Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygging av basskasse til russebil


Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har blitt utpekt til anleggsansvarlig på russebilen vår, og ettersom jeg er helt blank på området henvender jeg meg til forumets mer opplyste sjeler.

 

Vi har denne forsterkeren: http://www.lydfabrikken.no/index.php?page=...rt&Itemid=1

 

Og dette elementet: http://www.xtremecar.no/shop/product_info....amp;from=kelkoo

 

Og nå tenker jeg som så, hvordan skal denne kassen konstrueres? Har lest litt rundt uten å blitt å mye klokere, så nå setter jeg all min lit til dere!

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står at anbefalt volum til lukkede kasser er fra 25 til 56 liter. Legg deg på noe midt i mellom. Hvordan formen på kassen er betyr ikke så mye. Det som er viktig er at den er solid bygget og helt tett.

 

Jeg anbefaler lukket kasse pga de akustiske forholdene i en bil(Les lite rom)

 

MDF er et bra materiale å bygge i, og fåes hos de fleste trelastforhandlere. 22mm bør du minst bruke.

De kan muligens skjære ut platene for deg også.

 

Du bør både lime og skru kassen. Før du setter inn elementet bør du fylle kassen med dempemateriale. Ikke stapp det hardt, men bruk mattene slik de er. Strengt tatt kan du bruke glava el.lign selv om det støver litt. Men da du bør bygge en lukket kasse er det ikke så farlig. Blir nok litt støv under membranet, men tror ikke det påvirker egenskapene til elementet så mye.

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig at kryssfinèr er lettere å jobbe med. Det fliser seg lett opp når du kapper platene. Dessuten tror jeg at det å skru i endeveden på kryssfinèr gir dårligere hold enn med MDF.

 

Det er også lettere og få til en fin finish med MDF. Litt sparkling og maling og du er i mål.

 

Det er mine erfaringer i hvertfall.

Lenke til kommentar

Bare bruk en sag med godt blad, så fliser det lite. Hvis man skrur litt inn fra kantene, så gir det minst like godt holdt på enden som MDF. Når jeg har skrudd i endene på kryssfiner, så har skruene hatt godt nok hold til å kunne dykkes gjennom øverste plata nesten.

 

MDF er mer egnet hvis man skal male kassa, det er jeg enig i, men skal man trekker kassa, så er det det samme hvordan platene ser ut.

 

Når man limer platene, så har det også mindre å si hvor godt hold skruene har.

Lenke til kommentar

Annbefaler virkelig og kjøpe alt av høyttalere, spiller, kabler, osv på TV-boden på Svinesund. Mye billigere der enn du får det noe sted i Norge.

 

Basskassa di lager du på ca. 40l lukker, dvs. Ingen åpninger, ingen bassrefleksrør.

 

Altså Ca. 40dm^3 Ikke så vrient for en som har gått 13 år på skole. ;)

Lenke til kommentar

Når jeg skrev 50liter innvendig mål lenger opp her, så er det fordi jeg har testet det aktuelle elementet i en 50liter kasse, og VET at det funker bra....

Så til dere andre som fåreslår div litermål, har dere sett på frekvenskurven med det volumet dere anbefaler?? med feks winisd?

 

Dette er en russebil, så biltama stereo holder i massevis ;)

 

MDF er også det beste å bruke til kasse pga resonansen (eller egentlig så er en kombinasjon av mdf og spon bedre, men det har neppe noe å si i denne sammenhengen)

Det burde holde lenge med 22mm spon til deres bruk, ikke bruk kryssfiner, det er dårlig egnet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...