Gå til innhold

Pris og tilbakemelding på CMS system


Anbefalte innlegg

Ettersom tiden har gått har jeg laget flere script til min private nettside, noe som til slutt ble et lite CMS system.

 

Systemet kan ses og prøves ut her: http://andresen-it.no/aitcms_demo/

 

Jeg har også startet et lite enkeltpersonforetak hvor jeg tar på meg små weboppdrag. Så lurer jeg litt på hva som er normalt og ta for et slikt system? Hovedsaklig til privatpersoner.

 

CMS systemet bruker mortz sitt galleri, med tillatelse fra han.

 

Tilbakemeldinger på forbedringer ønskes også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei =)

 

Hva man tar for et slikt system er jeg faktisk ganske usikker på, men det er det sikkert mange her som kan svare på. :)

 

Med denne posten ville jeg egentlig bare si at designet er i og forseg godt gjennomført, men jeg har litt småplukk å komme med:

 

1. Når du går inn på de forskjellige admin alternativene (for eksempel "Nyheter") så er lenken tilbake til kontrollpanelet alt for anonym. Jeg måtte lete litt for å finne veien tilbake til hovedsiden.. Prøv å gjøre lenken mer synlig slik at man med én gang ser at dette er veien tilbake. Gjerne med et ikon og større skrift.

 

2. Knappen som skal opprette nye ting som for eksempel "Skriv en nyhet" og "Lag en ny side" er dårlig utformet. Den deler opp siden for mye, så jeg forsto ikke at dette var en lenke med en gang. Prøv å gjøre den mindre overskrift-aktig og gjerne ha med et grønt pluss(+) tegn eller noe. Slik kan man lettere se knappens funksjon uten å måtte lese all teksten i lenken. Jeg høres kanskje lat ut, men alle som bruker slike systemer "scanner" automatisk etter funksjonene - De leser seg ikke fram slik som i en bok.

 

3. Når du går inn på kalenderen så må du inn på en aktivitet for å kunne opprette nye aktiviteter. Hvordan vil dette fungere hvis det ikke finnes noen aktivitet i utgangspunktet? Her ville jeg gjerne ha den samme opprettings-knappen som på de andre sidene, slik at designet blir mere konsekvent gjennomført.

 

4. a.admin_manu:hover blir litt for markant etter min smak. Men smaken er som baken : p

 

5.

tr.siderAdmin:hover {
background-color:#ECECEC;
}

er strengt tatt ikke nødvendig. Prøv å unngå :hover på elementer som ikke er aktive i den forstand at det ikke skjer noe om man trykker på de.

 

Når det gjelder menyen på venstre side, så hadde det kanskje vært praktisk å sette opp lenker til de mest brukte funksjonene som f.eks. Nyheter, Kalender, Sider og Bilder osv. slik at du kan nå disse funksjonene uten å måtte gå tilbale til hovedsiden hele tiden. Mulig dette blir smør på flesk, men jeg synes det hadde vært praktisk hvertfall :)

 

Ellers synes jeg dette var kjempe godt gjennomført. Likte veldig godt at du har brukt ikoner for endre/slette funksjonene osv =) I tillegg har du fått lagt inn mange funksjoner som gjør nettsiden veldig administrerbar. Godt jobbet!

 

Lykke til videre med prosjektet ditt :) håper noen kan gi deg en liten pekepinn på hva du kan ta for et slikt system. Regner med at det også kommer litt ann på hvor enkelt dette systemet er å implementere i en allerede eksisterende nettside. Men som sagt så er jeg ikke egnet til å taksere produktet ditt.

 

Emil

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

eMilt: Mye av det du kommer med er jo design, noe som den siden ikke er satt opp til å være - kun en demo side:)

Men poengene dine er vesentlige, så jeg har lagt en del i todo-listen min nå. Takker for meget grundig gjennomgang av siden :)

 

Ellers ønsker jeg vel helst å selge sider uten "direkte support". Med andre ord så er mitt ønske å selge et design med CMS systemet, så betaler kunden selv årsavgift for webhotell og domene. Så tar jeg heller er timepris eller lignende dersom utvikling av egne funksjoner skulle være nødvendig ettertid.

 

Dersom jeg selger sider med support, altså en månedsavgift, så plikter jeg meg til å drive support til en hver tid. Noe som jeg kan tjene penger på, men er en liten ulempe da jeg har skolegangen ved siden av.

 

Det er vel mulig å selge systemet hele systemet med den lisensen at de selv kan gjøre hva de vil, men at de ikke har lov til å selge eller gi det videre?

Lenke til kommentar

dico: Hvorfor skal jeg kjøpe ditt CMS når jeg kan bruke frie alternativer som Joomla eller Wordpress helt gratis? Dette er løsninger som har store communities, god brukerstøtte og som er meget lett å tilpasse/utvide.

 

Dette er et spørsmål mange potensielle kunder vil ha i tankene, så du bør ha et godt svar på det.

Lenke til kommentar

jonnor er virkelig inne på noe her. For at du skal få solgt dette er det veldig viktig at du tilbyr noe som ikke de større leverandørene av CMS gjør. Da er det jo glimrende for kunden at du tilbyr support. Det er en god sikkerhet for kunden at hvis det er noe de ønsker annerledes eller noe i tillegg så kan de kontakte deg slik at du kan fikse dette.

 

Du kan eventuelt selge CMS'et som en pakke, der du installerer alt på en webserver og integrerer dette med et design du/dere lager og får dette til å gå rundt uten at kunden trenger noe som helst erfaring med programering ol.. Dette ligner veldig på den virksomheten jeg driver med på fritiden. Genialt for små bedrifter med begrenset budsjett.

 

For ikke å gå for mye OT, så er det bare å sende meg en PM hvis du ønsker litt mer info om hvordan jeg jobber med mine kunder og hvordan jeg gjør avtaler med priser og lignende.

 

MIN KONKLUSJON: Tilby noe som de andre leverandørene ikke gjør. De som kjøper et CMS lisensbasert har som regel nok kunnskap til å modifisere dette på egenhånd, og dermed gir det ingen fordel å kjøpe ditt da tilgang på dokumentasjon, moduler osv er begrenset.. Bruk da heller CMS'et til å hjelpe deg å jobbe raskere som utvikler.

 

Ha en fin dag

Emil

Lenke til kommentar
dico: Hvorfor skal jeg kjøpe ditt CMS når jeg kan bruke frie alternativer som Joomla eller Wordpress helt gratis? Dette er løsninger som har store communities, god brukerstøtte og som er meget lett å tilpasse/utvide.

 

Dette er et spørsmål mange potensielle kunder vil ha i tankene, så du bør ha et godt svar på det.

 

For det du kanskje har, i motsetning til utrolig mange, er kunnskap innen data. Fleste små organisasjoner og bedrifter som har behov for en side har ikke peiling hva joomla, wordpress og de andre CMS systemene er for noe.

 

Men husk at jeg aldri laget dette systemet for å tjene penger. Dette var noe jeg har satt sammen til meg selv først og fremst. Så enkelt og greit kan pris være grunnen til at folk skal velge meg - ettersom jeg ikke har laget dette for å "tjene" penger som sagt.

 

Til noen av de kundene jeg har hatt så langt, så har jeg laget en del interne moduler som går opp mot deres andre systemer. Dette er moduler mot blant annet MPS system som jeg tviler sterkt på at man finner hos de andre CMS systemene. Men igjen, så er jo dette ekstra moduler som man kanskje kunne ha laget til joomla eller lignende også.

Lenke til kommentar
dico: Hvorfor skal jeg kjøpe ditt CMS når jeg kan bruke frie alternativer som Joomla eller Wordpress helt gratis? Dette er løsninger som har store communities, god brukerstøtte og som er meget lett å tilpasse/utvide.

 

Dette er et spørsmål mange potensielle kunder vil ha i tankene, så du bør ha et godt svar på det.

 

For det du kanskje har, i motsetning til utrolig mange, er kunnskap innen data. Fleste små organisasjoner og bedrifter som har behov for en side har ikke peiling hva joomla, wordpress og de andre CMS systemene er for noe.

 

Men husk at jeg aldri laget dette systemet for å tjene penger. Dette var noe jeg har satt sammen til meg selv først og fremst. Så enkelt og greit kan pris være grunnen til at folk skal velge meg - ettersom jeg ikke har laget dette for å "tjene" penger som sagt.

 

Til noen av de kundene jeg har hatt så langt, så har jeg laget en del interne moduler som går opp mot deres andre systemer. Dette er moduler mot blant annet MPS system som jeg tviler sterkt på at man finner hos de andre CMS systemene. Men igjen, så er jo dette ekstra moduler som man kanskje kunne ha laget til joomla eller lignende også.

Skal du levere systemet ferdig innstalert for kunde eller bare gi dem koden + dokumentasjon? Uansett; dersom dine potensielle kunder ikke har kjennskap til store eksisterende CMS systemer, hvordan skal de få kjennskap til deg og din løsning?

 

Dersom modellen din er at du leverer skreddersydde løsninger, design og integrasjon så vil jeg spørre deg: Hvorfor er det en fordel (for deg og for kunden) å benytte noe du har skrevet selv fra bunnen av istedet for en allerede eksisterende løsning? Som du da vil slippe å vedlikeholde, og som sannsynligvis har høyere kvalitet og funksjonalitet?

 

Merk at jeg ikke er ute etter å kritisere verken deg eller din idè her. Jeg ønsker bare at du skal stille deg et par spørsmål som jeg synes er viktige, slik at du gjør bevisste (og forhåpentligvis lure valg).

PS: Ikke selg deg for billig ;)

 

EDIT: forøvrig validerer ikke siden din hos w3c

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Skal du levere systemet ferdig innstalert for kunde eller bare gi dem koden + dokumentasjon? Uansett; dersom dine potensielle kunder ikke har kjennskap til store eksisterende CMS systemer, hvordan skal de få kjennskap til deg og din løsning?

 

Hvordan de vil ha systemet kommer vel an på hvordan de selv ønsker det. Men hovedsaklig; levere et ferdig installert system ja. Markedføring er vel en annen kategori, men så langt har jeg basert meg på lokalmiljøet. Plakater, lett opp dårlige sider og sendt de et tilbud. Har funket greit så langt, men det markedet vil vel mette seg ganske fort.

 

Men igjen så er dette et "hobby" prosjekt, og ikke noe jeg skal leve av. Så markedsføring er ikke et kritisk punkt.

 

Dersom modellen din er at du leverer skreddersydde løsninger, design og integrasjon så vil jeg spørre deg: Hvorfor er det en fordel (for deg og for kunden) å benytte noe du har skrevet selv fra bunnen av istedet for en allerede eksisterende løsning? Som du da vil slippe å vedlikeholde, og som sannsynligvis har høyere kvalitet og funksjonalitet?

 

Dersom man har lite kunnskaper vil det ikke være noe mye lettere å oppdatere en eksisterende løsning enn min. Kanskje litt, men en av mine neste steg blir en form for brukervennlig oppdatering via en fil eller lignende.

 

Andre CMS systemer er av høy kvalitet, uten tvil. Og jeg kan ikke direkte konkurrere med noen av de. Men derfor ønsker jeg like mye tilbakemelding som pris, slik at jeg får øket blant annet funksjonaliteten. Prosjektet er jo også som skrevet bygget til meg selv over tid - Og bygge et slik system med mål om å konkurrere med de store hadde jeg nok gitt opp ganske tidlig, men _kanskje_ det kommer dit en dag :)

 

Merk at jeg ikke er ute etter å kritisere verken deg eller din idè her. Jeg ønsker bare at du skal stille deg et par spørsmål som jeg synes er viktige, slik at du gjør bevisste (og forhåpentligvis lure valg).

PS: Ikke selg deg for billig ;)

Bare kom med spørsmål, jeg må takle det dersom jeg skal kunne videreutvikle systemet til noe bedre :)

 

EDIT: forøvrig validerer ikke siden din hos w3c

Ser dette. Er en del av koden PHP genererer som ikke w3c liker. Dette ligger også i todo-listen min, men sikkerhet og funksjonalitet ligger med høyere prioritering for tiden :)

Lenke til kommentar
Dersom modellen din er at du leverer skreddersydde løsninger, design og integrasjon så vil jeg spørre deg: Hvorfor er det en fordel (for deg og for kunden) å benytte noe du har skrevet selv fra bunnen av istedet for en allerede eksisterende løsning? Som du da vil slippe å vedlikeholde, og som sannsynligvis har høyere kvalitet og funksjonalitet?

 

Dersom man har lite kunnskaper vil det ikke være noe mye lettere å oppdatere en eksisterende løsning enn min. Kanskje litt, men en av mine neste steg blir en form for brukervennlig oppdatering via en fil eller lignende.

 

Andre CMS systemer er av høy kvalitet, uten tvil. Og jeg kan ikke direkte konkurrere med noen av de. Men derfor ønsker jeg like mye tilbakemelding som pris, slik at jeg får øket blant annet funksjonaliteten. Prosjektet er jo også som skrevet bygget til meg selv over tid - Og bygge et slik system med mål om å konkurrere med de store hadde jeg nok gitt opp ganske tidlig, men _kanskje_ det kommer dit en dag :)

Jeg tror ikke du helt forstod spørsmålet mitt, så jeg forsøker å omformulere meg:

Hvorfor utvikler du noe nytt, istedet for å utnytte eksisterende løsninger? Dersom du ønsker annen funksjonalitet kan du jo bare legge til eller modifisere koden? Det hadde sannsynligvis tatt mindre tid for deg, og gitt et bedre sluttprodukt (noe prisen også gjerne kunne reflektert), slik jeg ser det.

Verdien i produktet for dine kunder er jo ikke koden eller noe unikt på system-nivå, det er den tjenesten som løsningen du innstalerer utfører. Så hvorfor rapper du bare ikke noen andre sin kode og bygger på det arbeidet de har gjort*? :)

Det finnes definitivt grunner til å ønske det spesifikt, men de skal jeg la deg komme opp med ;)

 

*Du sier at dette ble utviklet for personlig bruk, men jeg mener at dette gjelder vel så mye der. Hvorfor gjøre mer en absolutt nødvendig? Tiden du sparer kan du jo bruke til mer nyttige ting, som å utvikle unik funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Som så mange andre her har nevnt kommer det ann på hva du ønsker å levere. Jeg tolker det dithen som at du ønsker å levere websider, ikke selve CMS. Da er det knekkende likegyldig for kunden din om du bruker wordpress, ditt eget CMS eller joomla osv.

 

Kunden ønsker en side i henhold til de spesifikasjonene dere har blitt enige om. Hvordan du ønsker å løse det er din sak, så lenge du holder deg innenfor loven vel og merke :)

 

Prising er litt vanskelig, men husk å prise et sluttprodukt, ikke kun enkeltkomponenter. Selv om du kan spesifisere disse og, hvertfall for deg selv internt. Jeg syns ikke du skal prise utifra hva du velger å løse oppgavene dine med, dvs, du skal ikke selge tjenestene dine billigere kun fordi du bruker et egetutviklet CMS fremfor Joomla som er godt testet, har mange forum med høy aktivitet osv. Det er ditt ansvar å oppfylle kriteriene i spesifikasjonene dere har blitt enige om, og greier du å gjøre det v.h.a ditt eget CMS er jo det helt supert?

 

Forlsag til "tjenester" som kan settes en pris på:

 

- Logo / design xxx,-

- CMS oppsett xxx,-

- CMS drift / vedlikehold xxx,-

- Innhold xxx,-

- Serverplass / abbonement xxx,-

- Support xxx,-

- Backup av databaser og filer xxx,-

...osv, du ser tegningen? Tjenester som man vanligvis ikke tenker over er relevante for en hjemmeside, men som absolutt bør være på plass for noen som ikke er tekniske av seg og kan bruke tid på å gjøre slikt selv.

 

Ved å dele opp på overnevnte måte kan kundene dine få avslag dersom de allerede har en egen designprofil / logo, etc.

 

Jeg vil instendig råde deg til å ikke underprise deg. Altfor mange gjør dette, og det slår tilbake på alle som prøver å leve av det å levere websider / webtjenester. Du vil kanskje misse et lite oppdrag eller to på pris, men du vil ta det inn igjen i det lange løp. Du har og mulighet til å spre kostnader / prising over flere områder (oversikten over). Hver av summene blir mindre, men ønsker kunden alt blir det en reell sum som du kan leve med.

 

Selv bruker jeg ofte ordet "webtjenester" da dette indikerer at det ikke kun er et CMS brukeren kjøper (hvorfor skal de betale for noe de kan få gratis?). Ofte blir CMS delen den minste posten i "regnskapet", og mer tid brukes på support, backup rutiner, design, tilpassing / innlegging av innhold etc etc.

 

Jeg vil ikke komme med noen konkrete prisforslag her, men også her kan det være greit å dele opp litt. Du kan f.eks ha en pris for privatpersoner (se for deg at du budsjetterer med litt mindre support her), en pris for enkeltmannsforetak (krever gjerne litt mer tilpassede funksjoner, support, backup etc), og for større firma skreddersyr du tilbud og pris pr. oppdrag. Når du har fått litt føling med markedet kan du sette opp noen tilbuds forslag som inneholder elementer fra listingen over sånn at kunden kan velge hvilket prisområde de ønsker å ligge i.

 

Dette er ikke noen fasit, men det er sånn jeg endte opp med å gjøre tingene. Jeg har prøvd mange rare "modeller", men de hadde svakheter som jeg luket vekk underveis og er kommet opp med noe ala det jeg har skissert her.

 

For å se hva noen andre tar kan du se på finn.no. Personlig synes jeg alle annonsene du finner der ligger langt under det som er fornuftig pris. Og timeprisen for de som gjør jobben må være altfor lav til å kunne leve med. Jeg vet hvertfall at de fleste seriøse aktører jeg har jobbet mot ligger på 3 og 4 ganger over gjenomsnittet på finn.no, men de leverer da "tjenester" som nevnt over og ikke kun "få din egen hjememside på 3 minutter" produkter.

 

Ble langt dette, hehe. Kanskje litt over-the-top for din spørsmål og, vet ikke. Men men.

 

-K-

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du helt forstod spørsmålet mitt, så jeg forsøker å omformulere meg:

Hvorfor utvikler du noe nytt, istedet for å utnytte eksisterende løsninger? Dersom du ønsker annen funksjonalitet kan du jo bare legge til eller modifisere koden? Det hadde sannsynligvis tatt mindre tid for deg, og gitt et bedre sluttprodukt (noe prisen også gjerne kunne reflektert), slik jeg ser det.

Verdien i produktet for dine kunder er jo ikke koden eller noe unikt på system-nivå, det er den tjenesten som løsningen du innstalerer utfører. Så hvorfor rapper du bare ikke noen andre sin kode og bygger på det arbeidet de har gjort*? :)

Det finnes definitivt grunner til å ønske det spesifikt, men de skal jeg la deg komme opp med ;)

 

*Du sier at dette ble utviklet for personlig bruk, men jeg mener at dette gjelder vel så mye der. Hvorfor gjøre mer en absolutt nødvendig? Tiden du sparer kan du jo bruke til mer nyttige ting, som å utvikle unik funksjonalitet.

 

 

Det er vel ikke noe i veien med å lage noe som noen har gjort før deg? Det bare åpner opp for forbedringer. Kanskje trådstarter har gode idéer som er bedre løst med et nytt CMS.

Noen ganger er det enten nødvendig, eller mest hensiktsmessig å starte fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe i veien med å lage noe som noen har gjort før deg? Det bare åpner opp for forbedringer. Kanskje trådstarter har gode idéer som er bedre løst med et nytt CMS.

Noen ganger er det enten nødvendig, eller mest hensiktsmessig å starte fra bunnen av.

Eller at man går i de samme fellene som mange andre har gjort før deg, og senere fikset opp i? ;) Neida, det er ingenting i veien for å lage noe som andre har gjort før deg. Enkelte ganger er det mest hensiktsmessig. Men igjen synes jeg det er viktig at man faktisk bevisst gjør en slik vurdering, for en reimplementasjon for reimplementasjonens skyld er i mine øyne såvidt verdt bytene og definitivt ikke verdt tidsbruken. Men det er kanskje bare meg? Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe i veien med å lage noe som noen har gjort før deg? Det bare åpner opp for forbedringer. Kanskje trådstarter har gode idéer som er bedre løst med et nytt CMS.

Noen ganger er det enten nødvendig, eller mest hensiktsmessig å starte fra bunnen av.

Eller at man går i de samme fellene som mange andre har gjort før deg, og senere fikset opp i? ;) Neida, det er ingenting i veien for å lage noe som andre har gjort før deg. Enkelte ganger er det mest hensiktsmessig. Men igjen synes jeg det er viktig at man faktisk bevisst gjør en slik vurdering, for en reimplementasjon for reimplementasjonens skyld er i mine øyne såvidt verdt bytene og definitivt ikke verdt tidsbruken. Men det er kanskje bare meg?

 

Nei, det er ikke bare deg ^^

Helt enig med deg egentlig.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe i veien med å lage noe som noen har gjort før deg? Det bare åpner opp for forbedringer. Kanskje trådstarter har gode idéer som er bedre løst med et nytt CMS.

Noen ganger er det enten nødvendig, eller mest hensiktsmessig å starte fra bunnen av.

Eller at man går i de samme fellene som mange andre har gjort før deg, og senere fikset opp i? ;) Neida, det er ingenting i veien for å lage noe som andre har gjort før deg. Enkelte ganger er det mest hensiktsmessig. Men igjen synes jeg det er viktig at man faktisk bevisst gjør en slik vurdering, for en reimplementasjon for reimplementasjonens skyld er i mine øyne såvidt verdt bytene og definitivt ikke verdt tidsbruken. Men det er kanskje bare meg?

 

Nei, det er ikke bare deg ^^

Helt enig med deg egentlig.

 

Det er jo og vanlig å lage noe som er gjort før dersom en ønsker å lære. Trådstarter sier dette ikke er noe han har laget for å tjene penger, så kanskje er den største verdien i et sånt prosjekt læringsverdien? :)

 

Men om målet er å tilby produkter / tjenester for salg / produksjon så er jeg enig i det meste som er sagt over om å stille seg spm om "hvorfor skal jeg finne opp hjulet på nytt?".

 

-K-

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ikke spørre seg om det samme hvis man skal ha noe for personlig bruk? Og/eller det er fokus på læringsverdien.

Lærer man mindre av å kode ny/unik funksjonalitet? Eller ved å tilpasse eksisterende programvare til sitt behov, enten ved utvidelse eller refactoring?

Jeg vil heller påstå det motsatte; at man vil lære mer av dette enn å "herme" etter/reimplementere noe. La oss ta det siste som eksempel:

Du vil måtte sette deg inn i kode som du ikke har skrevet selv. Av det vil du lære deg å forstå. Du vil også smertefullt få erfare hvor viktig god dokumentasjon er, både hva gjelder navnekonvensjoner, kode-stil, kommentarer, enhetstester, høynivå-dokumentasjon m.m. Jeg skal også banne på at du plukker opp en haug med triks på veien, og vil se at det mange ganger finnes mye enklere eller bedre måter å løse problemer du har hatt tidligere på.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man ikke spørre seg om det samme hvis man skal ha noe for personlig bruk? Og/eller det er fokus på læringsverdien.

Lærer man mindre av å kode ny/unik funksjonalitet? Eller ved å tilpasse eksisterende programvare til sitt behov, enten ved utvidelse eller refactoring?

Jeg vil heller påstå det motsatte; at man vil lære mer av dette enn å "herme" etter/reimplementere noe. La oss ta det siste som eksempel:

Du vil måtte sette deg inn i kode som du ikke har skrevet selv. Av det vil du lære deg å forstå. Du vil også smertefullt få erfare hvor viktig god dokumentasjon er, både hva gjelder navnekonvensjoner, kode-stil, kommentarer, enhetstester, høynivå-dokumentasjon m.m. Jeg skal også banne på at du plukker opp en haug med triks på veien, og vil se at det mange ganger finnes mye enklere eller bedre måter å løse problemer du har hatt tidligere på.

 

Dersom han ønsker å utføre et gitt sett med oppgaver og man har valget mellom å bruke noe som eksistrerer eller lage det selv. Så mener jeg fortsatt man lærer mer ved å lage det selv. Og om oppgavene sammenfaller så vil man kunne lese / jobbe mot og tilogmed bruke deler av andres / eksisterende kode.

 

Alternativet til å lage selv er her å installere et cms, ferdig, punktum.

 

Men jeg skjønte ikke helt innlegget ditt da, dersom det var svar til meg, for det virker som vi er tenker 100% likt, hehe. Jeg tror at trådstarter laget systemet for å utføre et visst sett med oppgaver, ikke for å prototype unike / aldri sett før funksjoner, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

 

Så i mine øyne er hans valg enten å installere en tekstbehandler for så å skrive et dokument, eller lage en tekstbehandler så skrive et dokument. Det siste gir mer læringseffekt, det siste er nok mest kostnadeffektivt på kort sikt :)

 

PS! Er noen viktige poenger du peker på her når det gjelder dokumentasjon, konvensjoner i kode m.m. Det er altfor mange som ofte ikke tenker på dette før de begynner å programmere :/ Meg inkludert, hehe...

 

-K-

Lenke til kommentar

Igrunnen så var det mest en digresjon, og igrunnen smått off topic :p En helt generell bemerkning:

Det later til at de fleste er enige i at det å gjennoppfinne hjulet sjeldent er spesielt konstruktivt, men alikevel skjer tilsynelatende det gang på gang. Enkelte ganger er det gode grunner tilstede, men mange ganger ikke. Jeg tror det i en del tilfeller er viktig for utviklerene å ha noe "eget".

Lenke til kommentar

Nei, men du må sannsynligvis vente lenge med å nå "feature parity" og samme kvalitet på koden. Det er heller ingenting som hindrer deg i å ha din egen gren hvor du legger til ønsket ekstrafunksjonalitet, trenger ikke vente for det.

Så kan du pushe det oppstrøms når du har implementert og kvalitetsikret det, slik at du ikke trenger å vedlikeholde det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...