Gå til innhold

Starte enkeltpersonforetak eller ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg tar av og til på meg ulike fotografoppdrag. Hittil har det stort sett vært for nært bekjente, men det har i den senere tid blitt mer aktuelt å ta oppdrag også for mer perifere, som det er naturlig å ta normalt betalt for.

 

Dette er aktivitet som kommer i tillegg til full jobb, så det vil nok være forholdsvis beskjedne inntekter, og også veldig variabelt.

 

Jeg har lest litt om enkeltpersonforetak, men finner mest om krav for å starte opp, og mindre om hvilke konsekvenser det vil medføre i form av regnskap, selvangivelse osv.

 

Det jeg lurer på er om det vil være lurt å starte et enkeltpersonforetak for at driften skal være mest mulig ryddig, eller om jeg like godt kan fortsette som i dag og bare fakturere som privatperson. Hvordan blir det med selvangivelse, skjemaer som må fylles ut osv dersom jeg starter enkeltpersonforetak, i forhold til i dag da jeg bare kan klikke "levér" på altinn?

 

Jeg lurer også på hva som er kravet for at innkjøp skal være fradragsberettiget. Kan jeg kjøpe inn utstyr på firmaet og føre dette til fradrag i inntekten uten videre, eller er det krav til omsetning e.l. først?

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg tar av og til på meg ulike fotografoppdrag. Hittil har det stort sett vært for nært bekjente, men det har i den senere tid blitt mer aktuelt å ta oppdrag også for mer perifere, som det er naturlig å ta normalt betalt for.

 

Dette er aktivitet som kommer i tillegg til full jobb, så det vil nok være forholdsvis beskjedne inntekter, og også veldig variabelt.

 

Jeg har lest litt om enkeltpersonforetak, men finner mest om krav for å starte opp, og mindre om hvilke konsekvenser det vil medføre i form av regnskap, selvangivelse osv.

 

Det jeg lurer på er om det vil være lurt å starte et enkeltpersonforetak for at driften skal være mest mulig ryddig, eller om jeg like godt kan fortsette som i dag og bare fakturere som privatperson. Hvordan blir det med selvangivelse, skjemaer som må fylles ut osv dersom jeg starter enkeltpersonforetak, i forhold til i dag da jeg bare kan klikke "levér" på altinn?

 

Jeg lurer også på hva som er kravet for at innkjøp skal være fradragsberettiget. Kan jeg kjøpe inn utstyr på firmaet og føre dette til fradrag i inntekten uten videre, eller er det krav til omsetning e.l. først?

 

Hei

 

Jag selv driver enkeltmannföretag och trives väldigt gott med det.

 

Du må först omsätta 50 000 för att kunna registrera dig i momsregistret, men när detta är gort så kan du köpa utstyr till firman og dra av momsen.

Kommer även andra saker du kan dra av på momsen så som bensin, fotoutstyr, pc, ja du kan nästan dra av allt du köper så länge du kan siga att du brukar det i firman =)

 

Jag leverar via altinn men har en regnskapsförare som hjälper mig,

det är ikke lovpålagt med regnskapsförare osv men det hjälper dig att komma bättre ut av skatten då de vet alla kryphål.

du kan även laga ett NUF sällskap (norskt utlandskt sällskap) finns företag som hjälper dig med detta fördelarna här är

Du står ikke personligt ansvarig i firman.

Firman fungerar precis som ett AS skillnaden är att det är ikke krav på egenkapital (100 000) det är ikke krav på regnskapsförer eller revisor.

 

så du har alla fördelar som ett AS nackdelen är att du har svårare att handla på kredit og att det kostar lite att hålla det igång.

du kan googla efter NUF så får du fram mer info.

 

Jag selv har även jag fast jobb i annan firma og omsätter inte de värsta beloppen i mitt egna företag så jag trives gott att driva det som enkeltmannsellskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...