Gå til innhold

Canon A60 og røde øyne


Anbefalte innlegg

Selv om jeg har røde øyne funksjonen aktivert på mitt

Canon A60, blir det likevel mye røde øyne på portrett bilder.

Jeg vet at det er "hjelpelampen" som er røde øyne trikset

på A60 og A70, men må jeg praktisk talt sikte med lampen

på øynene i flere sekunder for at det skal ha noe effekt?

 

Se eksempler under:

 

rodeoyne3.jpg

 

rodeoyne2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skjøner ikkje heilt den red-ey saken eg virker som det er tilfeldig når det blir red-eys og ikkje men det har faktisk ikkje blir så mange tok ein del bilder natt til 01 men noe blei det jo så klart som det her

http://www.ulovlig.info/albums/album04/0037_G.jpg

men her blei det jo ikkje så mye red-eys

http://www.ulovlig.info/albums/album04/0027_G.jpg

skjøner ikkje heilt kvifor da men,rare greier virker som det er tilfeldig bruker alltid red-eys funsjonen men den funker dårlig/ingen ting :( må nok til med redigereings program er ein meget bra guid her på akam og sjekk ut den :)

dumt og få så red-eys på ei så søt jente ;)

og du kan nok like greit redigere posten din før ein mod gjør det,får ikkje lov til og lage "bra" poster slik eg ser det ingen bilder er lov kun lov og linke ikkje bruk img så kvifor dei har støtter får det skjøner eg ikkje....

Lenke til kommentar

Røde øyne fikser du jo lett i nær ethvert respektabelt bildebehandlings-/framvisingsprogram... ACDSee, Paint Shop Pro, muligens også IrfanView.

 

Røde øyne kommer trolig av at avstanden blitz-objektiv er veldig liten på sånne små kamera, men kan avhjelpes hvis objektet ser rett på lampa (?) - eller hvordan var det der nå engang...

Lenke til kommentar
får ikkje lov til og lage "bra" poster slik eg ser det ingen bilder er lov kun lov og linke ikkje bruk img så kvifor dei har støtter får det skjøner eg ikkje....

 

Det er greit at man legger ut mindre bilder hvis dette er relevant. At man ikke skal legge ut gigant-bilder i forumet burde det strengt talt ikke være så vanskelig å skjønne.

 

De som har behov for å legge ut større bilder kan legge ut disse i galleriet vårt ("Feilbilder" er åpen for alle) og poste link her.

 

MLW

Lenke til kommentar

Svaret her er egentlig skremmende enkelt..

 

Grunnen til at man får røde øyne når man bruker blitz er rett og slett fordi blitz'en er for nær linsa (som folk gjerne titter i). De røde øynene kommer av refleksjoner av blodkar på øyeveggen. Hjelpelampen på en del kameraer (anti-rødøyefunksjon) skyter av en serie lysblink for å få pupillene til å trekke seg mer sammen og dermed minske sjangsene for at blitzlyset skal treffe blodkar og skape røde øyne. Løsningen er ganske enkel: Skru på så mye lys du kan i rommet slik at øynene blir vandt til lys og pupillene trekker seg sammen. Alternativ to er som sagt tidligere: bruk et bilderedigeringsprogram og fjern det røde i øyene. :)

 

På mer avanserte kameraer (som f.eks G3) så har man blitzsko. En egen dedikert blitz med vridbar blitzlampe er her et meget fornuftig kjøp. Man får kraftigere blitz og man har mulighet for å vinkle blitzlampen litt opp mot taket og dermed få blitzlyset mer vekk fra øynene.

 

Jess..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...