Gå til innhold

Intel HTPC trenger tips og info!


Anbefalte innlegg

Hva trengs av hardware (det jeg har sett for meg..)

o Kabinett - Chieftec HM-02B

o PSU- Har fra før: Mist 500 watt

o Hovedkort - Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (Rev 1.0)

o Minne - Kingston HyperX DDR2-800 4 GB (2x2048)

o CPU - Intel Core 2 Duo E8500

o Cpu kjøler - Scythe Ninja Mini

o Hdd - 2 stk Western Digital Caviar GP 1 TB

o Tv-kort??

 

Tror jeg dropper:

o Blueray spiller/brenner - LG GGW-H20L

o Lydtkort - Asus Xonar HDAV1.3

 

Handlevognen så langt.

 

Skal brukes til Blueray, hd materielle...

• Film (avi, mpeg osv, samt dvd + blueray)

• Serier

• Musikk

• TV (canal digital, digital kabel)

• Bilder

• Youtube og lignende.

 

Lagre alt av bilder, musikk, film osv på denne. (en fil server med andre ord..)

 

Må være stille, god lyd (Surround). Rask og stabil. Se fin ut.

 

Programmer:

o Windows 7 / Vista

o Mediaportal eller Windows Mediasenter

o Internett explorer + opera

o Powerdvd?

o Vlc

o Winamp

o Ccleaner

o Spybot

o Magicdisc

o Winrar

 

Spørsmålene:

1. Intel eller amd? (har så langt landet på intel, men ser mange går for amd.)

2. Hardisk type? (bråker de jeg har valgt, dumt med 2 stk?)

3. Lydkort? Trenger jeg et? hvorfor/hvorfor ikke? (vet det er lydkort på hk..)

4. Skjermkort? bør jeg ha et? eller kan jeg fint droppe?

5. Tv-kort - trenger vell et for å få sett tv via mediasenterprogramvaren?

6. Lyd via HDMI, dette hadde vært kjekt, får jeg det via hovedkortet jeg har valgt?

7. Mangler jeg noe, noe jeg bør endre på? Andre tips?

Endret av danif49
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålene:

1. Intel eller amd? (har så langt landet på intel, men ser mange går for amd.)

AMD er litt rimeligere ved samme ytelse. AMD er mer oppgraderingsvennlig (Intel har skiftet sokkel). AMD ble foretrukket tidligere pga. bedre hovedkort. Nvidia geforce 9xxx hovedkortetene har endret dette.

 

2. Hardisk type? (bråker de jeg har valgt, dumt med 2 stk?)

Hardisk typen du har valgt er av de mest stillegående (Western Digital Green Power).

To hardisker bråker mer enn dobbelt så mye som en pga. vibrasjoner.

Du kan motvirke dette med å "henge" opp hardiskene.

 

3. Lydkort? Trenger jeg et? hvorfor/hvorfor ikke? (vet det er lydkort på hk..)

Hvis du har ekstern digital forsterker gjør denne D/A konverteringen, og du vil dermed ikke få nytte av et eksternt lydkort. Men ingen integrerte lydkort støtter Dolby TrueHD. (Du kan få dette med Asus Xonar HDAV 1.3, men kun i kombinasjon med PowerDVD).

 

4. Skjermkort? bør jeg ha et? eller kan jeg fint droppe?

Det integrerte geforce 9400 skjermkortet er kraftig nok til film. Et ekstra skjermkort vil skape mer varme.

 

 

5. Tv-kort - trenger vell et for å få sett tv via mediasenterprogramvaren?

Det kommer ann på hvilke tvsignaler du har.

 

6. Lyd via HDMI, dette hadde vært kjekt, får jeg det via hovedkortet jeg har valgt?

Ja, dette hovedkortet støtter 7.1 lyd over hdmi.

 

7. Mangler jeg noe, noe jeg bør endre på? Andre tips?

Jeg mener Antec Fusion Remote kabinettene er bedre pga. den geniale luftflyten i disse kabinettene. 2 stk 120 mm kabinettvifter blåser direkte på CPU, så du trenger ikke CPU kjøler med vifte.

Om andre kabinetter er penere skal jeg ikke uttale meg om.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Q1. Intel eller amd? (har så langt landet på intel, men ser mange går for amd.)

A1. Til ditt bruksområde ville jeg valgt AMD. AMD 780G eller AMD 790GX er uber hovedkort til HTPC oppsett.

 

Q2. Hardisk type? (bråker de jeg har valgt, dumt med 2 stk?)

A2. Usikker på støynivået til WD. Dog er Samsung Spinpoint F1 serien populær blandt HTPC oppsett, og skal være rask og støysvak. Når det gjelder antall harddisker, så vil ikke en bråke mer eller mindre en to, tre, fire eller fem.

 

Q3. Lydkort? Trenger jeg et? hvorfor/hvorfor ikke? (vet det er lydkort på hk..)

A3. Skal du koble til souroundanlegg e.l. ville jeg kraftig vurdert et godt lydkort. Skal du kun bruke enkle høytalere, som høytaleren til TVen er det nok med det integrerte lydkortet.

 

Q4. Skjermkort? bør jeg ha et? eller kan jeg fint droppe?

A4. 780G og 790GX hovedkortene har integrert skjermkort som holder i lange baner. Går du for et annet oppsett, ville jeg kraftig vurdert et ekstra skjermkort. Best til HTPC er AMD/ATI skjermkort.

 

Q5. Tv-kort - trenger vell et for å få sett tv via mediasenterprogramvaren?

A5. Du trengetr Tv-kort for å kunne se tv via mediasenter ja. Bare husk å kjøpe riktig Tv-kort, avhengig av hva slags type du bruker. Eksempel bakkenettet, parabol o.s.v.

 

Q6. Lyd via HDMI, dette hadde vært kjekt, får jeg det via hovedkortet jeg har valgt?

A6. Ja!

 

Q7. Mangler jeg noe, noe jeg bør endre på? Andre tips?

A7. Ja, muligens noen få forandringer.

Du kan ellers se eksempel på vedlagt bilde...

Lenke til kommentar
Q1. Intel eller amd? (har så langt landet på intel, men ser mange går for amd.)

A1. Til ditt bruksområde ville jeg valgt AMD. AMD 780G eller AMD 790GX er uber hovedkort til HTPC oppsett.

.....

 

Totalt sett, hva gjør det systemet du anbefaler bedre?

Støy? ytelse?

Lenke til kommentar

 

Har nå oppdatert min vogn :)

Nexus 120mm Real Silent , bråker de i kabinettet ?

 

Ellers i havn slik jeg har det nå ?

 

Hva med en quad cpu?

 

Kabinettviftene i kabinettet bråker mer enn Nexus viftene :)

Quad Core vil gi deg høyere ytelse hvis du skal kode/rippe filmer selv, men det tilfører mer varme (95W kontra 65W).

Så det er en avveining i forhold til hva du har tenkt å bruke denne pcen til.

 

Q4. Skjermkort? bør jeg ha et? eller kan jeg fint droppe?

A4. 780G og 790GX hovedkortene har integrert skjermkort som holder i lange baner. Går du for et annet oppsett, ville jeg kraftig vurdert et ekstra skjermkort. Best til HTPC er AMD/ATI skjermkort.

 

Nvidia passer bedre til HTPC pga:

- Bedre 24p avspilling.

- Bedre drivere i forhold til DXVA.

- Støtte for VDPAU under linux.

 

Ellers gir Nvidia/AMD like bra bilde, og omtrent samme ytelse.

 

Q3. Lydkort? Trenger jeg et? hvorfor/hvorfor ikke? (vet det er lydkort på hk..)

A3. Skal du koble til souroundanlegg e.l. ville jeg kraftig vurdert et godt lydkort. Skal du kun bruke enkle høytalere, som høytaleren til TVen er det nok med det integrerte lydkortet.

 

Lyden overføres digitalt til forsterkeren, og forsterkeren dekoder signalet. Et "bedre lydkort" vil ikke sende et annet signal.

Lenke til kommentar
Nvidia passer bedre til HTPC pga:

- Bedre 24p avspilling.

- Bedre drivere i forhold til DXVA.

- Støtte for VDPAU under linux.

 

- Bedre 24p avspilling er BS!

- Bedre drivere er BS!

- Hva har Linux med dette å gjøre?

^^

Så godt som hver eneste test viser at ATI kortene er overlegen nVidia kortene når det gjelder video i alle formater. nVidia har de beste kortene når det gjelder spill ytelse, men må se seg slått av ATI når det gjelder video. Dessuten tar nVidia seg betalt for funksjoner som Pure Video og Badaboom, noe som ATI tilbyr helt gratis og som iflg tester virker bedre eller like bra. Fra verdens største levrandør av skjermkort, så er slik snylting av sine kunder utilgivelig.

 

Har nå de tre siste gangene kjøpt Radeon skjermkort, mer presis fra Sapphire. Dette gjorde jeg for å teste ut ATI skjermkort, grunnet jeg var fult og helt møkk lei av de elendige nVidia driverene. Har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har revet meg i håret grunnet nVidia drivere. Med Sapphire kortene har jeg ikke fått så mye som et lite hikke når det gjelder drivere.

Lenke til kommentar
- Bedre 24p avspilling er BS!

 

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i...mp;p=5&cp=4

 

24 fps Playback: Perfect on NVIDIA

 

Most movies are recorded at 24 frames per second, however most displays and graphics cards refresh the screen 60 times per second (60Hz). Enter the home theater space and you'll find a number of displays that can properly output a 24 fps signal, but with an HTPC you'll need a video card that can properly output a 24Hz signal. Support for 24 fps playback isn't necessary, but you'll find that without it wide panning shots won't be smooth as the camera moves from one point to the next. The reason is that it's impossible to evenly divide 24 frames into 60, so some frames end up being displayed more than others (the infamous 3:2 pulldown).

 

On one end of the spectrum we have Intel's G45 which absolutely does not support proper 24p playback. The G45 still does not have official support for it in the drivers and although 24 fps playback is possible in the hardware, we seriously doubt the software group will implement it (that's a dare).

 

The AMD 780G/790GX results were very choppy at times; even when they seemed smooth we experienced audio sync problems.

 

 

 

 

- Bedre drivere er BS!

 

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1127647

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....37#post16234437

 

 

- Hva har Linux med dette å gjøre?

 

XBMC for linux er for tiden det "beste mediacenteret". VDPAU avlaster CPUen 100%, og Geforce 9300/Atom spiller "killa sample" http://rapidshare.com/files/82525583/killa...a.x264.mkv.html med 10-15% CPU.

 

Så godt som hver eneste test viser at ATI kortene er overlegen nVidia kortene når det gjelder video i alle formater. nVidia har de beste kortene når det gjelder spill ytelse, men må se seg slått av ATI når det gjelder video. Dessuten tar nVidia seg betalt for funksjoner som Pure Video og Badaboom, noe som ATI tilbyr helt gratis og som iflg tester virker bedre eller like bra. Fra verdens største levrandør av skjermkort, så er slik snylting av sine kunder utilgivelig.

 

Har nå de tre siste gangene kjøpt Radeon skjermkort, mer presis fra Sapphire. Dette gjorde jeg for å teste ut ATI skjermkort, grunnet jeg var fult og helt møkk lei av de elendige nVidia driverene. Har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har revet meg i håret grunnet nVidia drivere. Med Sapphire kortene har jeg ikke fått så mye som et lite hikke når det gjelder drivere.

 

Kom gjerne med linker til testene dine.

Det jeg snakker om av driverproblemer er UVD/DXVA støtte, som virker annenhver gang.

 

 

As for the chipsets we looked at today, it is difficult to declare a true winner at this time, especially given the fact that the new NVIDIA chipsets are launching shortly. However, if we had to choose one chipset for primary HTPC usage, it would be the NVIDIA GeForce 8200. The GF8200 offers 8-channel LPCM output, no hassle 1080P/24 fps playback capabilities, modest pricing, and a relatively low power envelope when paired with an appropriate processor such as the Phenom X3 8750 or Phenom X4 9350e.

 

This is a difficult decision as the AMD 780G is a better balanced chipset offering improved casual gaming performance, equal video quality, similiar power requirements, greater availability, and better pricing. The performance of certain 780G motherboards can equal or nearly match those of the 790GX with some creative mGPU overclocking, and most models come in a space saving uATX form factor. Also, depending on the motherboard, DVI-D dual-link is supported with resolutions going to 2560x1600, something the GF8200 and G45 do not support.

 

The drawback for us is the lack of multi-channel LPCM HDMI audio output and not so great 1080P/24 fps playback capabilities. If these items are not important to you, then the 780G would probably be at the top of our list. Of course, these problems can be solved with an inexpensive HD 4550 or HD 4670 video card but that completely throws off the price advantage over the Intel platform; however, you end up with a significantly improved platform offering balanced performance for the HTPC, casual gamer, or SOHO user.

 

That leaves the Intel G45. If you are an Intel fan, this is your only real IGP choice... for the next few days at least. The G45 is acceptable for an HTPC platform as it offers excellent video quality and 8-channel LPCM output. However, we have no idea if implementation of 1080P/24 fps support will occur. Speaking of driver quality and features, this is one area where Intel is behind AMD and NVIDIA. In addition, platform cost is a problem when looking at the mid to lower range processor market compared to AMD. This is something we will look at shortly as it pertains to the IGP market.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...