Gå til innhold

"Vet" vi at døden er slutten?


Anbefalte innlegg

Det eneste vi vet, er at vi ikke vet noe mer enn nettopp dét. Likevel snakker man ofte om at man "vet" ting, fordi det er veldig, veldig sikkert. Man kan altså med full rett påstå at man ikke vet hva som skjer etter døden. Det som irriterer meg er at utdannede og oppegående mennesker støtt og stadig påstår at "vi vet ikke hva som skjer når vi dør", når det faktisk er VELDIG MYE som tyder på at bevisstheten forsvinner, mens det er INGENTING som tyder på det motsatte. Er det dødsfrykten som spiller ellers oppegående folk et puss her?

 

For vi "vet" da vel for pokkern at døden er slutten dersom vi "vet" at nissen ikke finnes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det eneste vi vet, er at vi ikke vet noe mer enn nettopp dét. Likevel snakker man ofte om at man "vet" ting, fordi det er veldig, veldig sikkert. Man kan altså med full rett påstå at man ikke vet hva som skjer etter døden. Det som irriterer meg er at utdannede og oppegående mennesker støtt og stadig påstår at "vi vet ikke hva som skjer når vi dør", når det faktisk er VELDIG MYE som tyder på at bevisstheten forsvinner, mens det er INGENTING som tyder på det motsatte. Er det dødsfrykten som spiller ellers oppegående folk et puss her?

 

For vi "vet" da vel for pokkern at døden er slutten dersom vi "vet" at nissen ikke finnes?

Det som er skipt er at det er ingen har muligheten til å komme tilbake og fortelle oss at det er slutten.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at julenissen ikke finnes. Men når jeg tenker på at døden er slutten, så mener jeg slutten for megselv. Altså slutten for perrern i den familien han bor i. De vil jo ikke se meg igjen, det er min siste tid som perrern sammen med dem hvis du skjønner.

 

Og med tanke på reinkarnasjon, så er jeg fortsatt ikke perrern, hvis jeg er en mygg som sitter på dem hvis du skjønner hva jeg skal fram til?

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Det som er skipt er at det er ingen har muligheten til å komme tilbake og fortelle oss at det er slutten.

 

Skipt? :p

 

Vi har ingen til å fortelle oss at julenissen ikke finnes heller .

 

Vel, julenissen er funnet opp av mennesket. Det er ikke døden.

Vi vet ikke om det ikke finnes menneskeetende bananer i Amazonas heller.

 

 

Hva som skjer etter døden er vel en av de få tingene vi aldri vil kunne få vite med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at julenissen ikke finnes. Men når jeg tenker på at døden er slutten, så mener jeg slutten for megselv. Altså slutten for perrern i den familien han bor i. De vil jo ikke se meg igjen, det er min siste tid som perrern sammen med dem hvis du skjønner.

 

Og med tanke på reinkarnasjon, så er jeg fortsatt ikke perrern, hvis jeg er en mygg som sitter på dem hvis du skjønner hva jeg skal fram til?

 

Spørsmålet er om bevisstheten til perrern og myggen er den samme. Ingenting tyder på det. Derfor sammenligningen med julenissen. Selv om du ikke har sagt at han ikke finnes, antar du at han ikke gjør det. Faktisk latterliggjør du troen på julenissen.

 

Vel, julenissen er funnet opp av mennesket. Det er ikke døden.

 

Julenissen finnes ikke, ergo finnes han ikke? Eller hva er det du prøver å si?

 

Så hvis noen kler seg ut som Gud, vet vi at han ikke eksisterer i virkeligheten?

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at julenissen ikke finnes. Men når jeg tenker på at døden er slutten, så mener jeg slutten for megselv. Altså slutten for perrern i den familien han bor i. De vil jo ikke se meg igjen, det er min siste tid som perrern sammen med dem hvis du skjønner.

 

Og med tanke på reinkarnasjon, så er jeg fortsatt ikke perrern, hvis jeg er en mygg som sitter på dem hvis du skjønner hva jeg skal fram til?

 

Spørsmålet er om bevisstheten til perrern og myggen er den samme. Ingenting tyder på det. Derfor sammenligningen med julenissen. Selv om du ikke har sagt at han ikke finnes, antar du at han ikke gjør det. Faktisk latterliggjør du troen på julenissen.

 

Når det kommer til om bevisstheten til perrern og myggen er det samme det vet jeg ikke. men jeg vet at når jeg er død, så har jeg ingen måte til å prate og være i sammen med familien min som den fysiske formen av perrern, for den er jo død. og for familien min så er det jo den som er perrern.

Lenke til kommentar
Vel, julenissen er funnet opp av mennesket. Det er ikke døden.

 

Julenissen finnes ikke, ergo finnes han ikke? Eller hva er det du prøver å si?

 

Så hvis noen kler seg ut som Gud, vet vi at han ikke eksisterer i virkeligheten?

 

Poenget var vel at sammenlikningen blir litt feil.

Du sammenlikner en sikker viten om hva som skjer etter døden, med en tro.

 

Julenissen er vel i utgangspunktet en folketro. (Og nei, vi kan jo aldri vite med 100% sikkerhet at det ikke finnes en sjegget røkledd nisse på nordpolen en plass.)

Det at vi dør er et fakta.

Hva som skjer etter vi dør er vel et fakta vi enda ikke vet. Selv om det er gjort en del antagelser basert på erfaringer fra folk som har vært klinisk døde, men har kommet til live igjen.

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter, at døden er slutten er for meg et faktum som jeg anser som like sikkert som at julenissen, tannfeen og gud ikke finnes.

 

Når en levende ting dør er det ikke observert noen form for overføring av orden/bevisthet til omgivelsne, derfor anser jeg gjenfødelse som umulig. Om bevistheten, sjelen, "jeg"et eller hva en vil kalle det hadde forlatt kroppen, så må det være mulig å observere det fysisk i form av de 4 typer vekselvirkning som foregår her i universet.

 

Jeg har selv erfaring i "de dødes verden", og det har alle de andre her på forumet også. Nemlig 13.7 milliarder år med intet før vi ble født. Jeg var ikke bevist i de 13.7 milliarder årene før jeg ble født, og da er det relativt rimelig å anta at det er like lite etterpå også.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Jeg var ikke bevist i de 13.7 milliarder årene før jeg ble født, og da er det relativt rimelig å anta at det er like lite etterpå også.

 

Hvis du var død før du ble født - er ikke det faktisk et bevis for at liv etter døden er mulig?

 

For vi "vet" da vel for pokkern at døden er slutten dersom vi "vet" at nissen ikke finnes?

Slutten på hva?

 

Consciousness.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Consciousness.

La oss ignorere det faktum at det er stor uenighet rundt definisjonen av døden (opphøring av bevissthet er én av dem, med tilhørende problemer). Hva er så bevissthet?

 

For å vite når døden inntreffer — når bevisstheten opphører — må vi vite, eller i det minste komme til enighet rundt hva bevissthet er.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Hvis du var død før du ble født - er ikke det faktisk et bevis for at liv etter døden er mulig?

 

Rett og slett en tankevekker for meg den der :hmm:

 

Å gi folk tankevekkere er noe av det beste som finnes :)

 

Det skal legges til at jeg på ingen måte mener at tankevekkeren er et argument for at bevisstheten fortsetter å eksistere etter døden. Den viser ikke noe annet enn at bevisstheter kan oppstå. Jeg ser på det slik at mennesket er en prosess, og bevisstheten styrer deler av denne prosessen. Jeg er av den oppfatning at alle bevisstheter er distinkte. Det kan ikke argumenteres for at bevisstheten din har styrt et annet menneske tidligere. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at bevisstheten kun eksisterer i øyeblikket, og at det dermed var en annen bevissthet som styrte deg i fortiden. Alt bevisstheten din i dag har til felles med den tidligere bevisstheten, er at mange av minnene er overført fra fortid til nåtid. Altså var du en annen person tidligere, men en del av den samme prosessen som du nå tar del i.

 

ren semantikk.

 

Pragmatikk.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar

Bevissthet finnes jo i alle skapninger i mindre eller større grad, ellers hadde det ikke eksistert. For alt eksisterer jo for å eksistere. Rent biologisk sett veit vi jo ingenting enda, men ser for meg at alt er mulig her i verden, også liv etter døden. Stiller meg dog helt nøytral til det. Som trådstarter sa så fint, eneste vi veit er at vi ikke veit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...