Gå til innhold

Hjelp meg å tune gitaren min!


Hamnli2

Anbefalte innlegg

Mornings!

 

Jeg får faen ikke til å stemme gitaren min i noe som helst annet en drop-d og standard e! Jeg vil prøve å tune gitaren min sånn:

 

D#

A#

F#

C#

G#

D#

 

for å spille little wing, men tunern min er ikke enig med meg. For å få dette skal jeg altså bare tune ned et halvt steg, ikke mye skruing altså. Men det er altså ikke dette som dukker opp på tunern min når jeg gjør det :( Hva er det jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags tuner har du a?

 

Den tuninga er en halv tone ned på alle strengen, drop d tune er jo en tone for lang ned på nedeste strengen hvis du skal bare en halvtone ned.

 

Det kan hende at du må stille på tunern, set etter en knap som heter flat eller noe. Så skal du se det står en b, det er en halvtone lengre ned enn normalt, hvis det er 2 bb'er så er det en hel tone lengre enn normalt.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Hva slags tuner har du a?

Den tuninga er en halv tone ned på alle strengen, drop d tune er jo en tone for lang ned på nedeste strengen hvis du skal bare en halvtone ned.

 

Det kan hende at du må stille på tunern, se etter en knap som heter flat eller noe. Så skal du se det står en b, det er en halvtone lengre ned enn normalt, hvis det er 2 bb'er så er det en hel tone lengre enn normalt.

 

Ja, men denne tuningen er altså en halv tone end fra standard e, ikke sant?

Jeg har en tuner med display som hører hva du spiller og viser deg hva lyden heter. Men skal jeg da tune gitaren til E minus en halv, så det blir

eb

ab

db

gb

hb

eb

??

Lenke til kommentar

Jammen da kjønner jeg. da gjør du det riktig, det er bare at den viser ikke hvilke tone du tuner til, den viser hvor mange toner du er unna standard tuninga, så du gjør det riktig. b = en halvone ned.

 

Så hvis det for eks står ebb, så er det en d

 

Og h er b på norsk, eller så var det omvendt o.o.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Jammen da kjønner jeg. da gjør du det riktig, det er bare at den viser ikke hvilke tone du tuner til, den viser hvor mange toner du er unna standard tuninga, så du gjør det riktig. b = en halvone ned.

 

Så hvis det for eks står ebb, så er det en d

 

Og h er b på norsk, eller så var det omvendt o.o.

 

B er engelsk :p

 

Vel, nå høres det rett ut, men tuneren viser:

 

Eb

G#

C#

F#

Bb

Eb

 

Og det var vel

 

D#

A#

F#

C#

G#

D#

 

jeg skulle ha.... Jeg er så forvirra nå :S

Lenke til kommentar

Hvis du skal stemme gitaren som vanlig, bare en halv tone ned på alle strengene, så har du stemt riktig slik tuneren din virker.

 

Husk at alle halvtoner kan ha to navn, det vil si at for eksempel tonen Ess (Eb) og Diss (D#) klinger likt.

 

Tenk på et piano, det har bare en "tast" for denne tonen, og den er altså lik på et temperert instrument.

Lenke til kommentar

Det du også kan gjøre for å sjekke om du har stemt riktig å først stemme e'n riktig. også hører slår du på 5 bånd, og hører om den høres riktig ut som a strengen, også fortsetter du oppover. Men når du kommer til strengen under b strengen så må du gå på bånd 4, og på b strengen går du på bånd 5 igjen.

 

Fordi at 5 bånd skal være likt som løs streng over, i allefall når det er prat om standardtune (de tunene hvor du tuner hele gitaren samme antall halvtoner ned/opp etter standard e-tune)

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Hvis du skal stemme gitaren som vanlig, bare en halv tone ned på alle strengene, så har du stemt riktig slik tuneren din virker.

 

Husk at alle halvtoner kan ha to navn, det vil si at for eksempel tonen Ess (Eb) og Diss (D#) klinger likt.

 

Tenk på et piano, det har bare en "tast" for denne tonen, og den er altså lik på et temperert instrument.

 

Ja, da ble det mer logisk!

 

 

Det du også kan gjøre for å sjekke om du har stemt riktig å først stemme e'n riktig. også hører slår du på 5 bånd, og hører om den høres riktig ut som a strengen, også fortsetter du oppover. Men når du kommer til strengen under b strengen så må du gå på bånd 4, og på b strengen går du på bånd 5 igjen.

 

Fordi at 5 bånd skal være likt som løs streng over, i allefall når det er prat om standardtune (de tunene hvor du tuner hele gitaren samme antall halvtoner ned/opp etter standard e-tune)

 

Ja som sagt så høres det riktig ut. Tror CastorFiber fant ut av det for meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...