Gå til innhold

Beste allround objektivet til Canon EOS 500D?


Anbefalte innlegg

Har bestillt meg Canon EOS 500D med 18-55mm IS objektiv. Har lest at dette objektivet ikke er all verden.. Blir jeg skuffet om jeg starter opp min fotohobby med kun dette utstyret?

 

Ettersom jeg er en nybakt far så kommer jeg til å bruke kameraet mye til portretter, en del inne, men også en del ute.. Finner vel etterhvert ut at jeg vil ta bilder ute i naturen, landskap, gatebilder, litt kreative ting osv.. Men dette objektivet som følger med antar jeg ikke er det beste.

 

Derfor lurer jeg på hva slags objektiv jeg bør kjøpe, som er bra å starte med, og som fungerer OK til det meste.. Gjerne gi meg link til produktene og kom med deres egne erfaringer.. Prisen bør helst ikke være på så mye mer enn 5000 kroner.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke noen "allround" objektiver som er bra,de har en såpass stor brennviddeforskjell at det er endel komprimisser du må akseptere.

 

En normalzoom lik den som følger med kan du få betraktlig bedre.

Skal du ha noe optimalt er fastobjektiver og anbefale foreksempel 50mm f/1.4

 

Men vil nok heller anbefale deg og bruke den medfølgende objektivet en stund og lære kameraet skikkelig først,da vil du etterhvert ha en større formening om hvilken objektiver du kunne ønske deg.

Hvis du absolutt trenger noe ekstra vil en bra ekstern blits være og foretrekke.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vil bli skuffet over bildene du tar med 18-55IS. Byggekvaliteten er litt dårlig, men optisk er 18-55IS faktisk bedre enn hva mange tror, og det er nok det beste kit-objektivet som leveres til de rimeige speilrefleks. Jeg synes det tar mye skarpere bilder enn min Sigma 20mm f/1.8. Det finnes selvfølgelig zoom-objektiver som er litt bedre f.eks Canon 17-55 f/2.8IS, men dette er ikke veldig mye bedre. Tror ikke du vil se forskjell?

 

Når du ser i søkeren på kameraet (rett meg hvis det er forskjellig fra EOS 450D), ser du et tall nederst til vestre, som vil variere ettersom lyset forandrer seg. (ikke på lcdskjermen, men i søkeren) Det er lukkertiden kameraet vil benytte. Hvis det f.eks står 250, betyr det 1/250 sekund. Et problem med fotografering innendørs er å få rask nok lukkertid. Det er bl.a 4 triks å løse dette på:

-stativ, men hvis folk beveger på seg, vil det ikke hjelpe.

-mer lys og kanskje bruke en blitz. Dette kan ødelegge endel av stemningen som f.eks stearinlys.

-høyere ISO (mer bildestøy). Selv bruker jeg helst ikke mer enn 800ISO. Hvis man har f.eks 5D mkII eller 40D, kan man bruke ganske høy ISO uten å ødelegge bildene med bildestøy.

-mer lyssterk optikk, Jo lavere f-verdi, jo mer lyssterk, men ved f/1.4 vil du få liten fokusdybde/dybdeskarphet. Dumt hvis man ikke får alle personene i sofaen i fokus.

eks: Canon 85mm f/1.8

IMG_1817.jpg

 

Selv har jeg Canon 85mm f/1.8, og med ISO på 1600 og blender på f/1.8, er det ikke alltid at lukkertiden blir rask nok innendørs.

 

Et annet problem ved å fotografere innendørs er valg av brennvidde. En 50mm egner seg nok kun til porterter, og vil nok være for trang og uegnet til å ta gruppebilde i sofaen. Jeg tror også en 35mm også vil bli litt for trang på et Crop-kamera, men på et fullformat vil det passe fint. Jeg har fortsatt til gode å se et rimelig vidvinkelobjektiv (20mm - 35mm) som gjør det veldig bra i en test.

 

For bra innendørsbilder har jeg tro på følgende oppsett:

-Canon 40D med 24mm f/1.4L som vil koste kanskje 18 000kr

-Canon 5D mkII med 35 f/1.4L som vil koste ca 35 000kr

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg prioritert å kjøpe kamerastativ, utløser og en ekstern blitz, f.eks Canon 430 EX II.

Endret av btl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...