Gå til innhold

Skal bygge HTPC - hvor kraftig hardware trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i ferd med å ta skrittet inn i HTPC-verdenen, og lurte litt på hvor gode komponenter jeg egentlig har behov for.

 

HTPC'en vil bli brukt i all hovedsak til å spille videofiler via trådløst nettverk (fra hoved-PC'en min). Jeg har en Panasonic 42" full HD (1080p) plasma TV, så de fleste filene jeg vil spille av er Bluray-rips, som typisk ligger på mellom 8 - 15 GB i størrelse.

Maskinen vil i tillegg bli brukt til noe Internet-surfing og selvfølgelig musikkavspilling (Spotify, Winamp, Windows Media Player).

Jeg har ikke en dedikert receiver/forsterker for HDMI-lyd, overføring vil skje via Coax eller SPDIF til mitt Logitech Z-5500 5.1 system.

 

Alt av avansert bruk (videoredigering, spilling o.l.) vil skje på hoved-PC'en min.

 

Jeg har allerede et grafikkort (XFX nVidia 7800GT) med HDMI-utgang, som har fungert glimrende på hoved-PC'en min.

 

Det jeg trenger er altså et hovedkort, prosessor, minne og lydkort.

Spørsmålet mitt er - hvor kraftig hardware trenger jeg egentlig for dette bruket? Regner med at det ikke er all verden, men det må være noe som kan håndtere avspilling av opptil 20GB-filer uten hakking eller problemer.

 

Maskinen vil kjøre Windows XP.

 

Jeg regner med at jeg trenger 2GB minne, og tenkte også å kjøpe et basic X-Fi lydkort. Men hva med hovedkort og prosessor? Her har jeg ikke fått fulgt så mye med i utviklingen siden jeg kjøpte min nåværende PC for 3 år siden...

 

Håper noen har tips eller råd til meg. På forhånd takk :)

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk.

 

Og et litt dumt spørsmål (må bare være sikker); jeg går ut fra at SPDIF lydoverføring vil være langt bedre enn f.eks. X-Fi dekoding og analog lydoverføring?

 

"Musikkanlegget" kan dekode Dolby® Digital, DTS®, 96/24 soundtracks, samt Dolby Pro Logic II (Movie and Music modes).

Lenke til kommentar

Jeg tror SPDIF i de fleste tilfeller vil være bedre.

Tror du må en del opp i pris på lydkort for at D/A converteren blir bedre.

 

Uansett er det ingenting som hindrer deg å kjøpe til et eksternt lydkort hvis du ikke er fornøyd med lyden.

 

Men kjøper du f.eks Asus Xonar HDAV 1.3 Deluxe kan du få Dolby HD ut analogt, men da snakker vi 2600 kr ;)

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...