Gå til innhold

[Løst]Hjelp og tips til kjøp av flatskjerm


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lenge tenkt meg en ny tv og føler at tiden snart er inne. Mitt problem er at jeg ikke har et stort budsjett. På grunn av dette så har jeg tenkt mest på ukjente merker for min del og går hovedsaklig ut ifra pris. Jeg vil helst ha 37 - 42" så det blir derfor ikke så mange å velge imellom. For å være helt ærlig så vil jeg ikke gå over 4500 kr for tv, så jeg har derfor kommet frem med noen forslag jeg ønsker dere har noen tanker om.

 

https://prisguiden.no/product.php?p...9&cat_id=69 billigste 42" jeg noen gang har sett, men veit ikke hvor bra bildekvaliteten er. Hvis noen har sett/prøvd ut denne tv ville jeg gjerne fått svar.

 

https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=69 et par tommer mindre, men ser litt bedre ut. Den er også litt dyrere, men hvis den har et betydlig bedre bilde så hadde jeg ikke hatt noe imot de ekstra 100 lappene.

 

https://prisguiden.no/product.php?p...8&cat_id=69 har ikke det beste utseende, men hvis bilde er bra er det en mulighet :)

 

Jeg skal hovedsaktlig bruke tv'en til fremvisning av filmer etc gjennom HDMI fra pc. Har også planer om å koble opp xboxen min. Har en tv tuner som jeg bruker skjeldent, men den skal også kobles til. Kan alle sammen være koblet til samtidlig?

 

Jeg veit ikke veldig mye om spesifikasjonene til tv'ene, spiller kontrast en stor rolle?

Hva med responstiden er det viktig for meg som skal koble den opp med xboxen?

 

Jeg kommer bare til å bo hjemme i 1 år til, etter det blir det militæret før studering, trur dere tv'ene kommer til å være helt utdatert til den tid eller vil de fortsatt være brukbare?

 

 

På forhånd stor takk for alle tilbakemeldinger =)

MvH Bjarte

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
craptv.no er de tvene. der er allerede avlags med flere år. spar heller lengre og kjøp skikkelig tv eller gp ned i størrelse er min annbefaling. ingen av disse tvene gir gode bilder eller kontrast

 

Hva mener du med gode bilder eller kontrast a, jeg veit jo selv at jeg ikke får en førsteklasses tv når jeg har et så lavt budsjett? Det blir jo helt klar en stooor oppgradering fra 28 tommer biledrør tv'en min som jeg har hatt i snart 10 år !

 

Hvis du kjøper en samsung, phillips etc så betaler du jo nesten halvparten for merke. Jeg ser selv at spesifikasjonene er bedre på en samsung tv, men du svarte meg ikke på hvor mye kontrasten har å si. Hva er det som er forskjellen på 3000:1 og 15000:1 ?

 

har tatt en titt på denne: https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=69. Den har mye bedre spesifikasjoner en de andre jeg linka, men den ble utsolgt akkurat i det jeg hadde tenkt til å bestille den.

 

Gi meg linker til de tv'ene du mener er vært å kjøpe da? og hjelp meg i å se hva som er så mye bedre ved de . . Som sagt har ikke mye peiling på tv!

Lenke til kommentar

Hvis du skal se vanlig tv og dvd så er nok 28" din langt bedre enn alle de tv-ene du har foreslått her.

 

Disse tv-ene har dårlig billedbehandling, svakt sortnivå, lav kontrast og ukorrekt fargegjengivelse. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg smurt meg med tålmodighet og ventet til budsjettet var stort nok til å kjøpe en nyere, bedre og ikke minst skikkelig modell.

 

Billige LCD tv-er er ikke noe å kaste seg etter...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i størrelse for å få bedre kvalitet på tv'en. Jeg kom frem til at denne samsungen, for min del virker den bra nok.

 

Noen her som har noen tanker om den tv'en, er det en grunn for at den har falt så mye i pris? Noe som er spesielt dårlig? Tanker og meninger ^^?

Lenke til kommentar

Dette er ingen tv som kommer til å gi deg et optimalt bilde, bare så det er sagt... 3 serien til Samsung er en billigserie med ganske dårlig panel.

Hvis du skal få bedre bilde så må du opp i 5 - 6 serien, eller rett og slett vurdere en Panasonic PX80 som du nå kan til under 6000 kroner.

Lenke til kommentar

Det strider mot alle mine prinsipper, men skal du så langt ned i pris bør du nesten vurdere brukt. Uansett tror jeg det beste for deg hadde vært å vente til etter militæret. Hvis du først skal kjøpe vil jeg si følgende:

 

1. Du bør ikke kjøpe noe annet enn pioneer, panasonic eller sony hvis du absolutt skal ha lcd. LCD er digg hvis du skal se på tv i lyse rom, og gir også høyere oppløsning per areal som er digg hvis du sitter veldig nærme. Plasma er bedre på alt annet, men spesielt sport og film.

2. Jeg mener 42 tommer er det absolutte minimum, 50 tommer er "passe". skal du ha mindre enn det er like greit å kjøpe en 24" full hd lcd pc skjerm.

3. Det er VELDIG stor forskjell mellom gamle og nye tver og billige og dyre merker. I tillegg er de dyre merkene nesten ikke noe dyrere enn de billige. (I gamle dager var det nemlig samme paneler i de dyre og de billige skjermene, det var bare elektronikken som var forskjellig, dette er ikke lenger tilfelle).

4. Så lenge du forer de med gode signaler, dvs. dvi, hdmi og eventuelt vga/component, er alle flatskjermer bedre enn gamle tver nesten.

5. Har du vurdert prosjektor? veldig mye diggere å se på da du slipper strålingen. Kan også bli nesten så stor skjerm du vil (jeg har 100") men krever mulighet for mørkt rom og lerret eller hvit vegg. De er også mulige å transportere. Jeg ser aldri på 42" min lenger.

Lenke til kommentar

Jesus her sto det jaggu mye tull men gidder bare å komentere dette

 

(1. Du bør ikke kjøpe noe annet enn pioneer, panasonic eller sony hvis du absolutt skal ha lcd)

 

Nå er det vel Samsung som er både mest solg samt ble kåret til årets LCD tv i 2008... LG har også gode LCD skjermer i 6000 og 7000 serien som bør vurderes.

 

Resten av tullet får andre skrive om hvis man gidder. :sleep:

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at Samsung, Philips, Loewe, B&O, og til en viss grad LG ikke lager gode tver (og det finnes sikker fler jeg ikke kom på i farten), men på plasma er Pioneer best, og Panasonic mest value for money.Eksempelvis koster den billigste på prisguide (42" plasma) 5000.- billigste panasonic 6000.- les hva du vil av tester, og ikke minst gå i butikken og se selv (gjerne med ordentlige signaler og litt nedjustert farger og lysstyrke).

Lenke til kommentar

LG lager også svært prisgunstige tv-er med god billedkvalitet. Deres nye PS8 serie virker meget lovende.

 

For tiden er Panasonic PX80 - 81 noe av det beste billigkjøpet du kan gjøre, men det er begrenset siden modellen er på vei ut.

 

Pioneer har sluttet å lage tv-er og trolig er det Panasonic som tar over markedet med sine kommende PDP topp modeller.

Deres svært prisgunstige G10 har samme sortnivå som 8 generasjon Pioneer Kuro og det later til at skjermen er mer eller mindre imun mot retention.

 

Når det kommer til LCD så er det nok Samsung som tar markedet i år med sine Edge LED modeller, men LG kommer med en LED tv som allerede har fått mye skryt for sine gode egenskaper. Det jeg venter mest på er det beryktede uendelig sort plasmaen som LG skulle komme med for et år siden.

 

Et merke som selger godt i utlandet er faktisk Toshiba. Hvorfor ikke flere tar en titt på disse er egentlig ganske rart siden de som regel er svært gode på SD signaler.

Sharp lager også jevnt over gode tv-er, men de sliter litt med fargebalanse og sortnivå. I sammarbeid med Pioneer leverte de kanskje den beste LCD tv-en på markedet.

Lenke til kommentar

CRT tv'en jeg har brukt i titalls år døde da igår, jeg lagt merke til at det har vært mye flimring og at den har v'rt ustabil. Dette var jo grunnen for at jeg trengte ny tv, har nå kjøpt meg en Samsung 32" for 2000 kroner. Jeg kjøpte den av en kamerat av meg som akkurat har kjøpt seg ny tv. Bak står det at det er model: LE32M86. Jeg er så langt veldig fornøyd med den, har 3 HDMI, 2 scart og veldig mange andre innganger. Det er også en fin tv å se på :)

 

Veit ikke hvilken serie det er ettersom jeg bare fikk med tv'en og fjernkontrollen. Noen som har hatt denne tv'en før ?

Lenke til kommentar
Det var et bra kjøp. Ikke akkurat så mange årene siden dette var en toppmodell, altså M- serien.

 

Det er bra å høre, var en veldig stor oppgradering for meg og jeg er glad for å få litt bedre plass i "stua" mi :) Prøver å finne akkurat den tv'en jeg har på internett, men finner bare mange som er veldig like :p Har lyst til å vite spesifikasjonene.

Lenke til kommentar
Det var et bra kjøp. Ikke akkurat så mange årene siden dette var en toppmodell, altså M- serien.

 

Det er bra å høre, var en veldig stor oppgradering for meg og jeg er glad for å få litt bedre plass i "stua" mi :) Prøver å finne akkurat den tv'en jeg har på internett, men finner bare mange som er veldig like :p Har lyst til å vite spesifikasjonene.

 

http://www.samsung.com/no/consumer/detail/...&fullspec=F

 

Dette var "rolls royce" for bare et par år siden og er fortsatt en kjempetv. 2000 for denne bør du være fornøyd med..

Lenke til kommentar
Det var et bra kjøp. Ikke akkurat så mange årene siden dette var en toppmodell, altså M- serien.

 

Det er bra å høre, var en veldig stor oppgradering for meg og jeg er glad for å få litt bedre plass i "stua" mi :) Prøver å finne akkurat den tv'en jeg har på internett, men finner bare mange som er veldig like :p Har lyst til å vite spesifikasjonene.

 

http://www.samsung.com/no/consumer/detail/...&fullspec=F

 

Dette var "rolls royce" for bare et par år siden og er fortsatt en kjempetv. 2000 for denne bør du være fornøyd med..

 

Oi :) Ble fornøyd med de spesifikasjonene, den billig tv'en jeg hadde teknt til å kjøpe kunne ikke nærme seg til den her og de var dyrer også. Er som sagt veldig fornøyd med denne tv'en.

 

Men da kan jeg sikkert stenge topicen.

 

Takk for all hjelp :)

Mvh Bjarte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...