Gå til innhold

P45 vs X58 - når er det et poeng?


Anbefalte innlegg

Har lukket en tidligere tråd rundt valg av nytt HK+prosessor. Spørsmålet er hvorvidt det er verdt pengene å kjøpe et X58 system i forhold til P45 med billigere minne.

Jeg skal bruke dette til videoredigering og generell desktop. Ikke spilling eller overkokking. Men vil jo helst at maskinen skal leve rundt 2 år+ før jeg må bytte.

 

Hvis man ikke er overklokkingsentusiast - er X58 plattformen?

 

KA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke store forskjellen i pris. Du får i7 CPU like langt ned som en av de bedre Core 2 firekjerneprosessorene, og selv om en skal ha et P45 hovedkort, så ville jeg ikke kjøpt det aller billigste. Med mine egne beregninger kommer jeg stadig frem til at det blir en 700-1000 kr ekstra for et x58 system som yter bedre enn et P45 med quadcore, og dette er mest pga. hovedkortet, ikke RAM. Jeg skal kjøpe ny rigg til sommeren, og jeg ville absolutt ikke kjøpt noe LGA 775 basert.

Lenke til kommentar
Det er egentlig ikke store forskjellen i pris. Du får i7 CPU like langt ned som en av de bedre Core 2 firekjerneprosessorene, og selv om en skal ha et P45 hovedkort, så ville jeg ikke kjøpt det aller billigste. Med mine egne beregninger kommer jeg stadig frem til at det blir en 700-1000 kr ekstra for et x58 system som yter bedre enn et P45 med quadcore, og dette er mest pga. hovedkortet, ikke RAM. Jeg skal kjøpe ny rigg til sommeren, og jeg ville absolutt ikke kjøpt noe LGA 775 basert.

 

Skulle jeg ha kjøpt meg en rigg nå idag, ville jeg så absolutt gått for Core i7. ;)

Noe forskjell ytelsesmessig skal jeg ikke utale meg om da jeg ikke har noen erfaring/peiling på det.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det spørs veldig på hva du har tenkt å bruke maskinen til... om den ikke skal brukes til über gaming på en 30" med dertilhørende high-end skjermkort eller til tungregning (F@H, BOINC m/venner) så vil det være like greit å kjøpe et S775-basert system.

 

Jeg går kanskje litt mot strømmen her, men ytelsen i du får fra en Q9400 er mer enn nok for de fleste*, selv en E8400 hadde nok holdt for majoriteten av normale brukere. Da kan du heller legge de sparte pengene i bedre psu, kabinett, skjerm, eller la de formere seg på sparekontoen frem til neste oppgradering. DDR3 ram koster fremdeles mer enn det smaker, og et helt ok S775-basert hovedkort koster ca en tusing.

 

Priseksempler..: Core i7 C2Q

 

 

*Min definisjon av "de fleste" er som følger: person som bruker maskinen til feks surfing, tvserier/film, (noe) spilling i oppløsning 1920x1200 / 1680x1050 eller lavere, noe kontorapplikasjoner.. Altså ikke helt målgruppa for enkelte av brukerne på forumet her, som gjerne ikke har hørt om begrepet "pris vs ytelse" og sånne "fornuftige" ting...

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Hm..så det du sier er at det kun skiller 1000kr? nå tenkte jeg å bygge ny pc og velge enten P45 eller X58.

Jeg kommer til å spille, men ikke på en 30" osv som Wibla sier.

Jeg vil ha en lite støyende, stabil og kjølig løsning med gode overklokkingsegenskaper.

 

Burde jeg gå for:

 

P45

Asus P5Q Pro

Asus Maximus II Formula

Asus P5Q Deluxe

 

eller

 

X58

Asus P6T Deluxe V2

 

Har tenkt å gå for denne på P45 og denne på en evt. X58.

Lenke til kommentar

Så fort det er snakk om entusiast så kan du like gjerne gå for Ci7, du kommer til å oppgradere før eller senere likevel, og Ci7 er ganske klokkevennlig. Men du bør belage deg på å kjøpe en dyr kjøler... Thermalright U120E eller lignende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg ville så absolutt gått for X58 da du skal bruke den til videoredigering. Mye og raskt minne hjelper meget godt på. Har du råd, så gå for et system som kan bygges ut videre om noen år. Tror ikke et P45 system kan bygges ut noe mer om noen år...

Lenke til kommentar

Ok nå har jeg lagt inn bestilling på følgende:

  • ASUS MK P6T SE Intel X58 Socket 1366
  • Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed
  • OCZ Gold DDR3 1600MHz 6GB KIT

Plutselig ble jeg usikker på om PSU`en min vil holde. Det er en 600w fra MIST som er dønn stille og dønn stabil. Vil helst ikke bytte den. I følge wattkalkulatorer holder det kanskje (?). Noen eksperter der ute med noen meninger om det? :yes:

 

I tillegg har jeg et NVIDIA 8800GT og et LSI Megaraid HW raidkort+ 7 SATA-disker.

 

KA

Lenke til kommentar
Ok nå har jeg lagt inn bestilling på følgende:
  • ASUS MK P6T SE Intel X58 Socket 1366
  • Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed
  • OCZ Gold DDR3 1600MHz 6GB KIT

Plutselig ble jeg usikker på om PSU`en min vil holde. Det er en 600w fra MIST som er dønn stille og dønn stabil. Vil helst ikke bytte den. I følge wattkalkulatorer holder det kanskje (?). Noen eksperter der ute med noen meninger om det? :yes:

 

I tillegg har jeg et NVIDIA 8800GT og et LSI Megaraid HW raidkort+ 7 SATA-disker.

 

KA

 

Jeg vil ikke tro 600W fra Mist vil få noe som helst problemer med det der. Du har jo til å begynne med et "svakt" skjermkort, som ikke trekker mye. Og selv med et skjermkort som bruker mer enn 8800 GT så ville nok strømforsyningen vært bra nok.

Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk til forbruk ved boot, å spinne opp 7 disker samtidig trekker litt. Har du mulighet til å bruke staggered spinup på hwraidet?

 

Det må jeg sjekke. Det er et Dell Perc 5i (LSI Megaraid) kort. Alle diskene på raidkortet er "fildisker". OS kjøres på en SSD på HK.

 

Bruker helt vanlig SATA disker 7200 RPM - såkalt "grønne" utgaver :cool:

 

Når det gjelder vifter så har jeg 4stk. 120 mm vifter og en 220 mm vifte i sidedøren, men de trekker vel ikke så mye. Hvis jeg får mye shut down så må jeg eventuelt oppgradere til en 1000w MIST.

 

Takk for gode innspill.

 

KA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...