Gå til innhold

BK: Forsøk på HDR-bilde - mest for teknikkens skyld.


Anbefalte innlegg

Prøvde meg litt på HDR og brukte noen opptak jeg hadde liggende med passe eksponering til dette. MAO opptaket ble ikke gjordt spesiellt for HDR. Bare prøvde ut selve Photomatix-programmet i første omgang.

 

1238780819_resized.jpg

For mye HDR?

Jeg liker egentlig uttrykket i bilde, men lurer på hvor langt man kan gå i å fremheve det særegne med HDR?

 

:o)

Opptak:

Panasonic FZ-28. 3 opptak på autobracket - håndholdt (!!) hadde ikke stativ da. Gamlebyen i Fredrikstad i slutten av desember 08 tidlig om morningen ved soloppgang.

Endret av Walter_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Det særegne med HDR, er for min del å få fremhevet detaljer, man vanligvis ikke får til med kun én eksponering. Dette er i mine øyne total overkill. Stativ er å anbefale, da det er lettere å få til et helt nøyaktig helhetsbilde. Nå vet jeg ikke hvor langt autobracketinga på kameraet ditt går, men anbefalt for bruk av HDR er -2 til +2.

Motivet i seg selv er ikke så ille, men bruken av HDR er som sagt alt for ille. Beveg spakene mer rolig i stedet for å ramle over de i håp om å få til et "kunsterisk" og "særegent" bilde. Ser du har brukt Photomatix, et program jeg selv bruker, men sett lysutgjevningen til høyste/neste høyeste nivå, i stedet for laveste. Da ungår du slike ekle haloer som alle kantene i bildet ditt bærer preg av.

 

Dette er for min del, utrolig god bruk av HDR-teknikken Selv om det kanskje ikke er det beste eksemplet å trekke fram av Maciej.

Norway_102_by_lonelywolf2.jpg

Maciej Duczynski

Her har nok utstyr samt kunnskap og erfaring en del å si, men det er god inspirasjon til å se hva man kan få til ved riktig bruk av HDR.

 

Dette er for min del, dårlig bruk av HDR

sunset_at_the_river_by_SanttGrey.jpg

DevArt nick - ~SanttGrey

 

Håper du ikke tar dette som så alt for krass kritikk av bildet ditt, for ditt var vesentlig bedre enn det siste eksemplet jeg tok fram her. Se mer på det som et forsøk på veiledende kritikk. :)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
.....Håper du ikke tar dette som så alt for krass kritikk av bildet ditt....Se mer på det som et forsøk på veiledende kritikk. :)

 

Neida, Egilanso! Har ingen problemer med å fordøye veiledende kritikk, som du kaller det. Du har jo så rett og jeg hadde opprinnelig en (sterk) mistanke om at det var slik - det er jo derfor jeg spør her inne om HVOR mye man kan tillate seg.

 

Ser jo av eksemplet du legger ut (det er jo bare heeeelt rått - selv om naturen har litt mere pondus over seg også enn i mitt bilde) at jeg har trådd mye over det som kan aksepteres, og skal nok modererer meg for fremtiden. Nå vet jeg også hva jeg har å jobbe mot.

 

Synd at autobracke'ten på kamera mitt bare klarer -1.0 til +1.0 på det meste. Så løsningen blir jo da manuell eksponering for å få med -2.0 til +2.0

 

Takk for konstruktiv kritikk!

:o)

Endret av Walter_S
Lenke til kommentar

Takker for alle kommentarene. Har tatt en ny runde, denne gang med "Light Smoothing" på "High" - altså motsatt til første gang og har nå fått et mere harmonisk og bedre bilde.

 

1239204672_resized.jpg

 

Og hvis man nå sammenligne det to bildene, så er det opplagt hvor kunstige "Mikke Mus"-farger og -stil som dominerte mitt første forsøk. Ble nok litt "blenda" av mulighetene og glemte å se på hamonien. :hm:

 

1238780819_resized.jpg

 

Til sammenligning ett av 3 originalbildene jeg brukte til å lage HDR-bilde.

post-163987-1239205691_thumb.jpg

Endret av Walter_S
Lenke til kommentar

Her syns jeg du har fått til HDR på en fin måte.

Synd du ikke hadde stativ, for da ville nok detaljene blitt enda mere synlige.

Klovne-farger kan nok passe til sitt, men da må man nok bruke kreativiteten for at det virkelig skal bli velykket..

 

Selv syns jeg effekten er veldig stilig, til og med med klovnefarger.

Hadde vært kult å sett noe tøft med en overdrevet HDR effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...