Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp ved formatering av gammel xp-maskin


Anbefalte innlegg

Hey! Har en gammel xp-maskin jeg har fått virus på og vil formatere den! Den er "så" gammel at jeg ikke har tatt vare på windows cd eller hva jeg nå trenger. Så trenger hjelp til egentlig alt jeg må gjøre me den pc'n nå. Har ny pc som jeg kan laste ned nødvendige ting om det er nødvendig;)

 

takk på forhand:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må oppdrive en CD med samme XP-versjon den maskinen ble levert med ,slik at du kan bruke produktnøkkelen som er klistret på maskinen. Det er viktig at dette også er "OEM" versjonen, om det ikke er det så vil ikke nøkkelen fungere, selv om det er riktig utgave av OSet (Home edition eller professional edition). Deretter er det bare å sette den inn, og gjøre det installasjonsprogrammet ber deg om.

 

Du kan bli nødt til å legge inn drivere etter at XP er installert, disse finner du på produsentens hjemmeside i de fleste tilfeller. Dersom nettverkskortdriveren er en av de som må lastes ned, blir du nødt til å overføre denne driveren til maskinen fra en annen maskin som har nettilgang. en USB minnepinne kan brukes for å gjøre dette.

Endret av Mirage-ness
Lenke til kommentar

Jeg får tak i mine OEM windowser via diverse "uautoriserte kanaler" som ikke skal diskuteres her på forumet. Uansett er jeg er av det inntrykket at MS gir faen i hvor du fikk installasjonsfilene fra, så lenge du har en ekte produktnøkkel, noe den som er klistret på maskina di er.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Jeg får tak i mine OEM windowser via diverse "uautoriserte kanaler" som ikke skal diskuteres her på forumet. Uansett er jeg er av det inntrykket at MS gir faen i hvor du fikk installasjonsfilene fra, så lenge du har en ekte produktnøkkel, noe den som er klistret på maskina di er.

 

Korleis finner eg ut kva slags OEM eg trenger?

Lenke til kommentar

Gjør som de over angående Windows installasjonsfila.

 

Så hvis du har en veldig gammel pc er det ikke alltid like lett å finne alle drivere til den på internett, om de i det hele tatt ligger der lenger. Da er det veldig greit å bruke et driver backup program før du formaterer.

 

Et raskt søk etter driver backup: http://www.google.com/search?client=opera&...-8&oe=utf-8

 

Jeg har ingen spesiell erfaring med disse programene, har tatt backup av driverne i XP, men har ikke hatt bruk for de i Windows 7 ;)

 

Jeg brukte Driver collector som enkelt og greit kopierer filene, og du kan(har ikke testet akkurat dette selv, men skal funke) installere driverne igjen etter formatering fra enhetsbehandling. Finnes sikkert mange flere og bedre gratis programmer til dette formålet, men det finner du nok hvis du leter litt ;)

 

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...