Gå til innhold

BK: Første forsøk på studiofoto..


Anbefalte innlegg

Idag prøvde jeg meg på "studiofotografering" for første gang, på H2-senteret i Trondheim.

Var veldig dårlig med plass og jeg føler jeg tok med feil objektiv for jobben da utsnittet ble for trangt, men synes da noen av bildene ble brukbare.

Håper det ikke blir så alt for lenge til neste gang..

 

Be nice :roll: .

post-137782-1240849570_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At studioet er trangt er ingen unskylding, prøv å studio belyse ute på lokasjon :p.

 

Ser ut som du har fokusert på klærne og ikke øynene til modellen, iom at dette er skarpere.

 

At man har kun 1 lys til rådighet skal ikke ha så mye å si, med kun et lys så er det lettere å skape dramatiske overgang mellom lys og skygge partier. Her blir belysningen dessverre flat og modellens possering gir svært lite til bildet.

 

Med den masken hun har og med kun et lys har du kunnet satt lyset 45grader til siden og la lyset kun stryke ansiktet. Fått modellen til å f.eks ha masken litt til side og gitt et mer dramatisk utrykk i ansiktet. Utsnittet har kunnet vært mye trangere, er ikke klærne her som kunne ha gjort bildet.

Lenke til kommentar

Hjemmelekse er for pingler. Er nok av folk som leser for mye før de gjør ting med kamera ^^

 

Enig i at du kunne hatt mere dramatisk lys; og mener du burde gått enda nærmere. Blir veldig lite flatterende med de klærne der med ett slikt kutt, ser rett og slett litt tjukk ut; og det ser ikke ut som hun er det når du ser på bare ansikt / hals. Mao, litt mere drama i lyset, når du bruker såpass teatralske props; og litt tettere.

 

Generelt sett er det enklere å ta bilder dess nærmere på du kommer, blir mindre å posere, og mindre å tenke på.

 

Tror en liten highpass + s-curve kunne gjort det du allerede har her litt bedre, også.

 

Men synes ikke det var så ille som en lengre oppe her som tydeligvis ble relativt fornærmet ^^

 

Tør jeg spør hvilket objektiv du hadde med? Oo

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du har brukt så stor blender? Tydelig at bildet sliter med mangel på DOF + feilfokus.

 

Og hvorfor har du brukt ISO 400? Bare for å være litt teknisk kritisk.

 

Generelt synes jeg dessverre at bildet ble mislykket. Lyset er veldig flatt og lite spennende, det er uskarpt og poseringen fungerer dårlig. Du burde nok kjøre en ny runde i studio...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man bruke stor blender i studio, men da synes jeg at effekten burde utnyttes bevisst. Det er den tydelig ikke her. Uansett om fokuset hadde vært på øyet på dette bildet, synes jeg f/2.8 hadde blitt for snaut. Rett og slett fordi det passer at hele modellen er i fokus.

Lenke til kommentar

Jeg personlig mener det er utrolig bra att de som har en god del erfaring er her også.Vi som kan mindre lærer mye av de som kan mere.Og man MÅ ikke være RÅ flink på å ta bilder for og komme med meningene sine om ett bilde.

 

Ang bildet:

Likte ikke posen hennes, hun skulle sett mere mot kamera og holdt masken litt til siden...

Kanskje hatt noen inslag av lysere klær også ikke bare sort.

Lenke til kommentar

Skal selv være den første til å si at jeg ikke har peiling på hva som må til for å matche bla. Cruel og Devisor når det gjelder studiobilder.

Har ingen erfaring når det gjelder stuiobelysning, hvordan å få modellen til å jobbe på lag osv, da mesteparten av mine bilder blir tatt inne i en idrettshall ,ved en fotballbane eller nede i fjæra.

Kommer heller ikke til å bruke en kcal. på å forsvare at jeg har brukt endel kroner på utstyr.

 

Men en ting som hadde vært morsomt er å få til ett "studio-treff", som jeg husker ifra en tidligere tråd der bla. Cruel og Olsen var (tror Devisor var der også).

Hadde vært arti å lære ifra noen som holder på med det til daglig.

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så må jeg slenge meg litt med på hylekoret. Bildet var ikke så veldig vellykket, men du har fått en del råd, og jeg er sikker på at det blir bedre neste gang. Skal bli fett å se :)

Endret av Simon Aldra
Siterer slettet innlegg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...