Gå til innhold

Fokustips - hvordan sette fokus riktig i forskjellige situasjoner?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har litt problemer med å få skarpe bilder, og mener dette har noe med min dårlige teknikk å gjøre. Jeg ser på meg selv som en habil hobbyfotograf, i den forstand at jeg har lært meg en del om det tekniske som feks. relasjonene mellom blender, lukker og iso og den slags. Derimot prøver jeg å lære meg å fange gode motiver, noe jeg sliter mer med. Men det er ikke poenget med denne tråden, jeg trenger litt hjelp med å lære meg å fokusere mer riktig, da jeg som sagt ofte får uskarpe bilder.

 

Er det noen som kan gi meg noen tips her, eller dele med meg hvordan du gjør det i forskjellige settinger? Jeg skal prøve å oppdatere denne tråden fortløpende ettersom det kommer inn tips.

 

Dette ble kanskje litt dårlig formulert, men poenget er å få til en tråd hvor alle kan dele tips og "tricks" ang. fokusbiten bak det å ta et bilde.

 

Håper det kommer mange innspill.

 

På forhånd takk =)

 

FokusTips:

 

* Tar man bilder av personer, fokuser på øynene. Det fører til at bildet oppleves skarpere - shakudu.

* Bruk senterpunktet (red. amn. dette er ofte det mest presise fokuspunktet), bruk single focus i stedet for følgefokus - fototim

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg handler dette ofte mye om selv å ta kontroll over fokus.

 

Bruker veldig mye senterpunktet, og Single Focus, og bruker følgende teknikk:

 

1. Retter senterpunktet mot motivet,

2. Lar autofokusen gjøre jobben sin

3. Når AF har låst, komponerer jeg bildet.(

 

Teknikken blir ofte kalt "Fokuser først, så komponer".

 

Ellers så er ofte Single Focus mer nøyaktig enn følgefokus.

I hvert fall på mitt kamera, med Single Focus nekter det å fyre før fokus virkelig har låst, mens med følgefokus fyrer det uansett.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Om du tar et bilde på 50mm med et 70mm objektiv, så kan du fokusere på 70mm og gå tilbake til 50mm. Da vil du få mer nøyaktig fokus, og fokus vil være på samme plass på 70mm som 50mm.
På noen objektiver funger dette, på de fleste ikke. Fordi de varierer fokus når du zoomer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...