Gå til innhold

hjelp til ny sykkel. Hybrid?


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en ny sykkel, da min 5 år gamle merida er nesten blitt farlig å sykle på.

 

Sykler primært på asfalt, litt grus og kanskje i skogen ett par ganger i året. Sykler der jeg må for å komme fram.

Den må ha låsbar dempegaffel.

 

Prisklasse: 4000-6000.

 

Er ikke den flinkeste til å ta vare på ting. Vedlikehold :innocent: Er 18 år. 1.93 høy. 70-75 kg.

 

Antar at det er en hybridsykkel som passer best for meg. Noen som har noen forslag til noen gode sykler? Hvilke merker som gjelder?

 

edit: ny post lenger nede.

Endret av kristianfredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva i all verden skal du med dempegaffel på asfalt? Du trenger den ikke i skogen en gang. Poenget med å se etter en sykkel uten dempegaffel for deg er at da vet du at resten av sykkelen er mer eller mindre ok. En dempegaffel er egentlig bare laget for 70-110 timers (!) bruk før slike ting som fóringer og slikt bør byttes for at den skal fungerer optimalt.

 

Som sagt, se etter en hybrid uten dempegaffel, så får du en sykkel som holder noen år. Tar du en sykkel til samme pris, men med dempegaffel vil du ha en sykkel du vil plages enda mer med.

 

Jeg ville ikke ha anbefalt å kjøpe sykkel med dempegaffel for under 10 000kr.

 

Dette er akkurat det samme problemet som vi har i markedet i dag på digitalkamera. Et kamera med 12 megapixler er ikke bedre enn et til samme pris med 8 - det er gjerne litt dårligere.

 

EDIT: Konkret anbefaling: DBS sin hybridsykkel (husker ikke modellnavn), men du får den til rundt 4k.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

fant 2 sykler som kanskje kan være noe i den nyeste sport 1 katalogen. (side 6)

 

http://mediabase.edbasa.com/kunder/sport1/...t25%2F0000280_2 pages

 

Scott sportster P45 4999kr ( http://www.sykkelsenteret.no/shop/productD...ogDirectoryId=3 )

-låsbar Suntour gaffel

-Shimano Alivio 24 gir

 

Merida Crossway Keystone Disc 3999kr. ( http://www.bmyhre.no/nettbutikk/merida_cro...32/vis_prod/300 )

-låsbar suntour gaffel

-Shimano Deore 24 gir.

 

Blir vel hovedsaklig giret som er forskjellen? Prøvde å google det, fant vel ut at dore er best.

Er det mekansiske skivebremser på begge syklene?

Har begge 28" hjul?

 

Hvilken vil dere sykkeleksperter anbefale?

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Gary Fisher eller en Trek passer utmerket til den prisen der. Har personlig en Trek 7.5 2009-modell som er utrolig god å sykle med. Låsbar dempegaffel har begge merkene flere gode eksempler på. :)

 

Gary Fisher blir for øvrig produsert under Trek Bicycle Corporation.

Lenke til kommentar

Jeg vil slenge meg på tipsinga over her, og frabefale deg dempegaffel. Du kommer til å betale mye penger for en del som du vil "deaktivere" (lockout) mesteparten av tiden, og som er forferdelig tung.

 

Vil heller ikke annbefale deg DBS logic (det er den DBS-hybriden til 4000) da denne er noe av det tyngste jeg noensinne har tatt i.

Anbefaler deg Diamant Alnatt (20" eller 22") da dette er en meget lett sykkel (9,9 kg) Den har heller ikke dempegaffel.

Nylig testvinner i Sykkelmagasinet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...