Gå til innhold

Forslag til endring i faq traaden


Anbefalte innlegg

Synes den faq traaden begynner aa bli veldig uoversiktlig og vanskelig naar folk diskuterer og legger til egne FAQ's.

Jeg har gjort det selv saa dette innlegget er ikke for aa kjefte paa noen, men jeg mener bare vi maa proeve aa holde kvaliteten oppe paa den traaden slik at den virker til sin hensikt.

 

Hva med aa la noen av folka som har veart her en stund faa editerings rettigheter til den traaden aa stenge den for andre enn folka med de rette rettighetene ?

Saa kan vi ha en traad som dette der folk kan skrive inn forslag til spoersmaal/svar , eller bare spoersmaal som dem oensker aa faa svar paa i FAQ traaden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er dette den offisielle FAQ-diskusjonstråden da... :D

Hvis noen fortsatt skulle være usikker på hvor jeg står i denne saken så gir jeg dere sammendraget her:

 

Foreslår at moderator samler sammen alle de forskjellige guidene og svarene i en generell FAQ som brukerne ikke kan røre. Så kan vi heller bruke denne (altsa den nåværende FAQ tråden) som FAQ-devel. Det blir litt for mye rot med en FAQ der alle kan poste. Passer bedre med en ordentlig strukturert og oversiktelig FAQ, som blir satt opp og vedlikeholdt av moderatorer...

Poenget er at denne tråden (altsa den nåværende FAQ tråden) kan være oppe en god stund som FAQ development tråd.  

Det er sikkert en av oss i linuxforumkjernen som hadde tatt på seg FAQ jobben hvis han ble moderator.

 

Noen som har synspunkter i denne saken?

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Jeg har mange meninger om hvordan faq-en burde se ut og hvordan arbeidet med den burde legges opp. Jeg har holdt kjeft fordi jeg ikke har bidratt.

 

Faq-tråden er nå ganske uoversiktlig og inneholder mange spørsmål som ikke er ofte spurt, og mangler svar på spørsmål som er ofte spurt.

 

Det beste tror jeg om to eller tre personer samarbeider om å redigere alt dette til et endelig faq-dokument. Marcel og dummegås seiler jo opp som naturlige kandidater.

 

Om innholdet i faq-en mener jeg:

- Det er viktig å ha ei klart definert målgruppe, og forme innholdet i henhold til dette. Målgruppa for denne faq-en mener jeg bør være hw.no-forum-medlemmer som er nysgjerrige og fåkunnige om Linux.

- Svarene bør være korte og konsise og heller linke til lengre utledninger.

- Det er bedre med en kort godt skrevet faq enn en lang og dårlig skrevet faq.

 

Jeg har ikke bidratt med noe. De som gjør jobben med faq-en må også få bestemme hva som skal gjøres og hvordan arbeidet legges opp.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg arehb, og strukturen av en endelig FAQ vil nok sannsynligvis ende opp slik du beskriver i modellen din :yes:

 

Det jeg syns er viktigst er at vi skriver en FAQ som gjør at folk blir nysgjerrige og får lyst til å prøve Linux. Mange av de som kommer til å klikke seg inn på FAQ'en er jo mennesker som ikke har hørt om Linux, og som vil prøve noe nytt. Det er derfor viktig at vi skriver en FAQ uten vanskelige Linux-ord, og som gir leseren all den informasjonen han/hun trenger til å begynne med Linux, og til å sette opp Linuxen sin. FAQ'en må ikke svare på filosofiske spørsmål eller politiske spørsmål. Syns også det er viktig at vi tar en seksjon med linker til større og mere omfattende guider på slutten av FAQ'en...

 

Det er også viktig at vi aktivt linker til FAQ'en når det blir stilt spørsmål som besvares i den, for å få slutt på de unødvedige nybegynnerspørsmålene som fyller opp forumet...

 

Et annet forslag er jo at vi kan dele FAQ'en opp i kapitler, et nybegynnerkapittel, et kapitel for de litt mer drevne, og et kapitel for de üb3r 1337 h4x0rz (Ja den er tatt fra deg BeCo :wink: )...

 

Vil gjerne ha tilbakemeldnger på dette...

 

MarcelSB

 

edit: synerror :wink:

Lenke til kommentar

Hmmm..

FAQ-en som er nå er litt rotete jah...

Trur det er lurt det som du sa, Marcel SB (du skrev navnet mitt med mellomrom, da gjør jeg det og... :D )

å dele det opp i kategorier. Jeg trur ikke jeg vil ta på meg noe digert ansvar når det gjelder en FAQ, da jeg er 14 og kanskje ikke har de rette forutsetninger til det. Med jeg kan være med å hjelpe til, det går jo fint...

[off topic]

I morgen blir jeg konfirmert!! :D

[/off topic]

Lenke til kommentar

Få en eller annen php guru til å lage et pent script til oss.... Hvor man kan være registrert som faw poster, og dermed legge inn faw. Disse går igjennom en prosses hvor en faw-moderator må godkjenne den, så blir den lagt ut. I input formen, vil man ha et topic felt og slikt, slik at scriptet kan sortere faqene i alf. rekkefølge.

 

Litt grov skisse, men dere skjønner vel tegninga.

 

Hvis hw.no ikke vil stille med db, kan jeg evt. gjøre det.. ( mysql )

 

Noen syns punkter?

Lenke til kommentar
Få en eller annen php guru til å lage et pent script til oss.... Hvor man kan være registrert som faw poster, og dermed legge inn faw. Disse går igjennom en prosses hvor en faw-moderator må godkjenne den, så blir den lagt ut. I input formen, vil man ha et topic felt og slikt, slik at scriptet kan sortere faqene i alf. rekkefølge.

 

Litt grov skisse, men dere skjønner vel tegninga.

 

Hvis hw.no ikke vil stille med db, kan jeg evt. gjøre det.. ( mysql )

 

Noen syns punkter?

 

Å utvikle noe nytt er vel litt drøyt, med tanke på at det allerede finnes så mange andre bra alternativer. Hva med å benytte oss av phpwiki?

Lenke til kommentar
Få en eller annen php guru til å lage et pent script til oss.... Hvor man kan være registrert som faw poster, og dermed legge inn faw. Disse går igjennom en prosses hvor en faw-moderator må godkjenne den, så blir den lagt ut. I input formen, vil man ha et topic felt og slikt, slik at scriptet kan sortere faqene i alf. rekkefølge.

 

Litt grov skisse, men dere skjønner vel tegninga.

 

Hvis hw.no ikke vil stille med db, kan jeg evt. gjøre det.. ( mysql )

 

Noen syns punkter?

 

Å utvikle noe nytt er vel litt drøyt, med tanke på at det allerede finnes så mange andre bra alternativer. Hva med å benytte oss av phpwiki?

 

 

 

Ett Wikiki board hadde ikke veart saa dumt kanskje ..

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett:

- I FAQ-development tråden som er chmod 777 kan forslag til FAQ-svar og diskusjoner angående FAQ'ens form og funksjon finne sted.

- I FAQ tråden som er chmod 744 ligger da den endelige FAQ-tråden som vedlikeholdes og oppdateres av de(n) utvalgte moderator(ne).

 

Dere skjønner tegninga...

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

cat $ALL_THOUGHTS > $stdout

 

Hva med å slette alt som _ikke_ er Spørsmål & Svar fra FAQ-tråden?

 

Begynner å bli litt mye tull i den tråden.. Foreslår også at folk som lurer på ting og de kunne tenkt seg det inn i FAQ-en stiller spørsmålene her.. Jeg skriver gledelig litt jeg, men det er ikke så enkelt å se hva folk har skrevet om allerede.. Burde nesten hatt en "admin" som vedlikeholdt en liste over hva som ble skrevet om og hva som trengs å skrives om.. legge den på hw.no/linux ?

 

Slik som jeg ser det er det også veldig idiotisk å ha den liggendes i en tråd, med reply's fra forskellige folk. Meget uoversiktlig.. Vanskelig å finne frem..

Lenke til kommentar
Begynner å bli litt mye tull i den tråden.. Foreslår også at folk som lurer på ting og de kunne tenkt seg det inn i FAQ-en stiller spørsmålene her.. Jeg skriver gledelig litt jeg, men det er ikke så enkelt å se hva folk har skrevet om allerede.. Burde nesten hatt en "admin" som vedlikeholdt en liste over hva som ble skrevet om og hva som trengs å skrives om.. legge den på hw.no/linux ?

Akkurat det jeg syns også. Syns at en moderator burde samle alt relativt fra FAQ tråden, samle det i en kronologisk rekkefølge, kanskje tette igjen noen hull selv, og så legge det ut i en egen tråd som kun kan forandres av han selv og/eller andre moderatorer. Spøsmål, svar og forslag til FAQ'ens struktur kan legges i den nåværende FAQ'en (den som da blir FAQ-development), og hvis forslagene/svarene/spørsmålene er gode nok, kan moderatoren legge de til i den ordentlige FAQ'en :yes:

 

Er det så vanskelig å forstå da?

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...