Gå til innhold

æ,ø,å i WPA2 passord umulig i OS X?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg prøver å logge meg på et nettverk som benytter seg av WPA2-sikkerhet, og har bokstaven "å" i passordet. Alle Windows-maskiner jeg har prøvd kobler lett til dette nettverket, men med Mac'en kan jeg ikke engang skrive å'en i passordfeltet! Jeg får bare en bip.

 

Å bytte passord er dessverre ingen mulighet, men det må da være en workaround rundt dette? Kan jeg hardcode passordet inn et sted, eller skrive inn passordet på en annen måte? I hex eller noe sånt?...

 

Det er jo helt tullete at OS X skal hindre meg i å skrive inn bokstaver som er tillatt som WPA2 passord!

 

Noen ideer?:)

 

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også dette problemet. Ringte inn til support telefonen, det jeg fikk i svar var at det ikke var mulig. Det finnes heller ingen andre muligheter til å fikse dette sa de. Jeg spurte hvorfor det ikke skulle fungere, så sa personen at fleste routere ikke kan ha et kryptert passord med æ, ø eller å. Så begynte han å snakke om at i bedrift sammenheng ville jeg ikke få dette problemet. Så endte med at jeg måtte bytte passord på routern.

Lenke til kommentar

også vært borte i dette problemet et par ganger, kan jo prøve og legge inn passordet uten "å" først, velge lagre passord på nøkkelknippe.  så gå inn på nøkkelknippet og velge vis passord, så legge inn "å" der den skal være. Du kan jo se om dette virker, eventuelt gi beskjed her;-)

Lenke til kommentar

Den gangen alle datamaskiner brukte de opprinnelige 128 opprinnelige ASCII-tegnene, så var det greit, da fulgte alle samme standard. Men da Apples Mac OS, Microsofts Windows og de andre OS-ene (f.eks IBMs OS/2) fikk utvidet tegnsett, inkludert sære bokstaver som æ, ø, å, ë og så videre, da var det ingen innbyrdes standardisering. Derfor gir æ, ø og å ulike maskinkoder på Mac og Windows. Passord med slike tegn bør derfor unngås i blandete miljøer.

 

Så hadde du kommet med en Windows-maskin til et Mac-nettverk satt opp på en Mac, og det der var brukt en å i passordet, så hadde konklusjonen vært at det var Windowsmaskinen som var anderledes og uttafor fordi den ikke kunne bruke et passord med å i.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Takker for forslag!

 

Å endre passordet i keychain fungerte dessverre ikke. Skal forsøke en alternativ måte å skrive det inn neste gang jeg er der, som jeg fant på et annet forum.

 

SeaLion: Det høres bare ut som slapphet til meg. Standardiseringen bør være i WPA2 standarden, og den bør kreve av OS'ene at de har en slags mal som gir deres karakterer de og de maskinkodene når det skrives inn et passord til WPA2. WPA2 kunne til og med selv oversatt disse selv. Jeg har vanskelig for å tro at det i dette tilfellet er så vanskelig. Det er snakk om noen få bokstaver.

 

Men i dette tilfellet lar ikke OS X meg en gang skrive æ,ø eller å i passordet. Jeg får bare en bip. Med andre ord den lar meg ikke forsøke en gang. Sjansen er at det kunne fungert.

 

J

 

Edit: For ordens skyld: Det går fint med æ, ø og å i WPA-passord (ikke WPA2) og andre typer passord, også WPA2-enterprise; disse på tvers av OS. Dermed må det være noe sært med WPA2-personal.

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar

Det er mest sannsynlig at OSX behandler dette korrekt, at WPA2-standarden egentlig ikke tillater bruk av æ, ø og å, og at reaksjonen fra OSX om ikke å godta bruk av æ, ø eller å i WPA2-passord derfor er korrekt etter standarden. Apple pleier nemlig å respektere standardene og implementere de slik de opprinnelig er vedtatt.

 

Microsoft har derimot tradisjon for å gi blaffen i vedtatte standarder og utvikle sine egne "standarder". Dette kan de gjøre fordi de har et nestenmonopol. Samtidig er Microsoft en lukket verden som ikke deler ut sine "standarder" til andre, muligens for å "straffe" de som ikke benytter Windows. Produsenter av andre OS har derfor ingen mulighet for å ta i bruk Microsofts standarder.

 

Jeg er forholdsvis sikker på at det er dette som er problemet her, nemlig at Microsoft har laget sin egen "ustandard" WPA2, og at Apples OSX kun støtter den opprinnelige og vedtatte WPA2-standarden. Derfor må løsningen slik jeg ser det bli å endre passordet på ruteren slik at det følger den opprinnelige og vedtatte WPA2-standarden.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg fant noe som kanskje kan være til hjelp:

http://en.wikipedia.org/wiki/ASCII#ASCII_p...able_characters

WPA og WPA2 er konstruert for bruk av "ASCII printable characters", men kan også benytte heksadesimale verdier i passordet. Tabellen i wikipediaartikkelen viser hvilke heksadesimale koder som tilsvarer hvilke bokstaver/tegn.

 

Prøv derfor å skrive inn passordet på Mac-en ved å bruke kun de heksadesimale verdiene som tilsvarer passordet, gjør dette for hele passordet. Bruk tegnet # eller $ foran for å fortelle at det er snakk om en hexadesimal kode.

 

Og hvis dette fungerer, gi tilbakemelding i denne tråden, i tilfelle andre får samme passordproblem.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Har allerede løst problemet.

På ny iMac kan man iallefall bruke bokstavene æøå i innloggingspassordet.

Det kan være en smart å ha med en eller flere av disse bokstavene, for det er bare i Norden vi har disse «sære» bokstavene i alfabetet.

Innloggingspassord på eksempelvis en ny iMac som inneholder disse bokstavene, har heller ikke noen innflytelse på det passordet du velger som Apple ID. Hvorvidt man kan bruke øæå i et Apple ID passord, det vet jeg ikke. Men det kan sikkert Apple Support svare på.

Ingar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...