altairz Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Hvordan kan man endre på skjermdrivere, skjermoppløsning og slikt i Ubuntu 9.04? Og hva er komandoene terminalen for å installere og fjerne pakker?
JohndoeMAKT Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Skjermdrivere: Før du i det hele tatt beveger deg ned den gata må du svare på hvorfor. Oppløsning: System->Preferences->Display. Terminal for pakkebehandling: Enten: sudo aptitude install nibbles sudo aptitude remove nibbles Eller: sudo apt-get install nibbles sudo apt-get remove nibbles Du kan også kjøre: aptitude search nib
altairz Skrevet 29. april 2009 Forfatter Skrevet 29. april 2009 Skjermdrivere: Før du i det hele tatt beveger deg ned den gata må du svare på hvorfor. Oppløsning: System->Preferences->Display. Terminal for pakkebehandling: Enten: sudo aptitude install nibbles sudo aptitude remove nibbles Eller: sudo apt-get install nibbles sudo apt-get remove nibbles Du kan også kjøre: aptitude search nib Nå har jeg fikset oppløsningen, men hvor må jeg gå får å få fikset skjermdriverne? har skjørt den ene komandoen som du skrev (sudo aptitude install nibbles). Den bynte å innstalere ting selv da. hva er det egentlig den komandoen gjør? Og er det en enkel komando man kan skrive i terminal får å få instalert bestemte pakker? I linux Mandriva, er det bare å skrive "urpmi amsn" om man vil ha amsn. men hvordan er dette i Ubuntu?
JohndoeMAKT Skrevet 29. april 2009 Skrevet 29. april 2009 Nå har jeg fikset oppløsningen, men hvor må jeg gå får å få fikset skjermdriverne? Igjen, hvorfor skal du fikse skjermdriverne? har skjørt den ene komandoen som du skrev (sudo aptitude install nibbles). Den bynte å innstalere ting selv da. hva er det egentlig den komandoen gjør? Den installerer pakken "nibbles". Ønsker du å finne ut hva nibbels er kjører du den andre kommandoen jeg skrev: aptitude search nibbles Og er det en enkel komando man kan skrive i terminal får å få instalert bestemte pakker?I linux Mandriva, er det bare å skrive "urpmi amsn" om man vil ha amsn. men hvordan er dette i Ubuntu? .. som sagt: sudo aptitude install amsn
del_diablo Skrevet 29. april 2009 Skrevet 29. april 2009 Aha! I mandriva kjøreru du: "urpmi *pakke*" I Ubuntu kjører du: "apt-get *kommando* *pakke*", f.eks: "apt-get -install conky" eller en massiv en: "apt-get -install conky openbox gmrun scim div div etc?" Tror du har fått autoinnhivd de frie driverne kanskje, xfree var det?
JohndoeMAKT Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 del_diablo : Ikke en dash forran kommando. Altså ikke apt-get -install pakke men apt-get install pakke
altairz Skrevet 30. april 2009 Forfatter Skrevet 30. april 2009 del_diablo : Ikke en dash forran kommando. Altså ikke apt-get -install pakke men apt-get install pakke okey, skal se om jeg får det til Har fått fikset skjermdriverne også Takk for all hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå