Gå til innhold

Hendige objektiver til Nikon D80?


Anbefalte innlegg

Min far kjøpte seg d80 rett før jul. Med i denne pakken fulgte det med et:

AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6G VR objektiv.

 

Ingen av oss i familien har noe særlig peiling rundt det med fotografering, men er ivrige på å lære!

 

Det vi savner litt er kraftigere zoom, kunne ta noen landskapsbilder osv.

Det jeg lurer på er hva våre neste investeringer burde være?

Hadde vært fint med flere råd og tips også :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med kraftigere zoom så regner jeg med at du mener mer tele.. da er spørsmålet; vil du bytte ut 18-55 med f.eks en 18-200 eller supplere med en 55-200/70-300?

Og når du sier landskapsbilder så er vel det mest vanlige å bruke vidvinkel til det.. eller hvilke typer landskapsbilder har du tenkt?

Lenke til kommentar
Med kraftigere zoom så regner jeg med at du mener mer tele.. da er spørsmålet; vil du bytte ut 18-55 med f.eks en 18-200 eller supplere med en 55-200/70-300?

Og når du sier landskapsbilder så er vel det mest vanlige å bruke vidvinkel til det.. eller hvilke typer landskapsbilder har du tenkt?

 

Kan med en gang si at jeg/vi er helt blanke :!: Som jeg ser spørsmålet så er det om jeg vil bytte ut eksisterende objektiv med et nytt som fungerer til alt? Eller kjøpe et nytt som jeg bruker i tillegg? Da er det sist nevnte som stemmer. Det vi har tenkt er å bruke det "vanlige" objektivet til vanlige bilder. Bursdager, innendørs ol. Mens telelinsa vil vi bruke på hytta, ta bilder i naturen, fjell, fisketurer osv. Hjalp det? :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, det hjalp ikke. For vanligvis bruker man vidvinkel til landskapsbilder, og det har dere.

 

Gå for et 18-200 VR, så slipper dere å skifte objektiv noensinne igjen, og det funker til alt det der. For bursdager og innendørs er det vel uansett mye nyttigere med en ekstern blits.

 

Evt. kjøp et 55-200 VR (det er mye billigere, men dere må skifte objektiv av og til).

 

18-55 VR + 55-200 VR = 18-200 VR

Lenke til kommentar
Nei, det hjalp ikke. For vanligvis bruker man vidvinkel til landskapsbilder, og det har dere.

 

Gå for et 18-200 VR, så slipper dere å skifte objektiv noensinne igjen, og det funker til alt det der. For bursdager og innendørs er det vel uansett mye nyttigere med en ekstern blits.

 

Evt. kjøp et 55-200 VR (det er mye billigere, men dere må skifte objektiv av og til).

 

18-55 VR + 55-200 VR = 18-200 VR

 

Ok. Vil det si noe som det her?

Nikkor AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G IF-ED VR

 

Til slutt et latterlig spørsmål :blush:

Hva vil mm si? Hvordan påvirker det valget av objektiv? Er det zoomen?

Tusen takk for all hjelp i startfasen :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er akkurat det objektivet der jeg mener. Millimeter = mm.

 

Uten at jeg har lest dette, vil jeg tippe forklaringen på hvor mange mm som brukes til hva står her: <a href="https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679" target="_blank" rel="nofollow">https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Husk at hvis du kjøper Nikon 18-200 blir ditt nåværende objektiv i prinsippet unødvendig (De dekker samme område). Da er det kanskje lurere med et 55-200 VR i tillegg til det dere har isteden.

 

18mm er vidvinkel (du får et oversiktsbilde, landskapsbilde, etc.)

200 mm er tele (hvis du skal ta bilde av ting langt borte, eller fugler etc.)

 

Ta en kikk på kompendiet! Lykke til!

 

PS! Sorry for den rotete linken, det skjedde noe krøll her.

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...