Gå til innhold

telenor mobil bredbånd


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lest litt om dette rundt om kring på internett, og føler ikke helt at mine spørsmål er helt besvart, jeg skal ha mobil bredbånd fra telenor, opg bruker modemet som telenor leverer.

 

Fungerer modemet ut av boksen? Trenger jeg å gjøre noe mer enn å få driverne på plass? Så viddt jeg har fått med støtter siste versjon av networkmanager med mobilt bredbånd eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg prøvde telenor sitt mobile bredbånd virket det ikke. Satt da på Ubuntu 8.10. Nå bruker jeg Netcom sitt modem, og dette fungerer knirkefritt. Men så har jeg også byttet til Ubuntu 9.04, om dette skulle ha noe å si.

 

Skal vel også nevnes at jeg leste et sted at "Telenor sine offisielt ikke støttet linux, og at de heller ikke hadde noen planer om å lage støtte med det første" tho' har hørt om flere som har fått det til å virke på egenhånd. Spørs bare hvor mye du vil styre med. :)

Lenke til kommentar

Jeg har benyttet USB-modemet, fungerte fint. Litt trøbbel under 8.10, men det har mer med stabiliteten på driveren å gjøre, fullfrys på hele maskinen i blant (bedre nu). Under 9.04, med nye drivere fungerte det greit uten noen tilfeller av fullfrys. Let etter HSOConnect (Pharscape); man må benytte et lite python-GUI fremfor NetworkManager (burde funke m/NetworkManager i 9.04, i alle fall m/litt hacking, helt sikkert uten i 9.10), men det kan man overleve. Fordel med dette fremfor NM er at man ser båndbreddebruk og hvilket nett man er på (UMTS, Edge...). Ulempe er at det ikke er en del av NM ;-)

 

Som sagt, funker, men uten at jeg har brukt det alt for mye vil jeg ikke akkurat kalle det rock solid, but it's getting there - siste driver fungerte fint for meg. Er dog så heldig at jeg har en flunkende ny Lenovo X200, så jeg nappet ut SIM-kortet av USB-pluggen og stappet det rett i laptoppen - uendelig mye mer behagelig :D

...om du har laptop m/PCMCIA kan det være en idé å ringe Telenor kundeservice og spørre pent om å få et slikt kort - PCMCIA-kortet er svært godt støttet, fungerer ut av boksen med NetworkManager (og har gjort det lenge), og kortet kan stå i hele tiden (nesten like hendig som integrert SIM-kort-leser, grådig mye hendigere enn USB-plugg).

Lenke til kommentar
Jeg har benyttet USB-modemet, fungerte fint. Litt trøbbel under 8.10, men det har mer med stabiliteten på driveren å gjøre, fullfrys på hele maskinen i blant (bedre nu). Under 9.04, med nye drivere fungerte det greit uten noen tilfeller av fullfrys. Let etter HSOConnect (Pharscape); man må benytte et lite python-GUI fremfor NetworkManager (burde funke m/NetworkManager i 9.04, i alle fall m/litt hacking, helt sikkert uten i 9.10), men det kan man overleve. Fordel med dette fremfor NM er at man ser båndbreddebruk og hvilket nett man er på (UMTS, Edge...). Ulempe er at det ikke er en del av NM ;-)

 

Som sagt, funker, men uten at jeg har brukt det alt for mye vil jeg ikke akkurat kalle det rock solid, but it's getting there - siste driver fungerte fint for meg. Er dog så heldig at jeg har en flunkende ny Lenovo X200, så jeg nappet ut SIM-kortet av USB-pluggen og stappet det rett i laptoppen - uendelig mye mer behagelig :D

...om du har laptop m/PCMCIA kan det være en idé å ringe Telenor kundeservice og spørre pent om å få et slikt kort - PCMCIA-kortet er svært godt støttet, fungerer ut av boksen med NetworkManager (og har gjort det lenge), og kortet kan stå i hele tiden (nesten like hendig som integrert SIM-kort-leser, grådig mye hendigere enn USB-plugg).

 

jeg forsøkte å bruke telenor sitt usb-modem i 9.04 uten hell. prøvde meg på å installere noen av de driverene som var nevnt på telenors side. visste ikke om dette python-grensesnittet du snakker om da.

 

3g via telefon derimot funker flott.

Lenke til kommentar
Jeg har benyttet USB-modemet, fungerte fint. Litt trøbbel under 8.10, men det har mer med stabiliteten på driveren å gjøre, fullfrys på hele maskinen i blant (bedre nu). Under 9.04, med nye drivere fungerte det greit uten noen tilfeller av fullfrys. Let etter HSOConnect (Pharscape); man må benytte et lite python-GUI fremfor NetworkManager (burde funke m/NetworkManager i 9.04, i alle fall m/litt hacking, helt sikkert uten i 9.10), men det kan man overleve. Fordel med dette fremfor NM er at man ser båndbreddebruk og hvilket nett man er på (UMTS, Edge...). Ulempe er at det ikke er en del av NM ;-)

 

Som sagt, funker, men uten at jeg har brukt det alt for mye vil jeg ikke akkurat kalle det rock solid, but it's getting there - siste driver fungerte fint for meg. Er dog så heldig at jeg har en flunkende ny Lenovo X200, så jeg nappet ut SIM-kortet av USB-pluggen og stappet det rett i laptoppen - uendelig mye mer behagelig :D

...om du har laptop m/PCMCIA kan det være en idé å ringe Telenor kundeservice og spørre pent om å få et slikt kort - PCMCIA-kortet er svært godt støttet, fungerer ut av boksen med NetworkManager (og har gjort det lenge), og kortet kan stå i hele tiden (nesten like hendig som integrert SIM-kort-leser, grådig mye hendigere enn USB-plugg).

 

jeg forsøkte å bruke telenor sitt usb-modem i 9.04 uten hell. prøvde meg på å installere noen av de driverene som var nevnt på telenors side. visste ikke om dette python-grensesnittet du snakker om da.

 

3g via telefon derimot funker flott.

 

Enda viktigere enn dette GUI'et er vel driveren og udev-reglene (ozerocdoff-ting) - om det settes opp rett skal NM i 9.04 fungere, det finnes flere som har fått dette i orden (ICON 255). Det skal uansett ikke være voldsomt vanskelig å sette opp dette, men pharscape-sidene er ikke så fantastisk oversiktlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...