Gå til innhold

[Løst]Win Xp viser feil CPU speed


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Holder på å fikse en gammel laptop, fujitsu siemens Amilo. Den har en AMD Athlon XP 2200+ prosessor og 1gb ram med win xp pro sp3. I følge CPU-Z er hastigheten på CPU 1800mhz, men på egenskaper under "min datamaskin" står det oppført 927mhz.

 

Er pc`n begrenset til 927mhz, eller viser windows feil? Hva kan jeg gjøre for å forbedre det?

 

Håper på svar

winxp.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalles "Cool n' Quiet", de fleste laptoper har dette, eller Intels svar på det. Når maskinen ikke er under tung last, klokkes CPU automatisk ned for å spare strøm. I tillegg behøver ikke viften å gå like raskt, som igjen sparer enda litt mer strøm, men også fører til mindre slitasje og støy.

 

Mange PC produsenter har programvare som kan justere hvordan CnQ oppfører seg, se litt rundt på Fujitsu Siemens sine nettsider.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Kalles "Cool n' Quiet", de fleste laptoper har dette, eller Intels svar på det. Når maskinen ikke er under tung last, klokkes CPU automatisk ned for å spare strøm. I tillegg behøver ikke viften å gå like raskt, som igjen sparer enda litt mer strøm, men også fører til mindre slitasje og støy.

 

Mange PC produsenter har programvare som kan justere hvordan CnQ oppfører seg, se litt rundt på Fujitsu Siemens sine nettsider.

 

Takker. Men da benytter maskina seg av cpu'en når det trengs da. Kjekt. Nesten det samme som EIST for intel kan jeg tenke meg. Fant ikke noe om CnQ for min maskin.

Lenke til kommentar
Det kan tenkes at denne funksjonen nå er så vanlig at ingen gidder bruke det som et salgsargument :p.

 

Da er saken løst. Ved å oppdatere bios ble resultatet cirka 30 sek. raskere på oppstart, samt at windows viser nå 1.79Ghz og 992mb ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...