Gå til innhold

Når bruke stativ?


Anbefalte innlegg

Jeg har et stativ, men det er så pass tungt at jeg bare tar det med meg når det er absolutt nødvendig.

Vanligvis blir det håndholdt på undetegnede. Når jeg fotograferer fugler, liker jeg dessuten bevege meg.

 

At stativ er et must på lange lukkertider er jeg fullt klar over, men hva med de korte? Blir et bilde tatt med – la oss si – en brennvidde på 500mm og lukkertid 1/1000 sekund skarpere på stativ enn uten? Eller for å si det med andre ord: Spiller en ustø hånd inn på så kjappe lukkertider?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt tommelfingeregel på at tid/brennvidde er ca grensen for hvor det begynner å bli uskaprt.

 

Dvs på 50mm bør du holde deg fra 1/50 s og raskere.

 

Hvis det stemmer burde 1/500 s være greit for en 500mm.

 

Men det spiller vel selvsagt inn hvor stø man er på hånden og det finnes nok også teknikker og stillinger som gir bedre støtte og mindre bevegelse.

 

Vibrasjonsreduksjon i utstyret vil kanskje også kjøpe deg noe ekstra tid/ekstra blendertrinn.

Lenke til kommentar
tommelfingerregellen gjelder dog når du virkelig prøver å være stød på hånden. "alt" blir skarpere med stativ;) Desverre er jeg i samme situasjon som deg, ettersom jeg ikke har bil er det for ofte stativet blir liggende hjemme.

 

Det er kjernen i spørsmålet mitt: blir «alt», som du sier, skarpere på stativ? Også bilder med de raskeste lukkertidene?

Lenke til kommentar

500mm må da være fryktelig tungt håndholdt om en holder på en stund?

 

Akam hadde nettopp en artikkel om dette, poenget var vel at et lett og ustabilt stativ ofte kunne være dårligere enn håndholdt. Jeg ville ikke gjort det vanskeligere enn det trenger å være; lurer du på om det blir bedre trenger du neppe ta med stativ for å få bildet skarpt.

 

Jeg bruker ofte stativ for å tenke meg litt mer om før jeg knipser selv om lukkertiden ikke krever det, tvinger meg selv til å bruke litt ekstra tid på å komponere bildet.

Lenke til kommentar
500mm må da være fryktelig tungt håndholdt om en holder på en stund?

 

Med en Bigma går det fint. Men jeg ville nok ikke drasset Nikon eller Canons 500 f/4-varianter rundt i felten, nei. Jeg har lest akams artikkel – og har selvfølgelig som forutsetning at stativet som brukes er stabilt.

 

Det er bare en teoretisering: blir det merkbar skarphetsforskjell på håndholdte og stativbilder på lukkertider lik de jeg nevnte?

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar
Spiller en ustø hånd inn på så kjappe lukkertider?

 

Jeg ville sagt nei. Nå har jeg aldri prøvd, eller tenkt til å prøve, 500mm(foreløpig), men vil tro at ved 1/1000 vil ikke det bli noe problem.

 

Når jeg vet jeg er på utkikk etter landskaps motiv, tar jeg med stativ uansett når på døgnet og uansett hvor sterkt lys det er ute - jeg er ute etter effekten lang lukkerhastighet gir i kombinasjon med liten blender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...