Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag - Gener og sånn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt usikker på hvordan jeg skal formulere dette, men jeg prøver:

I en heterozygot genkombinasjon, vil alltid da det dominante genet dominere over det ressisive?

For eks. Hvis blåøyd far er homozygot, og brunøyd mor er homozygot, vil barnet da uansett få brune øyne?

50 % brunøyd og 50% blåøyd...

Lenke til kommentar

Slutt å henvise til google og wikipedia folkens, de fleste spørsmål på dette forumet kan jo googles, men det er bedre å få hjelp til et spesifikt problem.

 

Dersom genkombinasjonen er heterozygot, vil alltid et dominant gen dominere over et recisivt gen. Du må sette genene opp i et kryssningskjema, og se hvordan avkommet blir.

 

I eksempelet ditt vil du ende opp med en genkombinasjon hvor alt avkom får brune øyne, alle med heterozygot genutgave.

 

Kryssningsskjema: (A = brun og a = blå)

A A

a Aa Aa

a aA aA

Endret av MrPancake
Lenke til kommentar
Litt usikker på hvordan jeg skal formulere dette, men jeg prøver:

I en heterozygot genkombinasjon, vil alltid da det dominante genet dominere over det ressisive?

For eks. Hvis blåøyd far er homozygot, og brunøyd mor er homozygot, vil barnet da uansett få brune øyne?

50 % brunøyd og 50% blåøyd...

 

Feil.

 

Alle barna vil få brune øyne. Hvis moren, som har homozygot alleles (vet ikke hva det er på norsk) for brune øyne, vil hun ha genkombinasjon AA. En far som er homozygot med alleles for blå øyne, vil ha genkombinasjonen aa. Offspring vil da uansett ha genkombinasjon Aa, hvor det er det brune genet som vil bli expressed. De vil, derimot, være bærere av det blå genet, selv om det ikke er expressed. Så om de får barn selv med en som også har det recessive genet vil den 3 generasjonen kunne få blå øyne.

 

Forstod du det? Har selv biologi på engelsk, så derfor kan jeg ikke alle norske begreper.

Lenke til kommentar
Litt usikker på hvordan jeg skal formulere dette, men jeg prøver:

I en heterozygot genkombinasjon, vil alltid da det dominante genet dominere over det ressisive?

For eks. Hvis blåøyd far er homozygot, og brunøyd mor er homozygot, vil barnet da uansett få brune øyne?

50 % brunøyd og 50% blåøyd...

Feil.

Alle barna vil få brune øyne. Hvis moren, som har homozygot alleles (vet ikke hva det er på norsk) for brune øyne, vil hun ha genkombinasjon AA. En far som er homozygot med alleles for blå øyne, vil ha genkombinasjonen aa. Offspring vil da uansett ha genkombinasjon Aa, hvor det er det brune genet som vil bli expressed. De vil, derimot, være bærere av det blå genet, selv om det ikke er expressed. Så om de får barn selv med en som også har det recessive genet vil den 3 generasjonen kunne få blå øyne.

Forstod du det? Har selv biologi på engelsk, så derfor kan jeg ikke alle norske begreper.

Sjølsagt, er dette riktig. Jeg "leste" Aa x aa, og da blir der jo 50 % blå og 50 % brune..., MENS

AA x aa borger for 100 % brune...

 

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...