Gå til innhold

program for å hjelpe under OC


Anbefalte innlegg

hei!

 

har tenkt på dette med overklokking av både prosessor og skjermkort, og kommet fram til at jeg vil prøve meg på det.

 

er helt ny når det kommer til overklokking, men har lest/skal lese meg fram til hvordan osv.

 

det jeg lurer på er om noen kan gi meg en fullstendig liste over div programmer jeg vil ha nytte av. har hørt om noe som heter rivatuner for overklokking av skjermkort så den er vel grei??

 

Det jeg trenger er programmer til å sjekke frekvens og V-core, temperatur, stabilitetstesting under full last.

 

noen hjelpende ideer?? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruk OCCT som stresstester, 3DMark som stabilitetstester, Speedfan som temperatur-, spenning- og vifte-overvåker og Rivatuner som GPU-klokker. :)

 

Prosessor, minne, hovedkort o.l fikser du i BIOS. ;)

 

 

hva med Everest istedet for speedfan?? hva er best?? eller CoreTemp???

Lenke til kommentar
Bruk OCCT som stresstester, 3DMark som stabilitetstester, Speedfan som temperatur-, spenning- og vifte-overvåker og Rivatuner som GPU-klokker. :)

 

Prosessor, minne, hovedkort o.l fikser du i BIOS. ;)

 

 

hva med Everest istedet for speedfan?? hva er best?? eller CoreTemp???

 

Jeg synes everest er bedre men den må man betale for. Jeg har kjøpte det og er meget fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Hold deg til hw-monitor, core temp eventuelt real temp.(kommer ann på prosessor)

 

Til stabilitests testing vil jeg annbefale et helt vanlig spill, kanskje et litt heftig et.

Og for all del, håper du har cpukjøler som ikke er stock.

 

 

har nok stock kjøler :ermm:

 

cpu-en jeg har er E8400

skjermkortet er GTX 260

HK er P5N-D

 

har sett at det skal være mulig og klokke cpu-en opp til ca 3.6Ghz stabilt med stock vifte

Lenke til kommentar

Med en E8400 er det real temp som gjelder.

Du klarer lett 4ghz stabilt med stock kjøler (gjorde det på en venn sin pc), men tempen kommer fort opp i 80*c under spilling.

Hvis du setter volt til 1.3 på hk, stiller fsb til 400 og setter minne mhz ned igjen, så er jeg ganske sikker på at du vil ha 3,6ghz stabilt. :yes: Etter dette kan du teste litt med å sette nb volt, og kanskje vcore ned.

 

Tips: bare still på en ting av gangen hvis du har fått en stabil overklokk. (det er slik jeg liker å klokke, ta litt godt i med volt her og der, så når det er stabilt, stille ned volten så mye jeg kan, helt til det blir ustabilt.)

 

Det er å greit å kunne resette bios før du i det hele tatt begyner. På noen hk blir dette gjort automatisk, andre må du trykke på en knapp, eller du må på flytte en jumper.

Lenke til kommentar
Med en E8400 er det real temp som gjelder.

Du klarer lett 4ghz stabilt med stock kjøler (gjorde det på en venn sin pc), men tempen kommer fort opp i 80*c under spilling.

Hvis du setter volt til 1.3 på hk, stiller fsb til 400 og setter minne mhz ned igjen, så er jeg ganske sikker på at du vil ha 3,6ghz stabilt. :yes: Etter dette kan du teste litt med å sette nb volt, og kanskje vcore ned.

 

Tips: bare still på en ting av gangen hvis du har fått en stabil overklokk. (det er slik jeg liker å klokke, ta litt godt i med volt her og der, så når det er stabilt, stille ned volten så mye jeg kan, helt til det blir ustabilt.)

 

Det er å greit å kunne resette bios før du i det hele tatt begyner. På noen hk blir dette gjort automatisk, andre må du trykke på en knapp, eller du må på flytte en jumper.

 

 

takk for svar :D skal se hva jeg får til, skal prøve meg forsiktig fram..pc-en er ganske ny så :roll:

Lenke til kommentar
Med en E8400 er det real temp som gjelder.

Du klarer lett 4ghz stabilt med stock kjøler (gjorde det på en venn sin pc), men tempen kommer fort opp i 80*c under spilling.

Hvis du setter volt til 1.3 på hk, stiller fsb til 400 og setter minne mhz ned igjen, så er jeg ganske sikker på at du vil ha 3,6ghz stabilt. :yes: Etter dette kan du teste litt med å sette nb volt, og kanskje vcore ned.

 

Tips: bare still på en ting av gangen hvis du har fått en stabil overklokk. (det er slik jeg liker å klokke, ta litt godt i med volt her og der, så når det er stabilt, stille ned volten så mye jeg kan, helt til det blir ustabilt.)

 

Det er å greit å kunne resette bios før du i det hele tatt begyner. På noen hk blir dette gjort automatisk, andre må du trykke på en knapp, eller du må på flytte en jumper.

 

 

takk for svar :D skal se hva jeg får til, skal prøve meg forsiktig fram..pc-en er ganske ny så :roll:

 

så en youtube video av en med samme prosessor og HK som meg, han klokket den til 3.6Ghz. hva skjer om jeg gjør akkurat det samme?? kan jeg risikere å ødelegge noe eller få BSOD eller lignende???

 

(er helt noob når det gjelder OC)

Lenke til kommentar

Du risikerer å få bluescreen ja, men det er vel ikke farlig? :p

 

finn ut hvordan du resetter bios på hovedkortet ditt (google eller manualen) så er det bare å prøve seg fram. Men ikke still på "pci mhz", det er det eneste jeg kan komme på som kan være farlig.. eller sette volten til noe sinnsvakt høyt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...