Gå til innhold

Hvilken kampsport bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Greit, da har jeg brukt dag og natt (de siste syv timene) på å lese om kampsport, og selv om det står mye her på forumet allerede så håpet jeg å få litt svar i min egen tråd.

 

Jeg har altså drevet med Taekwondo på Mudo eller hva det nå heter før, når jeg var rundt 13 til jeg var 14 vil jeg tippe. Jeg har også spilt fotball og planlegger også å fortsette å spille fotball (for tiden uten klubb da jeg mistrivdes med miljøet i forrige klubb). Jeg vil si at jeg har en helt grei kondisjon, med det mener jeg at det ikke er noe problem for meg og jogge en mil. Jeg er 182 cm, 62 kg (sliter med å bygge muskler pga. forbrenningen min) og vil si at jeg har ganske sterke bein i forhold til armer. Jeg er desverre ekstremt stiv, og jeg bor forresten i Oslo.

 

Jeg vil helst starte med en 'striking' kampsport, og vil helst unngå Karate eller som nevnt tidligere Taekwondo der kataer, form og poomser er en stor del av sporten. Jeg vil helst at hovedfokuset skal være på sparring og teknikker isolert, og derfor har jeg sett ut disse som de jeg har størst interesse for:

 

*Muay Thai

*Kickboksing

*Boksing (virker litt begrenset)

 

Jeg har tenkt litt på Muay Thai på Frontline, men det at albuer ikke er en del av treningen der er et stort minus for min del. For all del jeg har ikke tenkt til å lære meg kampsport hverken for å banke noen opp ei heller selvforsvar (Det funker alltid greit å løpe), men jeg synes at albuer er en så vesentlig del av Muay Thai at det blir drøyt og ikke undervise det bort.

 

Jeg tenkte muligens også på en 'grappling' kampsport istedet eller i tillegg, og da er det i hovedsak disse som interesserer meg:

 

*BJJ

*Judo

*Gresk - Romersk bryting

 

Konklusjon:

Jeg ser etter en/to kampsporter som jeg kan kombinere i tillegg til fotball. Hovedfokuset mitt er å trene for ha det gøy, bli mykere (veldig viktig!) og muligens konkurrere (dette er vel så vidt jeg vet ikke mulig i Muay Thai i Norge? Vel ikke fullkontakt i det minste). Jeg føler hverken at jeg trenger selvforsvar eller å kunne sloss så jeg er ikke interessert i Krav Maga, men jeg er åpent for det meste.

 

Post her, og opplys meg gjerne om alt, som sagt er jeg åpent for det meste.

 

Beklager hvis innlegget er litt dårlig skrevet, men det er grenser for hva man får til klokka halv seks om morgenen rett før man legger seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder "striking" kampsportene tror jeg med dine ønsker at alle de tre kamsportene kommer til å passe perfekt. Du kan jo eventuelt dra til forskjellige klubber og prøve alle, så får du velge og vrake, se etter hvilken klubb som har best miljø og trenere og såklart hvilken kampsport du synes var heftigest. Er virkelig misunnelig på dere som har tilgang på så mye.

Lenke til kommentar

Og angående muay thai på Frontline. Da jeg var innom en periode på nybegynnerkurset fikk vi beskjed om at i vanlig sparring så er det ingen albuebruk, men at det kommer etterhvert, men sparrer bare med albuer når man får beskjed om det. Så det er undervisning i albuer etterhvert, men kanskje ikke like mye som i alt det andre.

Lenke til kommentar

Ser nå ut som du (OP) har funnet et par gode alternativer. Btw. selv om du i prinsippet vil unngå karate kan du jo undersøke Kyukushin-stilen som står i ganske sterk kontrast til hvordan mange andre stiler trenes (fullkontakt sparring istedenfor poeng). Ellers kan Judo/BJJ anbefales på det varmeste. Ellers er sikkert bryting minst like morsomt. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror kickboxing er det beste alternativ, fordi...

 

- Det er mye boxing (striking)

- Det er mye fokus på å bli myk (jeg har alltid vært stiv, men har blitt mye mykere etter noen måneder)

- Det er også fokus på styrke, kondis og balanse

- Det er meget høy intensitet på treningene (kan sikkert variere, men sliter meg helt ut hver trening)

- Det er meget gode muligheter til å gå kamper i Norge

Lenke til kommentar

Bor du i oslo er du gal om du ikke tester ut BJJ. Det som kan komme til å holde deg tilbake er prisen på f.eks. frontline, men jeg syns det er verdt det :)

 

Om du ikke har så mye penger å svi av så kan du sikkert finne en Judo klubb ett eller annet sted. Fokus, sparring og teknikkvalg for nybegynnere vil variere en del fra BJJ, men det er bedre enn ingenting :)

 

Jeg har ikke prøvd ren bryting, så det kan jeg ikke si noe om. Men om man vil trene for kampsportens skyld ville jeg valgt judo eller BJJ for subs sin skyld. Jeg ser ingen grunn til å med vilje trene noe som mangler det den dag i dag med mindre man kun er interessert i bryting for seg selv. Om du ikke liker drakta i BJJ kan du jo alltids hoppe på Submission wrestling :)

 

Selv driver jeg med BJJ. Det er skitgøy. Læringskurven er høy i begynnelsen, men til gjengjeld er det veldig lite man trenger å lære for å føle at man gjør fremgang. Bare teorien kan faktisk hjelpe mange. Det er en ganske intelligent og tilnærmelsesvis komplisert stil though. Og ganske hard trening. Så håper du er i god form om du planlegger å holde på med to ganske intensive kampsporter samtidig. Hvis ikke, blir du det kjapt om du har ståldisiplin.

 

Lykke til med valget OP

Lenke til kommentar
Om du ikke har så mye penger å svi av så kan du sikkert finne en Judo klubb ett eller annet sted. Fokus, sparring og teknikkvalg for nybegynnere vil variere en del fra BJJ, men det er bedre enn ingenting :)

 

Bedre enn ingenting du liksom .. :D De fleste judoklubber vil uansett kjøre mye på bakken til gruppen har lært seg tilstrekkelig fallteknikk for å bruke kast i kamp. Liker nå begge deler jeg. :)

 

Hvis OP går på høyskole eller universitet er det forøvrig gode sjanser for at du kan trene omtrent gratis - sjekk om det er en judo/bjj klubb der, eller prøv å dra i gang en klubb selv.

Lenke til kommentar
Om du ikke har så mye penger å svi av så kan du sikkert finne en Judo klubb ett eller annet sted. Fokus, sparring og teknikkvalg for nybegynnere vil variere en del fra BJJ, men det er bedre enn ingenting :)

 

Bedre enn ingenting du liksom .. :D De fleste judoklubber vil uansett kjøre mye på bakken til gruppen har lært seg tilstrekkelig fallteknikk for å bruke kast i kamp. Liker nå begge deler jeg. :)

 

Hvis OP går på høyskole eller universitet er det forøvrig gode sjanser for at du kan trene omtrent gratis - sjekk om det er en judo/bjj klubb der, eller prøv å dra i gang en klubb selv.

 

Hehe. I'm biased ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...