Gå til innhold

Schæfer valp er slapp?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har skaffet meg en 10 uker gammel schæfer tispe som er vandt til å være ute i hundegård.

Hun er veldig flink til å ikke tisse og bæsje inne, men hun har veldig lite lyst til å være med ut på "do", eller egentlig ut generelt. Når vi først kommer ut så setter hun seg bare ned og vil ikke gå. Hun går på do noen av gangene hun er ute. Inne sover hun hele tiden og får mye "rykninger" i potene. Tror dette er drømmer da. Hun spiser ikke så veldig mye. Noen ganger går hun rundt i huset her og klynker litt, virker som hun synes litt synd på seg selv. Vi leker med henne når hun har lyst. Hun har bodd her i 4 dager nå og kommer når jeg roper på hun og hun har lært og sitte.

 

har aldri hatt valp før så vet ikke hvordan det skal være. høres dette normalt ut?

Endret av habberst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har skaffet meg en 10 uker gammel schæfer tispe som er vandt til å være ute i hundegård.

Hun er veldig flink til å ikke tisse og bæsje inne, men hun har veldig lite lyst til å være med ut på "do", eller egentlig ut generelt. Når vi først kommer ut så setter hun seg bare ned og vil ikke gå. Hun går på do noen av gangene hun er ute. Inne sover hun hele tiden og før mye rykninger i potene. Hun spiser ikke så veldig mye. Noen ganger går hun rundt i huset her og klynker. Vi leker med henne når hun har lyst. Hun har bodd her i 4 dager nå og kommer når jeg roper på hun og hun har lært og sitte.

 

har aldri hatt valp før så vet ikke hvordan det skal være. høres dette normalt ut?

kanskje dere burde fått skjekket det. veldig dumt hvis hunden går rundt og har vondt. men det med rykningene når den sover tror jeg er bare at de drømmer. min hun er 5 år og gjør også det. men hvis den ikke spiser så mye høres det ikke så bra ut. stakkar liten.

Lenke til kommentar

hei,

 

nå vet ikke jeg hva som er normalt men oppdretteren sa at jeg skulle gi hun 1 målebeger med tørr fòr blandet med vann 2 ganger daglig. dette vil hun ikke ha i det hele tatt. men ren tørr fòr vil hun ha men hun spiser ikke stort mer enn ett beger i løpet av dagen, pluss at hun gnager på noen griseører og sånne tyggebein. Hun drikker ganske mye

Endret av habberst
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at de spiser lite de første dagene. Husk at den er liten, og nettopp har flyttet fra alt og alle den kjenner! Noen valper trenger litt lenger tid enn andre for å slå seg til ro på det nye stedet. Det samme gjelder ute, de blir gjerne litt overveldet av verden og vil bare sitte og glo. Spesielt om de er i bånd, da er det å gå motsatt vei som gjelder.

 

Uansett skal dere vel snart ta 12-ukers vaksinen? Om den bare er rolig, og ikke virker SYK, så ville jeg sett det an. Kanskje tatt en telefon til en dyrlege bare for å høre hva de sier og for å få ro i magen. Det koster veldig lite.

 

Drikker den noe vann? Det er jo viktig for at den ikke blir dehydrert og enda mer slapp.

 

Edit: Så du svarte samtidig som meg. Legger til litt mer.

 

Angående måltider så er det ingenting i veien for at du deler opp i tre om dagen (faktisk er det ganske vanlig for valper på den alderen), og også fire om du føler for det. Husk at det er en liten mage, og den orker sannsynligvis ikke halvparten av dagsrasjonen på en gang. Det er også bra om den klarer å spise opp maten du gir, og ikke går fra skåla gang på gang halvfull. Ta bort maten om den ikke spiser opp innen ti min/kvarter.

Hvis hun får griseører og andre tyggeting hver dag kan det hende at det også gir en slags metthetsfølelse. Prøv å fjerne dem et par timer før maten og se om det går bedre da?

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

hun drikker relativt bra vil jeg tro, fyller vell på vannskålen ca 3 ganger om dagen. Ville ikke tro det er noe galt med hun jeg heller virker egentlig ikke sånn, får vell nyte den rolige tiden med valpen før hun blir ungdom og voksen. He he

 

Edit:

Skal prøve og gi hun litt mindre mat og heller dele i 3-4 ganger daglig. skal også prøve å ta bort griseøret før hun skal spise.

Endret av habberst
Lenke til kommentar
Hei!

 

Har skaffet meg en 10 uker gammel schæfer tispe som er vandt til å være ute i hundegård.

Hun er veldig flink til å ikke tisse og bæsje inne, men hun har veldig lite lyst til å være med ut på "do", eller egentlig ut generelt. Når vi først kommer ut så setter hun seg bare ned og vil ikke gå. Hun går på do noen av gangene hun er ute. Inne sover hun hele tiden og før mye rykninger i potene. Hun spiser ikke så veldig mye. Noen ganger går hun rundt i huset her og klynker. Vi leker med henne når hun har lyst. Hun har bodd her i 4 dager nå og kommer når jeg roper på hun og hun har lært og sitte.

 

har aldri hatt valp før så vet ikke hvordan det skal være. høres dette normalt ut?

 

Dette høres faktisk helt normalt ut.. En valp sover veldig mye og la den sove og ta henne med ut etter søvn og mat slik at dere får en rytme på tissing og å gjøre fra seg ute. Også at hun setter seg er normalt for hun er ikke vant til å løpe fri og er redd men bruk litt godbiter og lur henne i bevegelser og ros henne masse når hun beveger seg og kommer til deg. At hun ikke spiser så veldig mye er nok grunnet alt er nytt for henne og dette vil nok bli bedre etter hvert når hun blir tryggere hvis ikke så kontakt dyrlege men se det an et par uker. At hun har rykninger/lager lyder under søvn er også helt normalt så ta det med ro for snart løper hun nok som en gal i stua de :)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har skaffet meg en 10 uker gammel schæfer tispe som er vandt til å være ute i hundegård.

Hun er veldig flink til å ikke tisse og bæsje inne, men hun har veldig lite lyst til å være med ut på "do", eller egentlig ut generelt. Når vi først kommer ut så setter hun seg bare ned og vil ikke gå. Hun går på do noen av gangene hun er ute. Inne sover hun hele tiden og før mye rykninger i potene. Hun spiser ikke så veldig mye. Noen ganger går hun rundt i huset her og klynker. Vi leker med henne når hun har lyst. Hun har bodd her i 4 dager nå og kommer når jeg roper på hun og hun har lært og sitte.

 

har aldri hatt valp før så vet ikke hvordan det skal være. høres dette normalt ut?

 

Dette høres faktisk helt normalt ut.. En valp sover veldig mye og la den sove og ta henne med ut etter søvn og mat slik at dere får en rytme på tissing og å gjøre fra seg ute. Også at hun setter seg er normalt for hun er ikke vant til å løpe fri og er redd men bruk litt godbiter og lur henne i bevegelser og ros henne masse når hun beveger seg og kommer til deg. At hun ikke spiser så veldig mye er nok grunnet alt er nytt for henne og dette vil nok bli bedre etter hvert når hun blir tryggere hvis ikke så kontakt dyrlege men se det an et par uker. At hun har rykninger/lager lyder under søvn er også helt normalt så ta det med ro for snart løper hun nok som en gal i stua de :)

 

Takk, høres ut som henne. Prøvde å gå en tur med hun nå tok med noen godbiter den første biten som vi har gått mange ganger før ville hun ikke gå men så fort vi kom bort til "nytt" område så ble det litt mer spennende og jeg trengte ikke bruke godbit mer.

 

Ett spørsmål til:

 

hun puster ganske fort når hun sover(på dagtid) er dette normalt?

Om natten når hun sover orntlig og dypt så roer det seg litt virker det som.

Endret av Juliess
Dobbelpost
Lenke til kommentar

Hun er ganske løs i magen, hun klarer fint og holde seg til vi kommer ut men det er ganske rennende når vi først kommer ut. oppdretteren sa dette vare normalt og at jeg skulle sprøyte noe greier inn i munnen hennes så ville det gå over i løpet av noen dager, også er Tør foret veldig uinteressant. Er det normalt at Valper er litt løse i magen?

Lenke til kommentar
Hun er ganske løs i magen, hun klarer fint og holde seg til vi kommer ut men det er ganske rennende når vi først kommer ut. oppdretteren sa dette vare normalt og at jeg skulle sprøyte noe greier inn i munnen hennes så ville det gå over i løpet av noen dager, også er Tør foret veldig uinteressant. Er det normalt at Valper er litt løse i magen?

 

De skal ikke være løse i magen men dette skjer gjerne hvis du har byttet for f.eks eller gir hunden din et dårligt for. Jeg vil anbefale deg å kjøpe et fast for og merke hos en dyreforettning og Royal Canin har jeg brukt til alle mine hunder og anbefales varmt av meg med andre.

Lenke til kommentar
Hun er ganske løs i magen, hun klarer fint og holde seg til vi kommer ut men det er ganske rennende når vi først kommer ut. oppdretteren sa dette vare normalt og at jeg skulle sprøyte noe greier inn i munnen hennes så ville det gå over i løpet av noen dager, også er Tør foret veldig uinteressant. Er det normalt at Valper er litt løse i magen?

Det er nok Zoolac oppdretteren din mener. Det får man kjøpt på apotek og du trenger ikke resept på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...