Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2009 - 10'ende trinn - Skulle bare være morsom


Anbefalte innlegg

Heh, morsomt å se hvor mange som er inne på denne siden akkurat nå. Bare se om 4 timer til så vil det antallet øke xD de fleste øver i siste liten

___________________________________

Jepp, da vil jeg gjerne dele det jeg har skrapet sammen. Dette er bare mine forslag, har klippet å limet litt i tilleg ;)

 

Du skulle sett torsdag, var SYKT mange som var her da!!

 

Til dykk som skriv bokmål imorgon

 

Nynorsk ord slutter omtrent aldri på else som : Begravelse = gravferd.

Så gå gjennom stilen din å sjekk om du har skreve ord som slutter på else.

 

Tusen takk<3

Viste ikke om dette, viste bare det med endingene -ing og -het

Så takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
90% sikker på at man skal bruke det som innledning og avslutning.

 

Sitat fra din post: * Slutten - Enkelte noveller starter med slutten på fortellingen. Slutten brukes enda en gang som slutt når fortellingen skal avsluttes.

 

Nja... om det passer så går det sikkert greit, men jeg ville ikke brukt det samme avsnittet...

 

Jeg ville ha skrevet f.eks:

 

Hun løper, fort, og hun snubler, men orker ikke reise seg igjen. Kreftene strekker ikke til. Tankene svirrer i hodet hennes, hvorfor gjorde hun det? Hvorfor kastet hun den steinen, hvorfor sa hun de tingene...

Det var bare Maries feil, det var hennes feil at blablabla... blabla.. blablabla

Etter det snudde hun på hælen og løp, så fallt hun... Men hun orker fremdeles ikke reise seg. En bil kjører forbi og spruter sølevann i ansiktet hennes, men hun enser det ikke. Bare lukker øynene og glemmer alt... Alt!

 

 

Sånn ville jeg ha skrevet en retrospektiv(?) historie.. Liksom at man begynner med å nået, så forteller en hvordan personen har kommet til det punktet, eller hva som har skjedd før, også jobber man seg frem til det punktet der en startet, også etter det forteller en bare et eller annet som skjer etterpå ... :p

Lenke til kommentar
Heh, morsomt å se hvor mange som er inne på denne siden akkurat nå. Bare se om 4 timer til så vil det antallet øke xD de fleste øver i siste liten

___________________________________

Jepp, da vil jeg gjerne dele det jeg har skrapet sammen. Dette er bare mine forslag, har klippet å limet litt i tilleg ;)

 

Du skulle sett torsdag, var SYKT mange som var her da!!

 

Til dykk som skriv bokmål imorgon

 

Nynorsk ord slutter omtrent aldri på else som : Begravelse = gravferd.

Så gå gjennom stilen din å sjekk om du har skreve ord som slutter på else.

 

Tusen takk<3

Viste ikke om dette, viste bare det med endingene -ing og -het

Så takk

 

 

i et av mine første innlegg skreiv jeg opp en del sånna ord som lærern min gav. tru meg, jeg har allerde fått bruk for dem , enda jeg ikke har skrivd no særlig ..

Lenke til kommentar

Jeg bare lurte på en ting. Hvis man skal skrive med retrospektiv teknikk. Passer det å finne en som har tatt selvmord, for å så finne selvmordsbrevet som tar deg gjennom dagens hendelser og hvordan det bygde seg opp? Så starter man fra man finner brevet, går gjennom dagens hendelser, for å så slutte der man står og leser brevet?

Lenke til kommentar

Vet dere noe om å skrive i retropersektiv eller internett sider om akkurat dette?

 

Takk på forhånd.

 

 

Et tips til dere alle:

Siden vi skal skrive sidemål i måren så tipser jeg om at det hadde våre lurt av alle å skrive sidemål her innpå. (Jeg er nynorsk, øver meg derfor på bokmål)

Jeg synest dette er viktigest for bokmålsfolket, fordi det er de som sliter mest med sidemåle. Tror jeg da.

(Nynorsk er jo mye vanskligere enn bokmål)

Lenke til kommentar
Vet dere noe om å skrive i retropersektiv eller internett sider om akkurat dette?

 

Takk på forhånd.

 

 

Et tips til dere alle:

Siden vi skal skrive sidemål i måren så tipser jeg om at det hadde våre lurt av alle å skrive sidemål her innpå. (Jeg er nynorsk, øver meg derfor på bokmål)

Jeg synest dette er viktigest for bokmålsfolket, fordi det er de som sliter mest med sidemåle. Tror jeg da.

(Nynorsk er jo mye vanskligere enn bokmål)

 

Høres ut som en god ide, så kan vi rette på hverandre osv. også :)

Lenke til kommentar
Vet dere noe om å skrive i retropersektiv eller internett sider om akkurat dette?

 

Takk på forhånd.

 

 

Et tips til dere alle:

Siden vi skal skrive sidemål i måren så tipser jeg om at det hadde våre lurt av alle å skrive sidemål her innpå. (Jeg er nynorsk, øver meg derfor på bokmål)

Jeg synest dette er viktigest for bokmålsfolket, fordi det er de som sliter mest med sidemåle. Tror jeg da.

(Nynorsk er jo mye vanskligere enn bokmål)

 

Høres ut som en god ide, så kan vi rette på hverandre osv. også :)

Lenke til kommentar

Okei, dette er eg med på.

 

Eg fann ikkje så mykkje, men kanskje dette kan hjelpe litt?

 

I en fortelling kan du velge å begynne med slutten. Resten av historien blir i så fall et tilbakeblikk på det som hendte først. Spenningen kan da bestå i å avsløre hvorfor historien endte slik den gjorde.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurte på en ting. Hvis man skal skrive med retrospektiv teknikk. Passer det å finne en som har tatt selvmord, for å så finne selvmordsbrevet som tar deg gjennom dagens hendelser og hvordan det bygde seg opp? Så starter man fra man finner brevet, går gjennom dagens hendelser, for å så slutte der man står og leser brevet?

 

Tenkte at man så det gjennom den døde sine øyne i førsteperson. Sånn, "det har pågått en stund, men i dag toppet det seg. På skolen.. lalala" ellerno.

 

Bare glad for å bidra :)

Lenke til kommentar
hei, jeg bare lurte på en ting..^^

Hvis man bare har brukt info og ting her.. hvordan skal man formulere kildehenvisningene?

 

kan man skrive: www.diskusjon.no/index.php?act= post.. blablabla + innlegg 200

 

???????

 

Man skriver ikke kilder på skjønnlitterær vel? oO

 

Nei.. men på sakprosa'en ?

 

du skriver kilder på alt

Lenke til kommentar

Tenkjar du da at det skal stå i brevet? Det vil i i så fall bli eit langt brev. Det vil også bli litt snålt om det ikkje sto i brevet, og du liksom plutseleg skulle sjå det gjennom h*n som tok sjølvmord, siden du først byrjar å se gjennom ein annans persons auge. Om eg tenkjer det du tenkjer, då.

 

EDIT: denne var til Andrehz

Endret av hberntzen
Lenke til kommentar
Jeg bare lurte på en ting. Hvis man skal skrive med retrospektiv teknikk. Passer det å finne en som har tatt selvmord, for å så finne selvmordsbrevet som tar deg gjennom dagens hendelser og hvordan det bygde seg opp? Så starter man fra man finner brevet, går gjennom dagens hendelser, for å så slutte der man står og leser brevet?

 

Tenkte at man så det gjennom den døde sine øyne i førsteperson. Sånn, "det har pågått en stund, men i dag toppet det seg. På skolen.. lalala" ellerno.

 

Bare glad for å bidra :)

 

Hei:)

 

Tror dåkke at me får parallellhistorie på eksamen i mårå?? :)

Me snakka masse om d på skolen, å leraren sa me sko øva mye på de!! :)

Lenke til kommentar

Jeg leste for en stund siden om ett sånn tv program i Russland (noe lignede Just for laughs elns)

De lagde spøker og filmet med skjult kamera, så en av spøkene var at en mann satt inni en sånn stor postkasse og når folk skulle poste brevene sine så dyttet han de ut igjen. Utrolig vittig å se ansiktsutrykkene til folka når brevene kom ut igjen, men problemet oppstod da det kom en middelaldrende mann bort og fikk brevene sine dyttet ut.

Han dro frem en pistol fra innerlommen, stakk pistolen inn i postkassen og avfyrte tre skudd....

 

Mannen som satt inni døde av skuddene... Hva som skjedde med han med pistolen aner jeg ikke, men tviler på at han slapp unna iogmed at alt ble filmet! Virkelig tragiskt, men ett prakteksempel på en spøk som gikk gale :)

Lenke til kommentar
Jeg bare lurte på en ting. Hvis man skal skrive med retrospektiv teknikk. Passer det å finne en som har tatt selvmord, for å så finne selvmordsbrevet som tar deg gjennom dagens hendelser og hvordan det bygde seg opp? Så starter man fra man finner brevet, går gjennom dagens hendelser, for å så slutte der man står og leser brevet?

 

Tenkte at man så det gjennom den døde sine øyne i førsteperson. Sånn, "det har pågått en stund, men i dag toppet det seg. På skolen.. lalala" ellerno.

 

Bare glad for å bidra :)

 

Hei:)

 

Tror dåkke at me får parallellhistorie på eksamen i mårå?? :)

Me snakka masse om d på skolen, å leraren sa me sko øva mye på de!! :)

 

Eg har ingen aning! Men det er bra å vere forberedt :) (tørr ikke skrive lengre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...