Gå til innhold

RAW vs. JPG + filstørrelse + EOS Software!


Anbefalte innlegg

1. Hva er forskjellen på RAW og JPEG, utenom at størrelsen mangedobles ved RAW? Jeg har alltid skutt kanonen min med JPEG amunisjon, og testet RAW nå nylig. Har også installert EOS Software på datamaskinen min, da jeg bare overførte JPEG bildene rett fra kamera i egenlaget mappe før.

 

2. Det virker som EOS Software'n (når man legger inn bildene) lager mapper for hver dag? Eller, jeg er ikke sikker. Er det slik det har seg?

 

3. Hvordan gjør dere det med de RAW-filene etter dere har lagt de inn på datamaskinen deres? Jeg ser JPEG bildene i mappen, men RAW (.CR2) bildene vises ikke før jeg åpner de i "Digital Photo Proffesional" programmet som var med CD'en. Om jeg lager en JPEG utav den, har jeg da 2 stk av den samme filen (.CR2 + .JPEG), og dermed enda mindre plass på datamaskinen pga 2 filer av opprinnelig 1. Den ene mappen som har ca. 20 RAW filer i, er på rundt 180MB (altså veldig mye).

 

4. Jeg har et minnekort på 2GB, men det tror jeg ikke er noe problem. Det eneste "problemet" jeg har er at RAW-filene må gjøres om til JPEG filer på dataen, og dermed tar utrolig mye mer plass.

 

5. Hvordan gjør dere det når dere tar bilder? Tar dere bilder i RAW eller L, eller RAW + L?

Sletter dere .CR2 filen etter dere har laget den om til JPEG?

Bruker dere Photoshop CS2/CS3/CS4 til å behandle bildene/RAW'filene, eller EOS programmet (de med Canon) som fulgte med kameraet?

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAW formatet brukes avoss som liker å pusle med bildene våre etter at vi har fått de inn på PC'en. JPEG er for de som vil brukebildene ferdig rett fra kamera. Ok, det er sterkt forenklet, men det stemmer nok for mange.

 

Ulempen med JPEG, er at hvis kamera bommer, så er det til tider mye vanskeligere å rette det opp. Eller muligens umulig.

 

Tom

Lenke til kommentar

RAW inneholder myyye mer lysinformasjon enn JPG. Som andre tidligere har nevnt er det veldig kjekt å bruke RAW om du ønker å "gjøre noe" med bildene i ettertid. Det er feks ikke alltid så lett å se om eksponeringen ble helt som den skulle når du kun har en 3" skjerm og se på...

Lenke til kommentar
2. Det virker som EOS Software'n (når man legger inn bildene) lager mapper for hver dag? Eller, jeg er ikke sikker. Er det slik det har seg?

 

3. Hvordan gjør dere det med de RAW-filene etter dere har lagt de inn på datamaskinen deres? Jeg ser JPEG bildene i mappen, men RAW (.CR2) bildene vises ikke før jeg åpner de i "Digital Photo Proffesional" programmet som var med CD'en. Om jeg lager en JPEG utav den, har jeg da 2 stk av den samme filen (.CR2 + .JPEG), og dermed enda mindre plass på datamaskinen pga 2 filer av opprinnelig 1. Den ene mappen som har ca. 20 RAW filer i, er på rundt 180MB (altså veldig mye).

 

4. Jeg har et minnekort på 2GB, men det tror jeg ikke er noe problem. Det eneste "problemet" jeg har er at RAW-filene må gjøres om til JPEG filer på dataen, og dermed tar utrolig mye mer plass.

 

5. Hvordan gjør dere det når dere tar bilder? Tar dere bilder i RAW eller L, eller RAW + L?

Sletter dere .CR2 filen etter dere har laget den om til JPEG?

Bruker dere Photoshop CS2/CS3/CS4 til å behandle bildene/RAW'filene, eller EOS programmet (de med Canon) som fulgte med kameraet?

Lenke til kommentar

Med dagens harddisk pris vil jeg ikke si at 180 GB er veldig mye..

Jeg skyter alt i RAW og redigerer og konverterer til Jpeg eller Tiff. Jeg sparer på RAW filen til gode bilder og bilder fra en jobb/fotoshoot.

Endret av ThorU
Lenke til kommentar

#2: Jeg har min egen mappestruktur, så jeg har kjøpt en rask SanDisk kortleser og kopierer filene inn fra minnekortene selv.

 

#3 & #4: Når det gjelder RAW, så må man lage seg en arbeidsflyt. Dvs. at du bruker f.eks. DPP til å velge ut de bildene som du er mest fornøyd med; så flikker du på de slik at de blir best mulg, før du til slutt konverter de til JPEG og legger de sammen med de andre bildene duer fornøyd med. Deretter kan du legge RAW filene vekk på en ekstern hard disk eller annen egnet backup. Du kan ta deg F. på at om noen år så kan du mer og vil gå tilbake og endre mer.

 

#5. Jeg bruker kun RAW, og tar vare på RAW filene også etter at jeg har etterbehandlet de.

 

Ettersom jeg har både Canon og Olympus kamera, så bruker jeg Photoshop Elements istedet for Canon sine programmer.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...