Gå til innhold

Albumguide og diskusjon om Moby


Gunfreak

Anbefalte innlegg

Søkte men fant ikke noe tråd om Moby.

 

Studio albums

1992 Moby

Released: 1992

Labels: Instinct

Formats: CD, LP, CS, digital download

Moby_moby_cover.jpg

Debyalbumet hans, Det var vel egentlig bare to sanger som folk utenfor techno miljøet la merke til.

Go, som ble så synonymt med Moby at folk trodde han het Mobdy Go, Den andre er Thousand som har guinnes rekorden for raskeste sang med 1000 BPM, Moby ville lage en sang det ikke gikk an å danse til.

Det er de eneste to sangene som har dukket opp på senere sammle albumer.

Har faktisk ikke hørt alle sangene på albumet, så jeg vil ikke gi det en karakter.

 

 

 

 

1993 Ambient

Released: August 17, 1993

Labels: Instinct

Formats: CD, LP

Moby-ambient.jpg

Navnet på albumet er også navnet på typen musikk man får servert her, for det meste rolig electornica,

Her gjør egentlig moby hva han kan best, lage rolige sanger om rolige beats. Musikk formen er veldig spesiel og er egentlig bare for spesielt intreserte, albument ble ikke spesielt godt motatt og ingen av sangene dukker opp i sammlealbum

 

 

1995 Everything Is Wrong

Released: March 14, 1995

Labels: Mute, Elektra

Formats: CD, LP, CS, digital download

21 21[A] — 69 — 43 — — — Silver

EverythingIsWrongMoby.jpg

Det første albumet jeg kjøpte av Moby, mer klasisk techno, den har rolige sanger som går mer inn på tidlige ambient men også raske sanger lager for å spilles og danses til på techno klubber

Selv om albumet ikke ble lagt velidg merke til utenfor techno miljøet ble det veldig godt mottatt innad i miljøet

Sanger som Hymn, feeling so real og into the blue dukker opp på senere sammle album, God moving over the face of the water en en av yndlings sangene mine, den starter utrolig lavt bare såvitt man kan høre melodien mens den sakte vokser, sangen var brukt til stor effekt på slutten av filmen HEAT, og Michael mann har brukt moby sanger flere ganger. Anthem dukker opp på slutten av hans siste film Miami Vice

 

 

1996 Animal Rights

Released: September 23, 1996

Labels: Mute, Elektra

Formats: CD, LP, CS, digital download

38 31[A] — — — — — — —

MobyAnimalRights.jpg

Her Gikk Moby helt vekk fra electronica, og lagde et "rocke" album, brukte gitarer trommer osv.

Ble ikke godt motatt og den eneste sangen som folk la merke til var When I reach for my revolver, syns sangen var helt grei, men ikke noe rocke klassiker, en sang som det brede publikum ikke la merke til men som er likt av moby fans er Living, på en måte rocke versjonen av en ambient sang, mesteparten av sangen spilles på gitar og bare på en streng. Veldig spesiel og veldig rolg, sangen dukket opp på sammle album

 

I like to Score

August 1997

Moby_I_Like_to_Score.png

Sammle album fra sanger moby har laget til da som har hvert med på film, inkulderer, Moby sin versjon av james bond themet som var med i tomorrow never dies. Samt god moving over the face of the water, og New dawn fades, New dawn fades er spesiel i at det er egentlig en sang laget av joy division som moby hørte på når han var ung, hans versjon var også med i filmen heat.

 

1999 Play

Released: June 1, 1999

Labels: Mute, V2, BMG

Formats: CD, SACD/DVD, LP, CS, digital download

1 38 7 21 1 4 5 14 12 5x Platinum 2x Platinum

Moby_play.JPG

Hans første og største virklig selger.

Pluttselig hadde nesten alle hørt om moby, alle sangene i albumet ble brukt enten på film, tv eller i reklamer.

Hauer av sangene ble gitt ut som suksess fulle singler.

Albumet er en mix av electornica og rythum musikk med gamml sanger fra afro-amerikansk kultur.

Flere av sangene fikk mye spille tid på musikk kanaler takket være godt lagde musikk videoer.

Var dette albumet som gjorde at jeg først la merke til Moby, i begynnelsen var jeg stor fan av nesten alle sangene men nå er det bare 3-4 jeg hører på vanligvis.

DVD versjonen har flere et fint live show fra nederland der man hører flere av de eldre sangene hans i nye versjoner, blant annet en veldig fin versjon av new dawn fades med chello, kontrabass og fioliner.

 

2002 18

Released: May 14, 2002

Labels: Mute, V2, BMG

Formats: CD, SACD/DVD, LP, CS, digital download

1 4 1 1 1 2 2 3 1 Platinum Gold

Moby18album.jpg

Dette var det første albumet jeg fikk vente på, da hadde jeg allerde likt moby en stund og ventet lenge på at dette albumet skulle komme, hadde også noen andre venner som også gjorde det, forventingene gikk i oppflylese, selv om albumet ikke solgte like bra som Play, liker jeg dette bedre, Moby sa at 9/11 påvirket han mye når han lagde denne. Her går han litt tilbake til amient stilen men tar det han lærte fra play med i det.

Det rare er at den singelen som solgte mest var også i min mening den dårligste sangen, we are all made of stars, det er litt vel MTV for min smak, Den andre sangen som ble kjent var Extreme Ways som var med i alle 3 bourne filmene og ble på en måte theme sangen til filmene.

Liker nesten alle sangene i albumet bortsett fra we are all made of stars

 

2005 Hotel

Released: March 14, 2005

Labels: Mute, V2

Formats: CD, SACD/DVD, LP, CS, digital download, DCC

8 28 2 3 2 2 2 11 1

Moby_Hotel.jpg

Det albumet jeg liker minst, ikke en enste sang fra det jeg liker, ble litt for mye lett pop for meg.

 

 

2008 Last Night

Released: March 29, 2008

Labels: Mute

Formats: CD, SACD/DVD, LP, CS, digital download, DCC

28 27 4 10 12 19 22 40 6

LastNightMoby.jpg

Noe av det samme som hotel, men litt flere gode sanger, liker spesielt Ooh Yeah, albumet har litt mer house feel over seg, kraftig dyp bass, fengende danse muskk rett og slett.

 

2009 Wait for Me

Released: June 30, 2009

Labels: Little Idiot

Formats: CD, SACD/DVD, LP, CS, digital download, DCC

Wait_for_me.jpg

Ikke utgitt enda, men jeg håper albumet går tilbake til hans tidligere saker, eller det roligere meldosiøse sangene fra 18

 

Er selv stor fan av han, han er min favoritt solo artist, Jeg like både hans tidligere saker fra før han gjorde det stort og hans nyere stuff.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Å liste opp hvilke utgivelser han har kommet med samt litt statistisk informasjon rundt disse syns jeg var litt i det tynneste laget.

Poenget med en albumguide er vel det skal være akkurat hva det sier - nemlig en guide til de ulike albumene til artisten? :)

 

Forslag:

Legg til bilder, egenskrevet informasjon om hvert av albumene, karakterer, anbefalinger og så videre, så får du med en gang en langt mer interessant albumguide.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok, Wait for Me er ute og har hørt gjennom den flere ganger.

 

Albumet var akurrat som jeg håpet, veldig rolig og melodiøs.

Sangene er nesten alle veldig gode, problemet er at ingen av dem stikker ut.

Det er liksom ingen av sangene som er "ah det er den beste fra wait for me"

Alle sangene er litt anonyme og går litt i ett, du husker liksom ikke melodiene til navnet på sangene.

Du kan tykke på en sang også kommer det en melodi også tenker man, å ja det var det den sangen het.

Litt skuffende, du får ikke de tydlige super gode sangene som i Ambient, everything is wrong, play og 18

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...