Gå til innhold

Mener at alt ikke blir fult utnyttet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor kan jeg finne drivere til CPU? ( E8400 )

 

takk

Trenger ikke drivere til cpu.

Skrev det litt tidligere her.. Noen forslag på dette kan være? skal jeg ta kontakt med komplett eller er dette noe jeg kan fikse selv?

 

 

takk

Endret av vista223
Lenke til kommentar

Du har jo fått det meste av svar:

1. At HD 4850x2 på lav oppløsning og lave settings i COD 4 ikke yter markant bedre enn GTX 260. Det er først når du spiller på høy oppløsning og høye settings det kortet vil være klart bedre. Faktisk er forskjellen mellom GTX 260 og GTX 280 også realtivt liten på lav oppløsning. Desto lavere oppløsning og setting, desto høyere fps, og desto mindre forskjell mellom de ulike grafikkortene. Da blir nemlig CPU begrensende faktor.

 

2. Dine 8 GiB minne vil ikke utnyttes av særlig mange spill, så om du bare spiller vil faktisk ikke mer enn 2 - 3 GiB nyttes. Spillene er x32 programvare, og de har den begrensingen.

 

3. CF er i enkelte spill svært dårlig optimalisert, noe som kan medføre store framedrops.

 

Noe som ikke er nevnt er at vsync på ATI-kort kan gi lav ytelse, søk i forumet så finner du "kuren". Generelt kan forskjeller i måten oppsett gjøres på i GTX 260 og HD 4850x2 medføre forskjeller.

 

Det hadde ellers vært greitt å vite hva slags oppløsning og settings du spiller på.

 

200 - 250 fps i COD4 er som alt nevnt mer eller mindre utopi.

Lenke til kommentar
Du har jo fått det meste av svar:

1. At HD 4850x2 på lav oppløsning og lave settings i COD 4 ikke yter markant bedre enn GTX 260. Det er først når du spiller på høy oppløsning og høye settings det kortet vil være klart bedre. Faktisk er forskjellen mellom GTX 260 og GTX 280 også realtivt liten på lav oppløsning. Desto lavere oppløsning og setting, desto høyere fps, og desto mindre forskjell mellom de ulike grafikkortene. Da blir nemlig CPU begrensende faktor.

 

2. Dine 8 GiB minne vil ikke utnyttes av særlig mange spill, så om du bare spiller vil faktisk ikke mer enn 2 - 3 GiB nyttes. Spillene er x32 programvare, og de har den begrensingen.

 

3. CF er i enkelte spill svært dårlig optimalisert, noe som kan medføre store framedrops.

 

Noe som ikke er nevnt er at vsync på ATI-kort kan gi lav ytelse, søk i forumet så finner du "kuren". Generelt kan forskjeller i måten oppsett gjøres på i GTX 260 og HD 4850x2 medføre forskjeller.

 

Det hadde ellers vært greitt å vite hva slags oppløsning og settings du spiller på.

 

200 - 250 fps i COD4 er som alt nevnt mer eller mindre utopi.

Kjører på 1920x1200 vSynq _av_ .. Det med 200 - 250 FPS, 280 kortet klarer å dra 200 konstant.. just so u know.

 

 

-Meg=D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som nevnt over bør ditt kort være relativt overlegent til GTX280, og bør ikke ha noe problem med å være bedre enn ett 260. Mistenker at kompisen din ikke kjører samme instillinger som deg. Jeg tror problemet ditt er at du overvurderer kortet ditt litt. 1920x1200 er svært høyt.

 

I denne artikkelen bruker de kort som er en del hakk bedre enn ditt(4870x2), og med 1920x1200 ligger de på 125 FPS. GTX 260 i SLI på de samme instillingene ligger på 100 FPS. Mens ett GTX 260 alene ligger på rundt 70 FPS. Merk: De har maxet alle instillingene i spillet.

 

http://www.guru3d.com/article/core-i7-mult...rmance-review/9

 

At du forventer 200 eller mer FPS på ditt kort(med dårligere CPU enn de har brukt i testen her) virker for meg helt urealistisk. Jeg ville først og fremst prøvd å justere ned oppløsningen.

 

Her er en annen artikkel som også ender opp på rundt 125 FPS med ditt kort: http://www.elitebastards.com/cms/index.php...mp;limitstart=4

 

Edit:

Dette høres for meg fortsatt ut som en driver feil eller kompabilitets problemer. Jeg ville først og fremst stillt ned oppløsningen og se om FPS fortsatt er ustabil.

 

Kompisen du sammenligner med, har han samme opearativsystem?

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Kompisen min kjører på samme opertivsystem og han kjører på 1600xnoe :p (siden han har 22" og jeg har 24")

 

Bare forskjellen fra 1680 x 1050 (regner faktisk at det er det han har) til 1920 x 1200 er fort vekk 20 - 30 fps i COD4 (fordel 1680 x 1050)

Men han dropper ikke ned i fps i smoke. Men det gjør jeg. :S

Lenke til kommentar
Kompisen min kjører på samme opertivsystem og han kjører på 1600xnoe :p (siden han har 22" og jeg har 24")

 

Bare forskjellen fra 1680 x 1050 (regner faktisk at det er det han har) til 1920 x 1200 er fort vekk 20 - 30 fps i COD4 (fordel 1680 x 1050)

Men han dropper ikke ned i fps i smoke. Men det gjør jeg. :S

 

Faktisk så øker sannsynligheten for framdrops når oppløsningen øker. Høyere oppløsningen krever mer minne på skjermkortet (totalt). Om minnet blir fullt, noe som kan skje i scener med f.eks smoke, så får man framedrops. Nå ser jeg at du har 1 GiB versjonen av 4850x2 og jeg regner med at kompisen din har 896 MiB versjonen av GTX 260. Om han kjører 1680 x 1050 er det nok minne i massevis med 896 MiB, mens 1 GiB på så høye oppløsinger for et CF (x2) kort klart kan bli i minste laget på 1920 x 1200 i gitte situasjoner og man får framedrops.

 

Det er også en del kjente "issues" med COD4 og CrossFire. Skal være løst i nyere patcher av spillet og i ATI sine drivere.

 

Så det er faktisk logisk at du får framdrops og ikke han. Dere har omtrent samme minnemengde, men du spiller på en oppløsning som krever langt mer minne.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Kompisen min kjører på samme opertivsystem og han kjører på 1600xnoe :p (siden han har 22" og jeg har 24")

 

Bare forskjellen fra 1680 x 1050 (regner faktisk at det er det han har) til 1920 x 1200 er fort vekk 20 - 30 fps i COD4 (fordel 1680 x 1050)

Men han dropper ikke ned i fps i smoke. Men det gjør jeg. :S

 

Faktisk så øker sannsynligheten for framdrops når oppløsningen øker. Høyere oppløsningen krever mer minne på skjermkortet (totalt). Om minnet blir fullt, noe som kan skje i scener med f.eks smoke, så får man framedrops. Nå ser jeg at du har 1 GiB versjonen av 4850x2 og jeg regner med at kompisen din har 896 MiB versjonen av GTX 260. Om han kjører 1680 x 1050 er det nok minne i massevis med 896 MiB, mens 1 GiB på så høye oppløsinger for et CF (x2) kort klart kan bli i minste laget på 1920 x 1200 i gitte situasjoner og man får framedrops.

 

Det er også en del kjente "issues" med COD4 og CrossFire. Skal være løst i nyere patcher av spillet og i ATI sine drivere.

 

Så det er faktisk logisk at du får framdrops og ikke han. Dere har omtrent samme minnemengde, men du spiller på en oppløsning som krever langt mer minne.

Jeg får framedrops bare det kommer litt røyk fra en granat eller når jeg står nærme en vegg å skyter i den. ( prøvde med 1680 x 1050, det hjalp ikke )

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg gjentar meg selv nå, men det høres voldsomt ut som driver problemer det her. Du kan evt. avinstallere skjermkort driverene helt og så legge inn nyeste. Og oppdatere spillet.

 

Prøv å still ned grafikken ganske mye, feks 1280x1024 å se om det blir noe forskjell da. Hvis du fortsatt dropper med så lave settings er det garantert ikke HW'en din som ikke klarer det, men ett software problem.

 

Jeg har ett ATI4850HD, på en snart 5 år gammel maskin og får aldri framedrops i COD spillene(vell og merke så spiller jeg med mye lavere settings en deg).

 

Edit:

Med alle settings på fullt, oppløsing på 1280x1024 merket jeg at fps droppet en del i smoke, men ikke så gale at det opplevdes som hakking eller ett problem. Og jeg har gammel HW :p (Athlon64 3000+ @2,7gHz, 4gb 400mhz DDR og HD4850)

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Jeg vet jeg gjentar meg selv nå, men det høres voldsomt ut som driver problemer det her. Du kan evt. avinstallere skjermkort driverene helt og så legge inn nyeste. Og oppdatere spillet.

 

Prøv å still ned grafikken ganske mye, feks 1280x1024 å se om det blir noe forskjell da. Hvis du fortsatt dropper med så lave settings er det garantert ikke HW'en din som ikke klarer det, men ett software problem.

 

Jeg har ett ATI4850HD, på en snart 5 år gammel maskin og får aldri framedrops i COD spillene(vell og merke så spiller jeg med mye lavere settings en deg).

 

Edit:

Med alle settings på fullt, oppløsing på 1280x1024 merket jeg at fps droppet en del i smoke, men ikke så gale at det opplevdes som hakking eller ett problem. Og jeg har gammel HW :p (Athlon64 3000+ @2,7gHz, 4gb 400mhz DDR og HD4850)

Hvor kan jeg da oppdatere cod4?..

Lenke til kommentar
...snip

Hvor kan jeg da oppdatere cod4?..

 

Dersom du ikke vet hvordan du oppdaterer/patcher et spill, da synes jeg du skal gå stille i dørene med at alt ikke blir fullt utnyttet.

 

Det er også lov til å bruke Google.

lol. har nyeste patch, trodde du mente en annen måte å oppdatere på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...