Gå til innhold

Zeitgeist Addendum, dokumentarfilm om pengesystemet


Gjest medlem-125302

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-125302

Hei,

Vet ikke om dette kanskje kan være feil forum for dette temaet, men jeg prøver allikevel :)

Jeg så akkurat Zeitgeist: Addendum, oppfølgeren til Zeitgeist: The Movie og ble veldig overrasket over konklusjonen mot slutten. Er det virkelig mulig å lage et samfunn uten noen form for penger? Hva syns folk om denne dokumentaren? For dere som ikke har sett den vil jeg anbefale dere å se begge filmene, de er utrolig interessante :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett den nye filmen, og for å være helt ærlig så frister det ikke så mye heller etter å ha sett den første. Siden jeg ikke har sett den, kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg om den siste filmen, men hvis den ligner den første er det bare en røre av 25% fakta, 25% ønsketenknig, og 50% svada. :!:

Lenke til kommentar

Jeg så akkurat addendum. synes den var spennende for den viste verden fra en vinkel man ikke ser hver dag. bra underholdning, men måtte le litt av den organisasjonen på slutten som ville lage et nytt samfunn hvor alle skulle få gratis strøm og mat. da skulle liksom alle ambisjoner om å eie mer forvinne ut vinduet. Jeg vet at alt ikke er rettferdig sånn det ser ut i dag, men mennesker har finere og styggere sider.. sånn er det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-125302
Har ikke sett den nye filmen, og for å være helt ærlig så frister det ikke så mye heller etter å ha sett den første. Siden jeg ikke har sett den, kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg om den siste filmen, men hvis den ligner den første er det bare en røre av 25% fakta, 25% ønsketenknig, og 50% svada. :!:

Jeg stiller meg skeptisk til del to i filmen (den som omhandler 11. september) og ser på den kun som en interessant og underholdende alternativ forklaring, men den første delen om kristendommen syns jeg er svært bra og var en stor øyeåpner for meg. Argumentene er bra og kildene er troverdige (sjekket selv noen av faktaene og alt har stemt overens så langt).

 

Jeg så akkurat addendum. synes den var spennende for den viste verden fra en vinkel man ikke ser hver dag. bra underholdning, men måtte le litt av den organisasjonen på slutten som ville lage et nytt samfunn hvor alle skulle få gratis strøm og mat. da skulle liksom alle ambisjoner om å eie mer forvinne ut vinduet. Jeg vet at alt ikke er rettferdig sånn det ser ut i dag, men mennesker har finere og styggere sider.. sånn er det.

Noen av argumentene i filmen for hvorfor mennesker har dårlige sider var akkurat på grunn av penger. Penger skaper korrupsjon og kriminalitet. Uten penger ville ikke mennesker hatt behov for å stjele eller begå voldelige handlinger (krig).

Lenke til kommentar
Noen av argumentene i filmen for hvorfor mennesker har dårlige sider var akkurat på grunn av penger. Penger skaper korrupsjon og kriminalitet. Uten penger ville ikke mennesker hatt behov for å stjele eller begå voldelige handlinger (krig).

 

Ja, men det betyr ikke at den har rett. penger er bare et byttemiddel. det er ikke mer magisk enn det. skulle du gitt alle verdens mennesker alt de trenger for å leve et godt liv ville fortsatt noen hatt noe eller kunne lagd noe andre ville ha ... og skulle man da satt et politi inn for å stoppe skokyndige Jensen i å reparere yndlingsskoene til hr monsen? Jeg har problemer med å se hvordan man skulle fått til et slikt samfunn til å bli så utopisk som de project venus folka ville ha det til.

 

det er jo alltid gøy å drømme =)

Lenke til kommentar
Noen av argumentene i filmen for hvorfor mennesker har dårlige sider var akkurat på grunn av penger. Penger skaper korrupsjon og kriminalitet. Uten penger ville ikke mennesker hatt behov for å stjele eller begå voldelige handlinger (krig).

 

Ja, men det betyr ikke at den har rett. penger er bare et byttemiddel. det er ikke mer magisk enn det. skulle du gitt alle verdens mennesker alt de trenger for å leve et godt liv ville fortsatt noen hatt noe eller kunne lagd noe andre ville ha ... og skulle man da satt et politi inn for å stoppe skokyndige Jensen i å reparere yndlingsskoene til hr monsen? Jeg har problemer med å se hvordan man skulle fått til et slikt samfunn til å bli så utopisk som de project venus folka ville ha det til.

 

det er jo alltid gøy å drømme =)

 

Jeg tror ikke du forstod helt.. det er litt vanskelig å forklare :D men jeg tror at de prøver å få frem at det er utvikling og teknologi vi bør satse på, en som går ut i fra hva vår jordklode kan gi oss av ressurser og hva den kan takle. Hvis da den ene personen du snakker om lager noe noen andre vil ha så tror jeg filmen vil få frem at denne tankegangen er mulig hvis vi har en overflod av det som trengs og det folk vil ha. Jeg tror også at filmen prøver å få frem at det er kreativitet og utvikling mennesker bør drive med, ikke urelevante yrker som ikke bidrar til utvikling og ikke er kreative. Kanskje litt dårlig forklart, men ja jeg vet ikke helt hehe :)

Lenke til kommentar
Noen av argumentene i filmen for hvorfor mennesker har dårlige sider var akkurat på grunn av penger. Penger skaper korrupsjon og kriminalitet. Uten penger ville ikke mennesker hatt behov for å stjele eller begå voldelige handlinger (krig).

Hvordan vil man motivere folk til å jobbe uten bruk av penger?

Lenke til kommentar
Argumentene er bra og kildene er troverdige (sjekket selv noen av faktaene og alt har stemt overens så langt).

Hvis du mener det trenger du en del mer øvelse i kildekritikk og å finne ut hva som er fakta. http://www.conspiracyscience.com/articles/zeitgeist/

 

Husk at det er Zeitgeist: Addendum det er snakk om her, altså http://www.conspiracyscience.com/articles/...geist-addendum/

 

Ikke den gamle Zeitgeist filmen.

Som du ser er det ikke akkurat mye om addendum på den siden, det er kanskje en grunn til dette?

Av det lille som er der vil jeg si at punktene hans er diskuterbare :p

Lenke til kommentar
Som du ser er det ikke akkurat mye om addendum på den siden, det er kanskje en grunn til dette?

Ja, det er fordi de står på en annen side: http://www.conspiracyscience.com/articles/...geist-addendum/

 

Siden Zeitgeist-produsenten mistet all troverdighet med den første filmen har jeg ikke giddet å kaste bort tid på å sette meg særlig mye inn i hva som står om den andre, men det later til å være samme ulla.

Lenke til kommentar
Som du ser er det ikke akkurat mye om addendum på den siden, det er kanskje en grunn til dette?

Ja, det er fordi de står på en annen side: http://www.conspiracyscience.com/articles/...geist-addendum/

 

Siden Zeitgeist-produsenten mistet all troverdighet med den første filmen har jeg ikke giddet å kaste bort tid på å sette meg særlig mye inn i hva som står om den andre, men det later til å være samme ulla.

 

Hæ?

Det var den siden jeg snakket om og den siden jeg linket til.

Hvis du leser introduction så ser du at han som har skrevet det som står på den siden faktisk er enig med mye av de Addendum handler om. Som sagt så står det ingenting på del 2 og 3, bare litt på del 1 som kan diskuteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...