Gå til innhold

Vidvinkel adapter til Nikon 4300


Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe en slik, men det er to alternativer. Hva er forskjellen mellom:

 

WC-E63

WC-E68

 

Ser at det er litt forskjell i mengden vindvinkel jeg oppnår (0,63x og 0,68x) i tillegg er WC-E68 avhengig av to adapterringer (UR-E4 og UR-E7), mens WC-E63 kun trenger UR-E4.

 

Er det noe forskjell i kvalitet? Noe jeg bør vite om slike adaptere? Vil de påvirke bildekvaliteten? Har sårt behov for mer vidvinkel, men lommeboken strekker ikke til et dSRL :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forskjellen med 0.63x og 0.66x, er at 0.63 har 4elementer i 4 grupper, men 0.66x har 2 elementer i 2 grupper

Uten å gå til lange innlegg kan noen forklare hvordan antallet elementer og grupper (hva er de i grunn...) virker inn på kvaliteten - 'buing' i bildet, mørke hjørner, etc ? Har så vidt sett noen test-bilder på Raynox-sidene hvor "pro"-modellene gav ganske anderledes bilder.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det vil påvirke bildekvaliteten.

Jeg har både vidvinkelen og 2x og 3x telekonverter.

Til mitt nikon cp 995.

Som jeg er veldig fornøyd med :yes:

Forskjellen med 0.63x og 0.66x, er at 0.63 har 4elementer i 4 grupper, men 0.66x har 2 elementer i 2 grupper

 

Jeg la merke til at 0.63x har 4 elementer i 4 grupper, mens 0.68 har 3 elementer i 3 grupper. Kan noen forklare meg hvordan dette vil påvirke bildet? Flere grupper/elementer = en god ting, eller en uting?

 

Det som stusser meg sånn er at 0,63x koster litt under 1400, mens 0,68x koster nesten 2000kr. Man skulle jo tro at 0,63x var dyrere enn 0,68x...

Lenke til kommentar
Jeg la merke til at 0.63x har 4 elementer i 4 grupper, mens 0.68 har 3 elementer i 3 grupper. Kan noen forklare meg hvordan dette vil påvirke bildet? Flere grupper/elementer = en god ting, eller en uting?  

 

4 el. i 4 gr. betyr at 4 linser står fra hverandre.

Generelt sett er et objektiv med 4 linser bedre korrigert enn et med 3 linser.

I artikkelen nedenfor er et bilde av et objektiv med 6 linser i 4 grupper.:

http://www.akam.no/guider/optikk/index.html

Klikk på bildet.

Lenke til kommentar
Jeg la merke til at 0.63x har 4 elementer i 4 grupper, mens 0.68 har 3 elementer i 3 grupper. Kan noen forklare meg hvordan dette vil påvirke bildet? Flere grupper/elementer = en god ting, eller en uting?

4 el. i 4 gr. betyr at 4 linser står fra hverandre.

Generelt sett er et objektiv med 4 linser bedre korrigert enn et med 3 linser.

I artikkelen nedenfor er et bilde av et objektiv med 6 linser i 4 grupper.:

http://www.akam.no/guider/optikk/index.html

Klikk på bildet.

 

Hehe, nå ble jo enda mer forvirret. Så den bedre korrigerte linsa er billigere enn den ikke fult så bra korrigerte... Veldig liten informasjon på nikon sine sider også.

 

Er det noen som har disse to adapterene som kunne knipset noen bilder så man fikk sammenlignet? *prettypleasewithsugarontop*

Lenke til kommentar

Ein annan generell forskjell mellom 3 og 4 element er at fleire element gir større sjanse for indre refleksjonar. Det kan føra til "solflekkar" på biletet og låg kontrast. Det kan vera nokså vanskeleg å unngå uønska sollys ved vidvinkelfotografering.

 

Eit anna poeng er at fleire fysiske linseelement i objektivet gir dårlegare optisk kvalitet. (No er dette ganske få element i forhold til store speglrefleksobjektiv, og dessutan er dette kvalitetsoptikk frå Nikon, så forskjellen er sannsynlegvis berre teoretisk.)

Lenke til kommentar
Er det noen som har disse to adapterene som kunne knipset noen bilder så man fikk sammenlignet? *prettypleasewithsugarontop*

 

Jeg har nå bestilt 0,63x adapteren, så får jeg se hva den duger til. I værste fall får jeg vel sende den tilbake og gå for 0,68x versjonen istedenfor :/

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...