Gå til innhold

[Løst]Spørsmål rundt kjøp av ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om jeg kanskje skal skaffe meg en ekstarn harddisk i tillegg til 160 GB LaCie-en jeg har nå.

 

Harddisken skal i hovedsak være til oppbevaring av bilder, filmer, musikk og backup (det normale)

 

Jo stillere den er jo bedre!

 

Her er noen få ting jeg lurer på:

-Er det veldig stor forskjell på forskjellige harddisker?

-Hva vil forskjellig rpm ha på en harddisk på rundt 4-500+ GB?

-Har du erfaring som kan hjelpe meg med å plukke ut "den beste" (til en billig penge)

-Er det forskjell på kvaliteten til forskjellige produsenter?

 

Kort sagt, jeg trenger å vite gjenerelt litt om hva som hva som gir mest for penga ;)

 

Takk for alle svar på forhånd!

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva vil forskjellig rpm ha på en harddisk på rundt 4-500+ GB?

Det spiller ingen rolle om det er 5000 eller 7000 på en backupdisk.

Kun ved direkte bruk/avspilling fra den disken vil du kunne oppleve lag pga rpm.

Grunnen til at eksterne disker dør er ikke pga diskene i seg selv men pga støt,kabinetter som ikke har nok luft/blir varm, strømforskyndingen svikter osv.

 

Skal det være backupen eller skal det kun være en disk du lagrer på?

Hvis du mister noe data om den disken dør så er det vel ikke en backupdisk.

Lenke til kommentar
Hva vil forskjellig rpm ha på en harddisk på rundt 4-500+ GB?

Det spiller ingen rolle om det er 5000 eller 7000 på en backupdisk.

Kun ved direkte bruk/avspilling fra den disken vil du kunne oppleve lag pga rpm.

Grunnen til at eksterne disker dør er ikke pga diskene i seg selv men pga støt,kabinetter som ikke har nok luft/blir varm, strømforskyndingen svikter osv.

 

Skal det være backupen eller skal det kun være en disk du lagrer på?

Hvis du mister noe data om den disken dør så er det vel ikke en backupdisk.

 

Jeg er ikke sikker. Enten bruker jeg LaCie'n til backup, og den nye (om jeg velger å skaffe ny) til lagring av filer, eller omvedt. Hvordan forskjell er det på en harddisk til lagring og en til backup? Bare at man ikke trenger like mange rpm på en til backup, eller?

Lenke til kommentar

Stemmer, kun backup så vil du ikke merke forskjell.

Bruker du disken vil du i enkelte programmer merke lag i for eks videoredigering.

7200 er vel vanlig for bruk i pc.

Skal du kjøpe en ekstern disk med kabinett eller en disk du skal sette inn i et ekstern kabinett?

 

Har bare dårlige erfaringer med WD elementals i eksterne disker.

Lenke til kommentar
Stemmer, kun backup så vil du ikke merke forskjell.

Bruker du disken vil du i enkelte programmer merke lag i for eks videoredigering.

7200 er vel vanlig for bruk i pc.

Skal du kjøpe en ekstern disk med kabinett eller en disk du skal sette inn i et ekstern kabinett?

 

Har bare dårlige erfaringer med WD elementals i eksterne disker.

 

Jeg er ikke hundre prosent sikker på forskjellen, selv om jeg kan tenke meg den. Jeg vi regne med at det er med kabinett jeg er ute etter ;)

Lenke til kommentar

Regner med at du mener at du er ute etter en disk med kabinett, plug and play rett og slett ;)

 

Jeg er veldig fornøyd med 1 TB LaCie disken min, har hatt den siden jul. Den brukes til lagring og avspilling av filmer, bilder o.l. Disken er rolig, har god kjøling og er stilig. Den var også en av de billigste TB diskene på markedet da jeg kjøpte den :)

 

https://prisguiden.no/product.php?p...87&cat_id=9

Endret av MrPancake
Lenke til kommentar
Regner med at du mener at du er ute etter en disk med kabinett, plug and play rett og slett ;)

 

Jeg er veldig fornøyd med 1 TB LaCie disken min, har hatt den siden jul. Den brukes til lagring og avspilling av filmer, bilder o.l. Disken er rolig, har god kjøling og er stilig. Den var også en av de billigste TB diskene på markedet da jeg kjøpte den :)

 

https://prisguiden.no/product.php?p...87&cat_id=9

 

Prisen på den var ikke så verst, nei, men jeg tror ikke jeg gidder å bruke 1k på en harddisk som ikke engang blir halvfull ;)

Kan du si meg hva det blå "lyset" er?

 

Tror kanskje 4-500 GB er mer greit for meg i forhold til pris, men jeg skulle gjerne hatt en 1 tb disk :) Om jeg ikke kjøper før til sommeren kan det være det blir rundt 1 tb.

Lenke til kommentar
Prisen på den var ikke så verst, nei, men jeg tror ikke jeg gidder å bruke 1k på en harddisk som ikke engang blir halvfull ;)

Kan du si meg hva det blå "lyset" er?

 

Tror kanskje 4-500 GB er mer greit for meg i forhold til pris, men jeg skulle gjerne hatt en 1 tb disk :) Om jeg ikke kjøper før til sommeren kan det være det blir rundt 1 tb.

 

Det blå lyset er bare en blå led som viser at disken er på. Er vel mest for stilen.

 

Alle har selvfølgelig forskjellige lagringsbehov, men skal du lagre mye bilder med høy oppløsning, ta backup av mange filmer (spessielt HD) tar det fort stor plass. Bare ett spill tar jo fort 10 GB nå ferdig installert...

 

For meg, som liker å spare på tingene mine, og aldri sletter noe er det hvertfall greit med en TB disk ;)

Lenke til kommentar
Prisen på den var ikke så verst, nei, men jeg tror ikke jeg gidder å bruke 1k på en harddisk som ikke engang blir halvfull ;)

Kan du si meg hva det blå "lyset" er?

 

Tror kanskje 4-500 GB er mer greit for meg i forhold til pris, men jeg skulle gjerne hatt en 1 tb disk :) Om jeg ikke kjøper før til sommeren kan det være det blir rundt 1 tb.

 

Det blå lyset er bare en blå led som viser at disken er på. Er vel mest for stilen.

 

Alle har selvfølgelig forskjellige lagringsbehov, men skal du lagre mye bilder med høy oppløsning, ta backup av mange filmer (spessielt HD) tar det fort stor plass. Bare ett spill tar jo fort 10 GB nå ferdig installert...

 

For meg, som liker å spare på tingene mine, og aldri sletter noe er det hvertfall greit med en TB disk ;)

 

Kan godt være det er det som trengs her også, men jeg startet denne tråden for å finne ut litt mer om hva jeg egentlig er ute etter, så kan jeg vente litt med å kjøpe for å se om jeg får rydda litt på de interne jeg har først, og stappe dem fulle av det som måtte ønskes ;)

 

Er rart det med å lagre ukomprimerte video-filer, har hatt noen på over 100 GB, når videoen egentlig bare varte et par min :whistle: Heldigvis trenger jeg sjelden å lagre så store filer ;)

(Dvs. de slettes med en gang)

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 5 uker senere...
Mitt råd er å kjøpe denne eksterne harddisken. Jeg har samme i 500 gig versonen og er kjempefornøyd. Den tåler en støt, er billig, masse lagringsplass og en helt grei harddisk på innsiden. Merket er også kjent for å ha få feil på sine disker.

 

Ble en slik en med 1TB på meg ;) Bestilte fra amentio.no.

 

Fikk min idag:) Driver å formaterer til ntfs nå. Blir godt med litt ekstra plass og rutte med.

Lenke til kommentar
Mitt råd er å kjøpe denne eksterne harddisken. Jeg har samme i 500 gig versonen og er kjempefornøyd. Den tåler en støt, er billig, masse lagringsplass og en helt grei harddisk på innsiden. Merket er også kjent for å ha få feil på sine disker.

 

Ble en slik en med 1TB på meg ;) Bestilte fra amentio.no.

 

Fikk min idag:) Driver å formaterer til ntfs nå. Blir godt med litt ekstra plass og rutte med.

 

Hvordan er inntrykket så langt?

Lenke til kommentar

Ingen ennå faktisk. Den har stått å formatert i 2 timer snart :p

 

Men skal overføre noen store filer ikveld, så kan jeg høre fra meg.

 

Oppdatering:

 

Da har jeg akkurat flyttet en fil på 3 GB, det tok ca 1 min og disken er så og si lydløs. Kult design og forsåvidt. Den er ihvertfall mye bedre enn min gamle WD disk på 250 GB.

I mine øyne er den er godt kjøp :) Koselig pris også.

Endret av SteffenMA
Lenke til kommentar
Ingen ennå faktisk. Den har stått å formatert i 2 timer snart :p

 

Men skal overføre noen store filer ikveld, så kan jeg høre fra meg.

 

Oppdatering:

 

Da har jeg akkurat flyttet en fil på 3 GB, det tok ca 1 min og disken er så og si lydløs. Kult design og forsåvidt. Den er ihvertfall mye bedre enn min gamle WD disk på 250 GB.

I mine øyne er den er godt kjøp :) Koselig pris også.

 

Det var godt å høre, da har jeg noe å glede meg til :D

 

Jeg bestilte nytt kabinett til PC'n samtidig som jeg bestilte harddisken, men jeg får nok ta backup av PC'n med den nye harddisken før jeg begynner å flytte over hw fra det gamle fujitsu siemens-kabinettet ;)

 

Gleder meg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...