, like muligheter og lik behandling. Det jeg ønsker å sette et spørsmålstegn på, er om vi egentlig går lengre enn dette? Skulle gjerne hatt noen feminister til å svare meg her.

 

Er det slik at med likestilling mener vi snart at kvinnen skal fylle en manns rolle? Skal vi definere kjønnsroller som ene og alene et gammeldags onde, og i blind tro fjerne alt det kjønnene noen sinne har stått for?

 

På den ene siden ønsker man ikke at kvinnen også skal være underdanig, men ønsker vi også at hun skal bli en far for sine barn? Et annet spørsmål er kanskje; kan en mann være en mor for sine barn? Dette er grunnleggende roller vi fyller med våre kjønn, takket være de forskjellene vi har.

 

Kan ikke dette også settes i sammenheng med holdninger, mentalitet og tankesett som former de vi er? Gledelig skal jeg ha en kvinne som min sjef, jeg føler langt på vei ikke at hun fyller en manns rolle om hun er det. Men skal menn også fratas alt det som definerer dem som menn, og skal kvinner erobre mannen slik at hun også blir en mann? Hun trenger ikke undertrykke andre menn for å være min sjef, og disse mennene trenger ikke å bli følsomme, veike, usikre guttehvalper for å støtte likestillingen.

 

Ønkser selvfølgelig ikke å såre noen her, men vil gjerne høre de refleksjoner folk måtte komme med på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stenger denne tråden med henhold til refererte lenke(-r). Det finnes allerede en (eller flere) aktive tråder denne tematikken. Debattanter oppfordres til å forsette der.

 

Anbefaler trådstarter og andre interesserte tråden(-e):

I så måte.

 

Ikke glem å bruke søkefunksjonen før opprettelse av nye tråder.

 

Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Chuck Norris".

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...