Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rumlelyd på lave gir - girkasse eller clutchproblem?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 98` Mitsubishi Galant 2.0 GLX med manuelt gir. Ved kjøring på første, annet og tredje gir høres det en skrape/rasle/romle-lyd fra foran i bilen. (lyden er høyest på første gir og avtar når jeg girer oppover, på femtegir hører jeg ingenting).

 

Lyden kan best beskrives som en "friksjonslyd", det høres til forveksling likt ut som hvis man bremser med helt utslitte bremseklosser og får metall mot metall. Men lyden er som sagt absolutt mest til stede ved lave gir. Jeg antar dette er et problem med enten girkassa eller clutch(lager?).

 

Det er verdt å nevne at girkassa for øvrig er utrolig presis og smidig. Bilen har gått 120.000km.

 

Tips til hva dette kan være?

 

Mvh

Ole-Jacob

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forholdsvis likt problem på Seat Ibiza '99. Var såvidt innom et verksted, og de mente det var eksosen, og ikke noe farlig. Men selvsagt irriterende selvom. Hos meg kommer det på vei ned fra rundt 1950 omdr, men kommer og av og til når bilen står i ro på tomgang. Høres mer ut som en skrue eller lignende som er løs.

Lenke til kommentar

Var innom et clutch-verksted nå, og de var ikke i tvil: Gåen gearkasse. Det var jo noe dr...! Skal innom Mitsubishi over påske for å få en second opinion, men regner med at svaret blir det samme der.

 

Så blir spørsmålet;

Noen som vet om det lønner seg å dra til Sverige, og vet om noen like over grensa? Eventuelt om noen vet om noen som kan bytte kasse til en hyggelig pris? Bor i Oslo og kan kjøre rundt på "det sentrale østlandsområdet" for å spare litt penger på jobben.

 

O-J

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...