Gå til innhold

Test av Olympus Camedia C-5050


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Testen er mer enn bra nok til mitt kunnskapsnivå. Men jeg lurer på en sak om blitzen. Mitt gamle kamera (Canon A50) hadde en irriterende dobbelt-utløsing av blitzen, som medførte at personer med rask refleks alltid hadde øynene halveis lukket på bilder tatt med blitz. Det spilte ingen rolle om rødøye funksjon var på.

Hvordan utløses standard blitz og rød-øye blitz på C-5050? Dvs. er det ett blink, flere blink eller ekstra lampe?

Takk.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er helt normale tall og som de fleste andre digitale kamera så fungerer det fint på vinteren. Jeg har brukte ned til -17 C.

 

Stort sett all elektronikk til fornuftig pris er bare spesifisert ned til 0 grader, det er fordi chipene er spsifisert slik fra fabrikken. Andre chiper er dyrere siden de selges i langt mindre volum. Det skjer ikke noe galt hvis man bruker en chip i lavere temperaturer, men den vil gi elektriske spesifikasjoner som er litt utkanten av det som står i databladet.

 

Hvis man oppevarer kameraet under klærne inn mot kroppen og holder batteriene varme så går det vanligvis greit. Når kameraet er påslått så genererer elektronikken ganske mye varme internt og det skal godt gjøres at elektronikken blir fryktelig kald.

Lenke til kommentar
Det er helt normale tall og som de fleste andre digitale kamera så fungerer det fint på vinteren. Jeg har brukte ned til -17 C.

 

Stort sett all elektronikk til fornuftig pris er bare spesifisert ned til 0 grader, det er fordi chipene er spsifisert slik fra fabrikken. Andre chiper er dyrere siden de selges i langt mindre volum. Det skjer ikke noe galt hvis man bruker en chip i lavere temperaturer, men den vil gi elektriske spesifikasjoner som er litt utkanten av det som står i databladet.

 

Hvis man oppevarer kameraet under klærne inn mot kroppen og holder batteriene varme så går det vanligvis greit. Når kameraet er påslått så genererer elektronikken ganske mye varme internt og det skal godt gjøres at elektronikken blir fryktelig kald.

 

Jaja, jeg kjenner til temperaturers innvirkning på elektronikk, men jeg var litt engstelig for at dette dreide seg om finmekanikk som kunne bli skadet. Som kjent er IBM Microdrive - som dette kameraet støtter - en knøtt liten HD. Harddisker er mekaniske, og når de er så små kan jeg ikke forstå annet enn at disse vil ha relativt fin mekanikk - som kjent utvider og krymper metaller seg i henhold til temperaturer, så jeg lurte på om det kunne være noe i forbindelse med dette som skapte den grensen som er nevnt. Men er det ikke det, så er jo alt OK...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...