Gå til innhold

Er bass noko å satse på?


Astrod

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har fått tilbud om å lære å spele bass i TenSing, sidan bassisten skal flytte. Syns det høyrast veldig kjekt ut, men lurte på om nokon kunne fortelle meg litt meir om korleis det er å spele bass? Det høyrast vertfall veldig kult ut! Har spelt litt gitar og synst det er kjekt. Kva er eigentleg hovudforskjellen på det og spele bass og gitar? Er det sant som mange seier at bass nesten "må" ha eit eller fleire instrument med seg, eller kan det funke og spele det åleine? Tenker på viss eg skal spele litt heime osv. Er veldig glad i å synge, er det vanskleg å få det til med bass?

 

Takk for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte å spille bass i 1972, og gjør det fortsatt, så da kan du jo lure på om jeg liker det. :)

 

Når man spiller bass, er man en viktig del av rytmeseksjonen i et orkester eller et ensamble. Man får på en helt annen måte ansvaret for tempo og groove i det man spiller, sammen med trommeslageren. Det er ikke slik at det er lettere å spille bass enn gitar.

 

Når det gjelder øving, må jeg innrømme at det kan være kjedelig å øve helt alene, men det gjelder jo i perioder mange instrumenter.

 

Sang og bass går fint sammen, det er det mange som har gjort før deg. Noen av de litt mer kjente er for eksempel Mark King, Phil Lynnot og Gordon Sumner.

 

Gitarister tyter det av, men gode bassister er vanskeligere å finne. Derfor er det ganske lett å finne noen å spille sammen med.

Lenke til kommentar

Harmonisk sett er det jo en fordel å kunne spille flere instrumenter. Normalstemt er jo de fire tykkeste strengene på en bass og en gitar stemt likt, så slik sett er det en del man kan overføre.

 

Det som det er mer forskjell på enn det mange tenkter over, er jobben, eller rollen instrumentene har når man spiller sammen.

Lenke til kommentar

Bass er veldig gøy å spille! Mange innbiller seg at bass bare er en forenklet utgave av en gitar der man spiller grunntonene i en sang. Slik er det ikke. Det finnes mange sanger der bassen er artig å spille, og lyden er spesiell! I de fleste tilfeller så kan bass alene være litt lite, men det finnes mange sanger man kan spille med bass alene.

 

Som nevnt ovenfor, så finnes det ufattlig mange gitarister. Men bassister er det mye færre av. Sist gang jeg skulle spille med noen, skulle jeg egentlig spille 3 sanger på en slags konsert. Da konserten var over hadde jeg spilt 10 sanger fordi de manglet bassister ... Spiller du bass så er du sikret å spille med noen, folk trenger alltid bassister!

Lenke til kommentar

Jeg har alltid digget bass, i alle fall siden jeg for første gang hørte Beatles' "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" tidlig på 70'tallet. Jeg ble veldig fascinert av Paul McCartneys utsøkte bassganger, og Paul var min Beatles-favoritt.

 

Spilte bass i et band på lærerskolen, noe som er blant det aller største jeg har gjort i livet. Senere er det også blitt noen øvinger og opptreder; alltid kjempegøy! Kunne ikke spille bass, men har evnen til å skille ut bass i musikk, og merker meg bassgangene. Har også evnen til å lage dem selv. Derfor ble løsningen å programmere bassgangene for hver låt i hodet, og så øve, øve.

 

Bass er jo ikke noe man drar rundt og spiller på hvor som helst, derfor har jeg ventet med å kjøpe selv. Det vil i praksis si at jeg har lånt av andre. Det vil også si at jeg har spilt bass 'feil vei', for jeg er venstrehendt, slik som nettopp Paul McCartney. Men ved å spille høyrehendt bass, har jeg jo kunnet spille. Det er verre med venstrehendte gitarer, fordi jeg kan ikke spille vanlig gitar feil vei.

 

I en alder av 48 år kjøpte jeg i fjor min første bass. Den var venstrehendt. En lærerkollega som importerer musikkutstyr i det små, hadde meg i tankene, og stilte opp med en venstrehendt Hohner-bass, som jeg kunne få kjøpe. Da var det gjort! Prøvde den ut, og fant den helt glimrende, og handel var et faktum.

 

Investerte også i en liten genial sak; en Roland bassforsterker med fire høyttalere, lydeffekter, tuner, rytmeboks, inngang for 3,5 mm mini-jack (f.eks til mp3-spiller), mulighet for batteridrift m.m. Veldig kjekk å øve med!!!!

 

Så nå er det bare opp til meg hvor mye jeg vil øve. The sky is the limit. Dersom jeg trenger bass til live-opptreden, har jeg nå. Det eneste som nå må lånes, er større forsterker for større lokaler, men det går forhåpentlig også glimrende å kjøre bassen gjennom PA-anlegg de få gangene det måtte være aktuelt.

Lenke til kommentar

Trenger ikke koste en liten formue, får fine startpakker med billig gitar og en liten amp til hjemmebruk for et par-tre tusenlapper i musikkforretninger som selger gitarer (Riff f.eks.) Vil man ha effekter får man billige multieffekt-bokser også med diverse delays, chorus og andre ting, og de høres helt greie ut selv om de er billige.

 

Man behøver ikke det dyreste for å sitte og klimpre og øve hjemme. Trenger ikke et Steinway-flygel til 600000 for å øve på pianotimer heller. Ikke nødvendigvis lurt å kjøpe den "tøffeste" heller. Lillebror satte sin elsk på en Warwick Beast-bass fordi den hadde masse tagger og spisse kanter og Kerry King (Slayer) bruker den. Det han ikke tenkte på var at den er nærmest umulig å sitte med på fanget pga alle taggene. Elendig til øving mao. Så han kjøpte en vanlig formet Gibson-bass også, som visstnok har "bedre lyd" også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

@ Bytex:

 

Nei, det er ikke prisen som avgjør hvor flink man blir, snarere øveinnsatsen. Dersom man blir flinkere med instrumentet, kan man jo vurdere å gå for noe dyrere.

 

Effektpedaler til el-gitar er nok motiverende for øving, i og med at man kan få ulike klanger/effekter. Det finnes jo både enkelt-pedaler og lydmoduler med flere klanger. Det skal ikke så mye investering til for å komme i gang.

 

Det kan være gøy å sitte og øve alene, men ennå bedre å spille etter musikk, og ikke minst øve sammen med andre, spesielt i et band.

Lenke til kommentar
Sang og bass går fint sammen, det er det mange som har gjort før deg. Noen av de litt mer kjente er for eksempel Mark King, Phil Lynott og Gordon Sumner.

.

 

retta litt, jeg.

<--------------

 

Ja, rett skal være rett :)

 

Kanskje kan det nevnes at Gordon Sumner er mer kjent som Sting, men dyktig er han uansett. Vil jo også nevne Paul McCartney.

 

Det er mange dyktige bassister. Tenk på de som spilte bass for The Beach Boys (var det bl.a Brian Wilson?) og Steely Dan. Tenk på Jaco Pastorius i Weather Report. Stanley Clarke. John Paul Jones i Led Zeppelin. Slik kan vi holde på... ;) Ikke bare var de teknisk eminente, men de hadde virkelig bassganger som er hinsides bra.

Lenke til kommentar

Jeg har selv spilt litt gitar, men ikke veldig mye. Sist fredag fikk jeg en fiks idè om å gå til musikksjappa å prøve noen bassgitarer. Noe som overrasket meg var hvor raskt jeg faktisk kunne spille noen helt enkle riff. Jeg kunne gått direkte på en scene og vært bassist for et band, på enkel basis såklart, men poenget mitt er at det er et instrument som kan gjøres enkelt, like så som det kan gjøres avansert.

 

Jeg skal antageligvis nå bare vente til jeg finner en bass som tilfredstiller mine krav til spillbarhet, lyd og pris. Når jeg finner det, blir det nok bassist av meg etterhvert!

Lenke til kommentar
Bass er etter min mening mye kulere enn gitar.

 

Det kan vel diskuteres, men som jeg nevnte ovenfor, har det vært mitt favorittinstrument siden barndommen. Får vel først og fremst takke Paul McCartney for det. Paul og jeg er dessuten begge venstrehendte :)

 

Synes jeg får ut mer energi når jeg spiller bass. Det er liksom litt mer jobbing, og jeg elsker den dype klangen som sitter i magen.

 

Skulle forresten gjerne likt å spille slagverk, men det er nok ikke noe jeg kommer til å realisere med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...