Gå til innhold

Raid? Og hvilken HD?


R2D2

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg er i sluttfasen av å sette sammen ny PC, og det dukker selvfølgelig opp spørsmål som jeg gjerne kunne tenke meg hjelp til.

 

PC består foreløpig av følgende:

HK - Gigabyte SINXP

P4-2,4 533

2x512 MB TwinMos m/winbond (PC3200)

Gigabyte Maya Raedon 9700 Pro

Plextor brenner

NEC DVD-ROM

Chiefteck alu.kab m/360W

 

Greia er nå at jeg vurderer RAID siden HK har integrert kontroller for dette (støtter 0, 1, 0+1). Det jeg er mest på jakt etter er sikkerhet, så derfor er det RAID 1 (evt. 0+1) som er akutelt.

 

Er det spesielt mye å hente på RAID 0+1 kontra 1? Da tenker jeg ikke på finurlige målinger, men i praktisk bruk?

 

Har jeg forstått det riktig at dersom én disk ryker i RAID 1, så er det bare å erstatte denne med en ny disk så er man oppe og gå igjen?

 

Og er det noen disker som egner seg bedre enne andre i RAID oppsett? Antar at jeg vil havne på 120GB i størrelse, mener det skal holde en stund framover.

 

Håper noen har anledning til å gi meg noen innspill. :)

 

Ha en fin dag :wink:

 

mvh

Poul

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

raid 1 speiler data på 2 disker, mao. om en disk ryker, så har du "kopi" på en annen disk(halvparten av total diskplass blir brukt). Raid 0 striper data, gir mao. bedre ytelse (total diskplass tilgjengelig). Raid 0+1 krever mao. min. 4 disker (2 for raid0 + 2 for raid1(speiling av raid0-stripesettet)).

 

Du får:

 

raid1: dobbelt sett med data (redundans) ingen ytelsespluss

raid0: ytelsespluss og mer diskplass, men ryker 1 disk, så ryker alle dataene

raid0+1: dobbelt sett med raske disker, halve diskplassen av 4 disker i bruk men god feiltoleranse. Dette er en av de dyreste RAID løsningene.

 

sof:)

Lenke til kommentar
raid 1 speiler data på 2 disker, mao. om en disk ryker, så har du "kopi" på en annen disk(halvparten av total diskplass blir brukt). Raid 0 striper data, gir mao. bedre ytelse (total diskplass tilgjengelig). Raid 0+1 krever mao. min. 4 disker (2 for raid0 + 2 for raid1(speiling av raid0-stripesettet)).

 

Du får:

 

raid1: dobbelt sett med data (redundans) ingen ytelsespluss

raid0: ytelsespluss og mer diskplass, men ryker 1 disk, så ryker alle dataene

raid0+1: dobbelt sett med raske disker, halve diskplassen av 4 disker i bruk men god feiltoleranse. Dette er en av de dyreste RAID løsningene.

 

sof:)

 

Takk for svar.

 

Dette er vel i tråd med det jeg trodde i utgangspunktet.

 

Men ytelsesforbedringen i raid 0, er den merkbar i vanlig bruk? Vil det f.eks. lønne seg å benytte 4 stk. 80GB disker i raid 0+1 framfor 2 stk. 160 GB disker i raid 1?

 

Poul

- som håper å bli klokere på dette etterhvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...