Gå til innhold

32 bit eller 64 bit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sier: få ut 32-bit så fort som mulig, hadde vi migrert til 64-bit med en gang det kom hadde vi ikke hatt kompabilitetsproblemer i dag. Eneste negative er at det drar noe mer minne med ikke-64bit programmer, men jeg har i hvert fall opplevd det som mer responsivt og raskere.

 

Jeg synes at man burde velge 64bit så lenge hw støtter det.

Lenke til kommentar
Jeg synes at man burde velge 64bit så lenge hw støtter det.

 

I utgangspunktet enig, men om man bare har 2 GB med minne (eller mindre) så er det ikke noe stort poeng og 64 bits OS krever nødvendigvis litt mer minne enn 32 bits. (64 bits addresser er lengre)

Og programleverandører som enda ikke leverer 64bits utgaver av programmene sine (Microsoft, I'm looking at you) bør gremmes... Det er rett å slett for dårlig.

Lenke til kommentar

Har FireFox kommet i x64? Har flash kommet i x64? Photoshop kom vel i x64 nå i siste eller nest siste versjon.

Masse systemverktøy som ikke fungerer i x64, en hel del drivere for litt eldre enheter funker ikke i x64, selv enheter som kom en stund etter x64.

 

Edit: En annen ting er at alle pcer som klarer vista klarer helt fint vista x64 også, og når bakoverkompabiliteten er såpass dårlig i vista, så ser jeg ingen grunn til at den skulle komme i 32bit. Eneste er at jeg gjerne vil ha eye-toyet mitt til å funke som webcam, men finnes ikke 64bit drivere for det.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Har FireFox kommet i x64? Har flash kommet i x64? Photoshop kom vel i x64 nå i siste eller nest siste versjon.

Masse systemverktøy som ikke fungerer i x64, en hel del drivere for litt eldre enheter funker ikke i x64, selv enheter som kom en stund etter x64.

 

De fleste browsere leveres ikke i 64 bits, siden f.eks. Flash ikke sviver i 64 bits utgave enda. Trist, men sånn er det. Java kom i 64 bits utgave nå rimelig nylig og Flash finnes til Linux i 64 bits tror jeg. IE kan kjøres i 64 bits modus og det finnes builds av Firefox 64 bits, men er ikke offisielle mener jeg å huske.

 

Systemverktøy? Joda, mange litt eldre som ikke fungerer, men de fleste har vel blitt oppdatert? Jeg bruker ikke noe annet enn anti-virus (NOD32) selv, så jeg har ikke noe problem med dette.

 

Drivere for eldre hardware er ett problem, men ofte så er det vanskelig å få tak i skikkelige 32bits drivere og om hardware'en er skikkelig gammel. Har f.eks. en scanner som bare virker i XP (og ikke særlig godt lenger!). Ikke så mye å få gjort med det, med mindre man vil kjøre XP Mode/VPC da... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...