Gå til innhold

ENK - Forskuddsskatten ødelegger balansen


Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er ny som bruker her på forumet, men har lenge brukt det som oppslagsverk rundt diverse spørsmål. Håper dere kan hjelpe meg med et økonomispørsmål som eg sliter med i forbindelse med utfylling av næringsoppgaven.

 

Problemet mitt er at eg ikkje får summen av eigendelar til å vere lik summen av eigenkapital og gjeld i næringsoppgåva. Balansen stemmer altså ikkje og eg får ein differanse som er lik summen eg har betalt i forskuddsskatt (40.000kr). I balansen som er generert i balanserapporten frå regnskapsprogrammet (Mammut-Datax) er alt derimot fryd og gammen. Her er posten 2540-Forhåndsskatt lagt inn som ein negativ gjeldsverdi under (Sjå vedlegg: Balanse.jpg) Gjeld. Den har altså motsett forteikn som resten av gjelda og veier dermed opp slik at balansen stemmer

 

Feilen har altså noko med føringa mi av betalt forskuddsskatt å gjere. Slik eg har ført skatt til no så har eg satt av ein viss prosent av det eg tener til konto 1950 for dekke skatteutgiftene. Og når eg får innbetalingsskjemaet frå kemnaren til forskuddsskatt har eg ført dette kredit 1950-Baninnskudd for skattetrekk og debet 2540-Forhåndsskatt. Eg ser for meg at feilen må ligge her. Eller er løysinga så lett at eg bare skal føre slik som regnskapsprogrammet har gjort og føre 40.000 som ein negativ gjeldsverdi i konto 2600 på næringsoppgåva?

 

Håper på svar!

 

- Torbjørn

 

Vedlagt ligg skjermdumpar av:

- Balanserapporten fra mamut datax

- Side 3 i næringsoppgåva

post-184871-1241088999_thumb.jpgpost-184871-1241089197_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskuddsskatt i enkeltmannsforetak skal ikke føres opp i næringsoppgaven, det føres i regnskapet som et uttak til privat. Å sette av en prosentsats av inntekt eller en fast månedlig sum (1/3 av terminbeløpet) på skattetrekkskonto er greit, men når skatten betales inn de fire terminene blir det å føre slik: Debet 2061 Uttak kontanter til privat, Kredit 1950 Skattetrekk.

Hele foretakets inntekt før skatt føres altså i næringsoppgaven+selvangivelsen, og det du har betalt i forskuddsskatt er et rent "privat anliggende".

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjela Inge :)

 

Forskuddsskatt i enkeltmannsforetak skal ikke føres opp i næringsoppgaven, det føres i regnskapet som et uttak til privat. Å sette av en prosentsats av inntekt eller en fast månedlig sum (1/3 av terminbeløpet) på skattetrekkskonto er greit, men når skatten betales inn de fire terminene blir det å føre slik: Debet 2061 Uttak kontanter til privat, Kredit 1950 Skattetrekk.

Hele foretakets inntekt før skatt føres altså i næringsoppgaven+selvangivelsen, og det du har betalt i forskuddsskatt er et rent "privat anliggende".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...