Gå til innhold

Kan fisheye erstatte en god vidvinkel?


Anbefalte innlegg

Jeg mangler et skikkelig vidvinkelobjektiv. Samtidig ønsker jeg meg et fisheyeobjektiv, men bruken av dette vil nok bli ganske begrenset. Helst ville jeg hatt begge deler, men økonomien min har jo dessverre sine begrensninger (er sikkert ikke alene om dette problemet). Nå finnes det jo flere programmer som kan «rette ut» forvrengte hjørner på fisheye-bilder. Men hvor bra virker disse? Kan et fisheyeobjektiv i noen grad erstatte et godt vidvinkelobjektiv med slike programmer? Jeg bruker Aperture og tenkte på for eksempel plugins som dette: http://www.apple.com/downloads/macosx/aper...yehemi.html?cmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har testet demo verjsonen av fisheye hemi, og kan fastslå at det fungerer overraskende godt. Jeg er dog usikker på om et fisheye objektiv kan erstatte en vidvinkel 100%.

 

Fisheye:

post-56362-1239107680_thumb.jpg

 

De-fishet med fisheye hemi:

post-56362-1239107710_thumb.jpg

 

Francis

 

EDIT: La til bilder.

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg får vel spare til et skikkelig vidvinkelobjektiv da. Er litt usikker på om jeg skal ha med zoom eller fast brennvidde. Jeg har erfart at når jeg først trenger vidvinkel, vil jeg gjerne ha så liten brennvidde som mulig. Så da er det kanskje like greit med fast brennvidde? Bare synd at disse er som regel svært dyre. Min våte drøm er Canon EF 14mm f2.8L II USM til over 21 000 kr.

Endret av iBoy
Lenke til kommentar
Takk for svar. Jeg får vel spare til et skikkelig vidvinkelobjektiv da. Er litt usikker på om jeg skal ha med zoom eller fast brennvidde. Jeg har erfart at når jeg først trenger vidvinkel, vil jeg gjerne ha så liten brennvidde som mulig. Så da er det kanskje like greit med fast brennvidde? Bare synd at disse er som regel svært dyre. Min våte drøm er Canon EF 14mm f2.8L II USM til over 21 000 kr.

 

Hmm.... Har du et fullframe-kamera, siden du skisserer dette objektivet? Hvis ikke kan jeg gi deg mange mye rimeligere anbefalinger.

Lenke til kommentar

Ok, da skjønner jeg jo at du trenger et fullformat-objektiv. Men du trenger jo ikke bruke 20000. 17-40mm f4 får du til ca 6500, og det er jo et L-objektiv selv om kantskarpheten ikke er helt max (men med 5D må du uansett gå for Distagon eller lignende for å få god kantskarphet i en ultravidvinkel).

 

Var jeg deg, ville jeg uten tvil gått for 17-40mm'eren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...